باید ونبایدهای خوراکی در زمان قاعدگی

اینکه تغذیه تا چه میزان از عوارض ناخوشایند دوران قاعدگی خانم ها می‌کاهد، پرسشی است که پاسخ آن با متخصصان این علم است. دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه در این باره با به دخت گفت و گو کرده است.

0

دوران قاعدگی اغلب با بروز مشکلات جسمی و روحی همراه است؛ دردهای ناحیه کمروشکم، سردرد، سفتی ودردناک شدن پستان‌ها ومشکلات روحی نظیر حساسیت، افسردگی وتحریک پذیری از عوارض این دوران است که درصد قابل توجهی از زنان و دختران  را مبتلا می‌کند وآنها همیشه به دنبال روش هایی هستند که عوارض ناشی از قاعدگی را کاهش داده تا بتوانند به راحتی این دوران را پشت سر بگذرانند. بر این اساس استفاده از روش هایی که معمولا از سوی قدیمی‌ترها توصیه می‌شوند در میان خانم ها رایج است؛  برخی غذاها ودمنوش های گیاهی یکی از این راه‌ حل‌هاست که گفته می‌شود بسیار موثربوده وکمک زیادی به خانم ها در این دوران می‌کند؛ اینکه تغذیه تا چه میزان از عوارض ناخوشایند این دوران می‌کاهد پرسشی است که پاسخ آن با متخصصان این علم است.

 

یکی از عوامل طول عمر

دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه در این باره گفت: دوره ماهانه خانم ها که با دفع مقداری خون از بدن همراه است، به سلامتی آنها بسیار کمک می‌کند وبرخی از دانشمندان معتقدند که یکی از دلایلی که باعث می‌شود خانم ها طول عمر بیشتری نسبت به آقایان داشته باشند، این مسأله است. چراکه با وجود کار زیاد و استرس‌‌هایی که معمولا به خانم ها وارد می‌شود، باز هم طول عمر خوبی دارند. بنابراین وجود دوران ماهانه برای خانم ها ضرورت داشته وبه عنوان مشکل و عامل منفی در نظر گرفته نمی‌شود. تنها مشکل در این است که خانم ها اغلب دچار ناراحتی‌ها ودردهایی می‌شوند که از قدیم الایام به دنبال راه‌حل کاهش آن هستند. مصرف برخی از ویتامین ها ومواد خوراکی در این دوران یکی از این راه حل‌ها است.

 

کدام ویتامین موثر است؟

وی افزود: در گذشته از نقش موثرمصرف ویتامین EB1، گروه D ومولتی ویتامین ها بر عوارض دوران  قاعدگی صحبت می‌شد و افراد مختلف توصیه‌هایی در جهت مصرف این ویتامین ها داشتند. بطور نمونه یکی از این توصیه‌ها مصرف قرص آهن در این دوران بود وگفته می‌شد دلیل آن کم خونی تمامی خانم ها در زمان قاعدگی و نیاز به رفع کم خونی از این طریق است. بعدها مشخص شد این توصیه اشتباه بوده وثابت شد افرادی که بدون نیاز واقعی قرص آهن را مصرف می‌کنند، در آینده دچار مسمومیت ویتامینی خواهند شد و احتمالا بخشی ازآمار مبتلایان به سرطان های مختلف در خانم ها  را این مساله ایجاد می‌کند؛ این درحالی است که طبیعت آنچه مورد نیاز ماست بطور طبیعی در اختیار گذاشته است وتحمل عوارض دوران قاعدگی به مراتب بهتر از ابتلا به بیماری های سخت ولاعلاج است.

 

نقش ویتامین B1

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اشاره به این موضوع که مصرف مکمل ها در این دوران ضرورت ندارد، افزود: شاید عده‌ای بگویند که به دلیل اینکه ویتامین ها را از طریق مواد غذایی تأمین نمی‌کنند، بخصوص در این دوران نیازمند مصرف مکمل ها هستند؛ باید گفت تنها ویتامینی که احتمالا مصرف آن می‌تواند موثر باشد و توصیه شود ویتامین B1باشد که باز هم در بین متخصصان تضاد آرا بر سر آن وجود دارد. بر این اساس که نقش آرامش دهنده بودن این ویتامین در کوتاه مدت به اثبات رسیده ولیکن ممکن است مصرف آن در درازمدت به نفع افراد نباشد و ایجاد مشکل کند.

 

تأثیر مصرف تخم مرغ، اسفناج ودمنوش های گیاهی

وی در ادامه گفت: در این ایام معمولا  مصرف مواد غذایی خاصی نظیر اسفناج، تخم مرغ ودمنوشه ای گیاهی به خانم ها توصیه می‌شود که از نظر علم تغذیه اصولی نیست. اینکه الزاما خوردن ماده غذایی خاصی به افراد کمک کند، شواهد علمی نداشته و در هیچ کجا تأیید شده نیست و تنها آنچه توصیه می‌شود پرهیز از کم غذایی در این دوران ومصرف  به اندازه ازهمه گروه های غذایی است.

 از طرفی برخی مواد غذایی نظیر ماهی  که کمک بزرگی به رفع استرس در افراد کرده وایجاد آرامش می‌کنند، شاید در این دوران برای کاهش تنش های عصبی در خانم ها موثر باشد  که توصیه می‌شود دو بار درهفته در برنامه غذایی گنجانده شود. لیکن غذای خاص دیگری که بتوان در این دوران  به خانم ها توصیه کرد تا در رفع مشکلات ماهیانه موثر باشد، وجود ندارد بلکه تنوع و مصرف به اندازه ازهمه گروه های غذایی باید در برنامه غذایی تمامی افراد بویژه خانم ها قرار بگیرد.

دکتر درستی  در انتها اظهار داشت: رعایت رژیم غذایی درست وکامل که برگیرنده همه گروه های غذایی است، کمک بسیاری به حفظ سلامتی خانم ها کرده ودر این دوران مراعات اطرافیان فرد از این جهت که موجبات آزار روحی او را فراهم نکنند، بسیار حائز اهمیت است. زیرا تنش روحی وحساسیت های خانمها در این دوران افزایش پیدا می‌کند.

/انتهای متن/

درج نظر