نشست هم‌اندیشی زنان و انتخابات برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله جلسات نشست هم‌اندیشی با عنوان زنان و انتخابات با حضور نمایندگان ادوار زن مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایلنا، در ابتدای این نشست آذر منصوری عنوان کرد: دوست داشتیم نمایندگان زن مجلس هفتم و هشتم و نهم هم در این برنامه حضور داشته باشند که این مسئله رخ نداد. وی با اشاره به تاریخ حضور زنان در مجالس قبل و بعد از انقلاب گفت: تعداد زیادی از زنان در انتخابات ثبت نام کردند و در ادوار مجلس تعداد نمایندگان تابعی از تعداد نامزدهای زن بوده است. منصوری افزود: در مجلس هشتم و نهم حضور زنان نمود عینی نداشته است اما امروز برای پاسخ به دو سوال در این جلسه هستیم. اول اینکه نمایندگان ادوار قبل از ورود به مجلس چه سوابقی داشتند و در مجلس چه کارهایی برای زنان انجام شده است.الهه کولایی نیز در این نشست گفت: زمانی که ایران به سمت مشروطه رفت، در منطقه تنها روسیه بود که به سمت مشروطه رفته بود. وی گفت: اگر آرمانگرایی ما با واقعیت‌ها تطبیق نداشته باشد باعث یاس و سستی خواهد شد. کولایی افزود: ما در مجلس ششم در نوک فراز دموکراسی‌خواهی وارد مجلس شدیم و انبوهی از مطالبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و… این مسئولیت را سنگین کرده بود. عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت: ما باید ماهیت یک مواد را بشناسیم که بتوانیم آن را تغییر دهیم و بپذیرید تغییر قانون فرایند دشواری است. کولایی افزود: حضور زنان هم مثل بسیاری از آرمان‌های انقلاب اسلامی است و این باور شکل نگرفته که زنان باید در عرصه حضور داشته باشند.


استاد دانشگاه تهران به خاطرات خود در زمان مدیریت آموزش دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت در آن زمان نیز همه با ما مخالفت می‌کردند. وی به جای خالی تخصص در مجالس ایران اشاره کرد و گفت: من به تخصص در یک حوزه اختصاصی در مجلس تاکید کردم. چنانچه در مجلس ششم من تنها کسی بودم که درباره دریای خزر صحبت می‌کردم.حمیده عدالت رئیس کمیسیون زنان مجلس ششم نیز با اشاره به ثبت‌نامش در انتخابات مجلس دهم از حوزه دشتستان استان بوشهر به مشکلات تبلیغات خود در انتخابات مجلس پنجم اشاره کرد و گفت: در آن زمان زنان حتی در برنامه‌های تبلیغی روستا‌ها زنان شرکت نمی‌کردند اما به مرور این فضا تغییر کرد و در مجلس ششم نامزد شدم و این بار رای آوردم. وی افزود: حتی در روستای خودمان هم عکس من را نزدند و اهالی روستا می‌گفتند زشت است عکس شما را به دیوار بزنیم.فاطمه راکعی نیز در این نشست خطاب به کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، گفت: نگران نباشید و دغدغه‌ای نداشته باشید.
راکعی فراکسیون زنان مجلس ششم را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: به خاطر برخی کم لطفی‌ها بعضی طرح‌ها در این مجلس به نتیجه نرسید و بعضا در مجمع تشخیص به صورت بینابین تصویب می‌شد. وی ازدواج دختران نابالغ، حق طلاق زنان، حقوق زنان مجرد و متاهل، حق حضانت فرزندان و… را از جمله تلاش‌های موفق زنان در مجلس ششم برشمرد و گفت: دیه برابر زن و مرد، ارث زنان و لایحه الصاق به کمیسیون رفع تبعیض از جمله طرح‌هایی بود که در مجلس ششم به نتیجه نرسید.رضازاده، سهیلا جلودارزاده و اعظم طالقانی دیگر سخنرانان این برنامه بودند.

/انتهای متن/

درج نظر