می‌خواهم ازدواج کنم تا …

تجربه نشان داده است که ازدواج‌هایی که به دلایل  نادرست  صورت گرفته است یا به زودی پرونده‌اش بسته‌شده است و یا طولی نکشیده  که در آن چراغ عاطفه‌ها خاموش شده است و روزمرگی کسالت جای همه لحظه‌های خوش نخستین را گرفته است.

0

نسیم شهسواری/

گفتیم که توی این دوره زمونه ازدواج کردن مثل قدیم، هندوانه دربسته نیست و برای یک ازدواج موفق و آگاهانه باید به‌شرط‌چاقو ازدواج کرد، یعنی قبل ازدواج ذره‌بین موشکافی خودمان را در دست بگیریم و هر آنچه را برایمان مهم و زندگی ساز است بررسی کنیم تا مبادا فرداها هندوانه زندگی‌مان تو سفید و بی‌مزه باشد.

گفتیم که در روند یک ازدواج آگاهانه بهتر است تفاوت‌های فردی را نادیده نگیریم و سعی کنیم که عاقلانه و هوشمندانه ببینیم، بشنویم و انتخاب کنیم.

قاچ دوم هندوانه

و اما قاچ دوم هندوانه: انگیزه‌ها را برای ازدواج بشناسیم

نمی‌دانم تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید یا نه و یا اساساً این مسئله برایت ان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است یا خیر ؛ به هر حال من به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر همین روزها در تب‌وتاب انتخاب همسر هستید و یا اگر در سن و سالی هستید که دیر یا زود باید در این آزمون انتخابی بزرگ شرکت کنید، این قاچ از هندوانه ما را از دست ندهید.

یکی از مسائلی که در روند معاشرت‌های نخستین قبل ازدواج حایز اهمیت است، کشف انگیزه‌های ازدواج است، افراد به دلایل مختلف و متفاوتی ازدواج می‌کنند، اگر بخواهیم دلایل ازدواج افراد را بدانیم ممکن است به جواب‌های مختلفی برسیم؛ مثلاً شاید بعضی‌ها بگویند که به دلیل نیاز به عشق و محبت ازدواج می‌کنند و یا فرد دیگری ممکن است برای رفع تنهایی و یکی دیگر برای داشتن فرزند و… . ازدواج کند. به هر حال هر کس می‌تواند دلیل خاصی برای ازدواج داشته باشد.

اما به‌راستی کدام‌یک از این دلایل زندگی ساز و کدام‌یک زودگذر و آنی است؟

 اگر پای صحبت روان شناسان و مشاورین خانواده بنشینیم و یا در کتاب‌های بی‌شماری که در این خصوص نوشته‌شده است، گشتی بزنیم خواهیم فهمید که کدامین دلایل محکمی برای ازدواج هستند و کدام‌یک خیر.

 

با این انگیزه‌ها ازدواج نکنید

یکی مهم‌ترین اقدامات قبل از ازدواج بررسی و شناخت انگیزه خودتان و یا طرف مطالبتان از ازدواج است با خودتان صادق باشید و سعی کنید که عمق انگیزه‌تان برای ازدواج را بسنجید. اگر انگیزه‌تان و یا انگیزه طرف مقابلتان از یکی دلایل زیر است، به شما پیشنهاد می‌کنم که دست نگه‌دارید.

می‌خواهم ازدواج کنم …

_ چون همه دوستانم ازدواج‌کرده‌اند.

_ چون نمی‌دانم اگر این مورد را رد کنم، باز هم موردی برای ازدواج پیش خواهد آمد یا نه.

_ چون می‌خواهم احساس امنیت کنم.

_ چون طرف مقابل دوستم دارد و این باعث می‌شود احساس خاص بودن کنم.

_ چون ازدواج به همه نشان می‌دهد که بزرگ‌شده‌ام.

_ چون ازدواج نشان می‌دهد که یک نفر هست که من را بخواهد.

_ چون این تمرکز بهتری به زندگی‌ام می‌دهد.

_ چون تنها هستم.

_ چون چند وقتی می‌شود که باهم دوست هستیم و ازدواج قدم منطقی بعدی برای ماست.

_ چون اگر با او ازدواج نکنم نمی‌توانم روابط آزاد و راحت داشته باشم.

ازدواج کردن به خاطر  چنین دلایلی  مانند یک مسافرت است، یک مسافرت کوتاه که هرچند در آن لحظات خوبی برای تان رقم می خورد اما دیری نمی‌گذرد که دل تان عزم دیار می‌کنید و دلواپس و دل‌تنگ می‌شوید.

به خودتان و او فرصت بدهید

تجربه نشان داده است که ازدواج‌هایی که به دلایل بالا صورت گرفته است یا به زودی پرونده‌اش بسته‌شده است و یا طولی نکشیده است در آن چراغ عاطفه‌ها خاموش شده است و روزمرگی کسالت جای همه لحظه‌های خوش نخستین را گرفته است.

اگر فکر می‌کنید که نیت تان و یا نیت طرف مقابل تان یکی از این موارد بالاست، بد نیست به خودتان و او بیشتر وقت بدهید شاید اگر بیشتر فکر کنید خواهید فهمید که علت و انگیزه ازدواج برای شما چیز دیگریست.

در بخش بعدی درباره انگیزه‌های اصیل و عمیق ازدواج خواهیم گفت

هندوانه زندگی‌تان خوش‌رنگ و شیرین باد.

قسمت اول (ازدواج به شرط چاقو)

/انتهای متن/

.

درج نظر