نمایش مد اسلامی است یا بالماسکه؟!

این روزها جشنواره های ریز و درشت و دولتی و غیردولتی و نیمه دولتی و … متعددی حول محور مد و لباس اسلامی برپا می شود که بعضی هاشان دست نمایش های فشن را از پشت بسته و آدم را یاد بالماسکه ها می اندازند!

0

طیبه میرزااسکندری/

به مناسبت نزدیک شدن ایام انتخابات و بحث داغ  کم و کیف راه یابی زنان به مجلس شورای اسلامی  بنا داشتیم تا اطلاع ثانوی همین بحث را  ادامه دهیم. اما … اما وقتی از این طرف و آن طرف در باره مد حجاب و پوشش ، جشنواره مد اسلامی و … شنیدیم، به خاطرمان خطور کرد که مثل این که این بحث هم در داغی دست کمی ندارد از بحث انتخابات و می شود گریزی هم به این موضوع زد.

اول باید بگوییم که بحث لباس و پوشش عملا به نوعی در هم تنیده اند که جدا کردن آنها از همدیگر در خیلی موارد ممکن نیست و یا لااقل مشکل است. درست است که لباس امری اعم از پوشش به معنای حجاب است ولی می بینیم که مخصوصا برای خانم ها، در خیلی موارد این دو موضوع یکی می شود. البته که لباس مهمانی ( اعم از لباس عروسی و لباس شب و عصر و …) با پوشش که در محافل عمومی و کوچه و خیابان استفاده می شود، فرق دارد. در عین حال باید گفت که مهم ترین مباحث چالش برانگیز و مورد اختلاف در همین موضوع پوشش خانم ها مطرح است که در بیرون از محیط خانه و محیط های بسته دیگر که از مردان جداست، استفاده می شود.

دوم هم باید نیم نگاهی داشته باشیم به فلسفه پوشش به معنای حجاب برای یک خانم. به نظر می رسد که در یک کلام حجاب برای این است که زنان در محیط های عمومی بتوانند خودشان و هم دیگرانی که با آنها سروکار دارند، فارغ از موضوع جاذبه های زنانه حضور و فعالیت داشته باشند. 

با این دو مقدمه به سراغ مساله جشنواره های ریز و درشت و دولتی و غیردولتی و نیمه دولتی و … می رویم که حول محور پوشش و لباس اسلامی زنان برپا می شود.

بعضی خبرهایی که از این جشنواره ها و نمایشگاه ها دیده و شنیده می شود، آدم را متحیر می کند که آیا برپاکنندگان این برنامه ها اصولا توجهی به فلسفه حجاب و پوشش زنان در اسلام دارند؟

آیا مثلا قرار است که ما مسابقه ای بگذاریم با غربی ها که در مدسازی و برپایی نمایش های فشن حرف اول را می زنند و خیلی هم توان و تجربه و مهارت دارند؟!

آیا می خواهیم  به آنها ثابت کنیم که زنها با حجاب و مدل های مختلف پوشش اسلامی هم تودل برو و زیبا هستند؟!

آیا نهایتا باید نشان دهیم که زنهای باحجاب در به روز بودن و جذابیت دست کمی از آن هنرپیشه هالیوودی و مانکن فرانسوی و … ندارند؟ً!

جالب آن است که بعضی از این نمایشگاه ها و جشنواره ها دست نمایش های فشن را از پشت بسته و آدم را یاد بالماسکه ها می اندازد!

دست آخر که نگاهی می کنیم به فلسفه حجاب  در اسلام بوده، می بینیم که داریم به بیراهه می رویم!

قرار بود زنها و دخترهای مسلمان وقتی وارد عرصه عمومی می شوند، آنقدر ساده و بی پیرایه باشند که نه خودشان حس کنند که زنی هستند با جاذبه های جنسی و نه دیگران. حالا سر از مدها و مدل هایی در آورده ایم که به نام حجاب ما را یکسره غرق در تصور جنس زن بودن می کند و باز هم از دختر و زن ما عروسکی می سازد و البته این بار با روسری و …!

بیخود نیست که باربی محجبه هم به بازار آمده است؛ یعنی برای زن مسلمان محجبه هم باز باربی الگوست!

باید  دست مریزاد گفت به اصحاب مد و اهالی صنعت مدسازی دنیا که این طور دغدغه مندانه و دلسوزانه ما زنان مسلمان را هم مدنظر قرار داده اند و بیشتر از آن باید آفرین گفت به پیروان و طرفداران این مد اسلامی در کشور خودمان که این طور تمام و کمال منویات خدا و پیغمبر و دین را در موضوع پوشش و حجاب پیاده می کنند!

/انتهای متن/

 

درج نظر