بازم مهریه

چرا و چی شد که مهریه بالا رفت. اصلاً مهریه چقدر بوده وچقدر خوبه که باشه و چرا اصلا کنترل شد؟

168

سرویس اجتماعی به دخت/

می گن مهریه در هر عصر حکایتی داشته، مثلا توی عصر شکار، مهریه 20 کیلو گوشت دایناسور یه دونه عاج ماموت یا خیلی دست بالا نیم کیلو، 10 سانت پوست اژدها بوده، که البته این آخری از خواستگارای سمج در خواست می شده اما از اونجا که توی اون دوران به خاطر تنهایی کشنده نسل بشر توی غارها مردم تند تند و زیاد زیاد ازدواج می کردن و طلاقی هم در کار نبوده، آروم آروم تعداد دایناسورها کم شده وحتی همین ازدواج یکی از دلایل انقراض دایناسورها شد.

تا نوبت رسید به عصر کشاورزی، در عصر کشاورزی مهریه هر بانو برابر با 24 دست تبر سنگی 24 دست تیغه و 19 داس سنگی بود. در نتیجه این مهریه ها انسان در صنعت سنگ بسیار پیشرفت کرد و کوه ها رو شکافت و جاهایی مثل کندوان رو ساخت اما قضیه فجیع همسر کشی هم از همین جا وبه دلیل دم دست بودن تیغه وداس در ابزار آلات آشپزخانه برای خانم ها از طرفی  و کار در مزرعه برای آقایون آغاز شد.

در این مسئله که اون زن مرد را کشت یا اون مرد زن را کشت تردید بسیاری وجود داره، برخی از کاوش های باستانی می گن این زن بوده که اول مرد رو کشته اما برخی هم معتقدند که چون کاوشگران باستانی همه مرد بودن، احتمالاً مثل جریان خوردن گندم تحریف شده. گفته می شه که در بهشت اول مرد گندم رو خورد و بعد زن به تبعیت از جفتش خورد اما بعد چون در روی زمین به دلیل شرایط بد زمین و بدبخت بیچارگی مدام به خاطر این فریب خوردنش سرزنش شد، تصمیم گرفت جریان رو تحریف کنه و بگه این زن بوده که گول شیطون رو خورده و بعد مردش رو اغوا کرده تا گندم رو بخوره. بعدش هم همین آدم ادعا کرده که می دونم که حقیقت رو می دونه عیبی نداره، جواب اون با من!

حالا! این خیلی مهم نیست  کی کشته و کی کشته نشده، مهم اینه که مهریه باعث شد تا صنعت سنگ پیشرفت کنه.

در عصر فلز مهریه زن ها 64 ورقه مسی، 50 تا کارد آشپزخونه، 10 تا خنجر مفرغی و سه گرز آهنی شد. نتیجه این که این مهریه ها باعث انقراض نسل گاومیش ها، و به دنبال اون آغاز حرفه ی پزشکی شد. چون در این دوره تعداد آدم های سر شکسته دو برابر عصر سنگ و سه برابر عصر کشاورزی شد وهمین امر انسان را به این تفکر واداشت که چون تنبلی و در نیاوردن خرج خانواده اشکنک دارد و حتماً سر شکستنک دارد! حرفه ی پزشکی ایجاد شود.

در عصر بخار که باعث شد انسان قطار را اختراع کنه ، مهریه زن ها 30 هزار اسب بخار به عنوان مهریه و بخار کردن آب حوض خونه عروس خانم به عنوان پیشکش، تعیین شد. قضیه پیشکش و بعد کش هم از همین جا به وجود اومد، تا قبل از این مسئله مهریه خانم ها عندالمطالبه بود و چون امکان نداشت 30 هزار اسب بخار یک جا پرداخت بشه مهریه به بعد از ازدواج موکول شد. نتیجه ی این مهریه به کمبود آب و جیره بندی شدن آب هم انجامید.

در عصر صنعت یک میلیون تومان پول، 14 سکه طلا ، یک دستگاه وسیله نقلیه و خلاصه هر چیزی که به صنعت ارتباط داشته باشه، برای مهریه بانوان تعیین شد، در این عصر ماشین ژیان اختراع شد.و اما عصر کامپیوتر، بیشترین مقداری که بشر تا به حال بعنوان مهریه تعیین کرد مربوط به همین دوره است! البته عجیب ترین مهریه ها رو هم در همین عصر شاهد هستیم . اما رایج ترین اون ها تعیین سکه طلا به وزن عروس و در مواردی به وزن عروس ومادر زن عزیز است.

در موارد دیگری نیز تعداد سکه های طلا با سال تولد عروس گاهی به سال تولد مادر زن گرامی تعیین شده و می شه.

اما نتیجه این مهریه ها به شکست عشقی و عاطفی جوانان، افزایش میزان افسردگی پسران و در مواقعی دختران منجر شد، چرا که پسر ها عقل داشتند و می دونستند که این مهریه عندالمطالبه اس و در صورت عدم توافق بدبخت می شن یا این که والدینشون عقل داشتن و با این مسئله مخالفت می کردن که در هر دو صورت به شکست عاطفی ، بالا رفتن نرخ بیکاری و فرار مغز ها منجر شد.

از طرفی نتیجه ی این مهریه افزایش تعداد دختران و پسران و کاهش ازدواج شد. اما مسئله ای که جامعه روتهدید کرد و می کنه ایجاد پدیده ی مانکن شدگی دخترهاس. خانم ها متوجه شدن از اون جا که اگه شرایط ازدواج آسون باشه مردها ممکنه گروگر عاشق بشن و ازدواج کنن ، حاضر نشدن از تعیین مهریه به اندازهی وزن عروس صرفنظر کنن اما این رو هم فهمیدن که آقایون از ازدواج با دوشزه های چاق به شدت دچار ترس و ناامیدی هستن، بنابراین سعی کردن تا حد ممکن لاغر بشن و حتی دست مادرشون رو بگیرن و برن باشگاه لاغری.

نتیجه اخلاقی

بالا رفتن مهریه گاهی بده و باعت انقراض نسل اژدها و دایناسور وماموت و ببر مازندران می شه و گاهی خوبه و باعث پیشرفتت صنعت وکلیه علوم می شه.

اما در عین حال خیلی خطرناکه، چون این روزا دختر خانم های ما از لاغری یادآور اسکلت مرده هاهستن و چه بسا اگه قرار بود به همین ترتیب اوایل عصر بالا بره به خاطر دخترهای لاغر ما، کشورهای دیگه فکر کنن که جای اتیوپی و ایران در نقشه تغییر کرده، حالا شما آقایون خیلی خوش به حالتون نشه! خدا وکیلی اگه یه دختر محجوب پیدا می شه که می گه به نیت 12 امام و 14 معصوم 124 هزار پیغمبر فقط 1500 تا سکه، جنبه داشته باشین و فقط عاشق همسرتون بمونین و به فکر زن دوم نیفتین!

هوم! خوب گفتم؟

پ مقدم/انتهای متن/

نمایش نظرات (168)