شهر فرنگ

این هفته سیما همچنان قهرمان عرصه فرهنگی بود و با پخش دوباره و سه باره و ده باره برخی از برنامه های تکراری یک تنه از فرهنگ رفع مظلومیت کرد.

4

سرویس فرهنگی به دخت/

تجلیل بازیگران از سیما

مراکز استان ها نیز با پخش برنامه های تکراری شبکه های یک تا پنج این حرکت را گرامی داشتند. در همین راستا گزارشگر ما با همین دو تا چشم بابا قوری اش دیده که فیلم های سینمایی ” آن شرلی” و “لوک خوش شانس” برای تکمیل چرخه پخش کارتون ، سریال و فیلم این دو شخصیت تکراری(به عنوان  تمهیدات فوق العاده) از شبکه پنچ در روز مبعث به نمایش در آمد. در همین رابطه برخی از بازیگران صد ساله به خاطر تجدید خاطرات نوزادی خود از سیما تشکر کردند.

یک بلیط و 1400 نفر

یک منبع آگاه گفت که در ازای هر 1400 نفر یک صندلی در سینما وجود دارد.

در همین رابطه کارشناس ما ضمن بیان این سؤال مهم که ” یک عمر رفتیم سینما، آخرش نفهمیدیم این دسته صندلی مال خودمونه یا بغل دستی؟” از طرفداران سینما خواست که برای روزهای نادری که فیلم های نادر در سینما ساخته می شود، خود را آماده کنند و با خرید یک صندلی و آوردن آن به سینما با این مسأله کنار بیایند.

با توجه به رکود فعلی و قبلی و بعدی سینما هیچ مقام مسئولی در این رابطه اظهار نگرانی نکرد .

حتی جناب ضرغامی فرمودند که خیلی از سینماها از تماشاگر خالی است! ولی به هیچ عنوان از فیلم های بی کیفیت و آبگوشتی و نخ نما و قصه های تکراری در این رابطه سخنی به میان نیاورد.

زنان مطبخی در سینما

مینو فرشچی بازیگر فیلم بانوی اردیبهشت گفت : “تصویری که امروز از زنان در سینما می بینیم، غیر واقعی و تاسف برانگیز است. اگر جشنواره سی ام را آخرین ویترین سینمای ایران بدانیم، این ویترین بسیار از متن جامعه دور و غیر واقعی بود. زنانی که در فیلم های ما تصویر می شوند، حتی گوشه ای از تصویر زن واقعی ایرانی را نشان نمی دهند. این تصاویر ادامه همان زنان مطبخی در فیلم فارسی است.”

در همین رابطه انجمن زنان مطبخی در بیانیه ای منتشر نشده ضمن اعتراض به نقش تحریف شده خود در سینما با بازی به جای بازیگران زن خواستار احقاق حق شدند.

در همین رابطه یک بازیگر زن گفت: زخم هایم به طعنه می گویند که این کارگردان ها چقدر با نمک اند!

شهر فرنگ ضمن تسلیت این ضایعه  فرهنگی، همراه سایر زنان سه دقیقه سکوت می کند.

کلاه پهلوی تأثیرگذارتر از مختار نامه

کارگردان مجموعه تلویزیونی کلاه پهلوی که روایتی تاریخی از دستور رضاخان را برای کشف حجاب  دنبال می کند، گفت : پرداختن به مسأله کشف حجاب در شرایط امروز ، تأثیرش بر جامعه شاید از سریال مختار نامه هم بیشتر باشد.

به دنبال این اظهار نظر تاریخی جمعی از علاقه مندان به واقعه کشف حجاب و اکتشاف بر آن شدند تا به دنبال تأثیر اثرات مختار نامه بر جامعه بگردند، اما تاکنون نتایج این جستجو پیدا نشده است. کارشناسان بر این اعتقادند که شاید ناپدید شدن این اثرات در نتیجه کارشکنی قاچاقچیان فرهنگ باشد.

یکی از مسئولان آگاه که به دلیل جایگاهش در سینما خواست تا نامش شطرنجی شود، برای رفع نگرانی مردم در رابطه با مفقود شدن این اثرات گفت که مردم نگران نباشند، سنت تاریخی پخش سریال های تلویزیونی به صورت ده باره درباره مختارنامه نیز اجرا خواهد شد. وی از مردم خواست این بار آثار فرهنگی حاصل از تماشای مختارنامه و … را در جایی پنهان کنند ومراقب دزدان فرهنگ باشند!

خود تو با من چیکار داری؟

جناب مهندس ضرغامی مدیر سیما در مراسم افتتاحییه ی جشنواره فیلم های ویدیویی گفت: شبکه های مختلف تلویزیونی که به تازگی افتتاح شدند، تأثیرات خاصی بر مخاطب گذاشتند. به عنوان مثال شبکه  فیلم تأثیر گذاری بسیاری در جهان اسلام داشته است . این شبکه بخش زیادی از تولیدات فیلم های ویدیویی و سینمایی را به زبان عربی پخش می کند . در آینده نزدیک نیز شبکه فیلم و سریال به زبان انگلیسی و پس از آن به زبان های مختلف تمام دنیا افتتاح می شود. باید بدانید تمام دنیا با توجه به تولیدات فیلم ها بر روی ما قضاوت می کنند.

ضمنا در وب سایت شبکه آی فیلم آمده است که شبکه ی آی فیلم در حقیقت پلی ماندگار است که برای توسعه و تحکیم ارتباطات فرهنگی هنری بین ایران و سایر کشورها تلاش می کند.

در همین رابطه یک عرب عرب نشین حوزه ی خلیج فارس بعد از دیدن سریال های فصل پیاده رو و خوش نشین ها ضمن تقدیر از فرهنگ عامیانه فارسی و تجلیل سیمای ملی ایران که به فکر مخاطب عرب بیش از مخاطب فارسی زبان است، با لبخند معنی داری گفت : آقا خودتو با من چیکار داری؟

خبر گزاری در پیت نیوز نیز گزارش داد که با وجود شبکه  ” آی فیلم” و پخش تکراری فیلم های سینمایی و سریال های قدیمی امسال با رشد 112 درصدی تماشاگر روبرو هستیم و با توجه به رشد 300 درصدی شبکه های تلویزیونی ، فرهنگ با رشد 420 درصدی مواجه خواهد شدو  فیلم های خارجی ” سیصد” و “پرسپولیس” شکست می خورند. افزون بر این با پخش فیلم های تکراری مستند شبکه  مستند با رشد 700درصدی مواجه خواهیم شد که افسوس در سینمای ملی و بودجه  ارشاد نمی گنجد!

سینما تلطیف شد

در چند روز گذشته صحبت هایی درباره ی دریافت مجوز از اداره  اماکن نیروی انتظامی برای نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 در سینما شنیده شد. در حالی که بسیاری از مردم معتقد بودند ، سینماداران در اخذ مجوز نمایش فوتبال مشکلی ندارند، پایگاه اطلاع رسانی نیروی انتظامی اعلام کرد که تنها با نمایش فوتبال در سینما برای آقایان موافقت کرده است.

با این حال مشهدی ها در این رابطه از تهران پیشی گرفتند و با پخش فوتبال در سینما هم بی درد سر پولی به جیب زدند و هم فضای فوتبال را تلطیف کردند. در همین رابطه گفته می شود که از شعارهای بی تربیتی توپ و تانک و فشفشه در این سینما ها خبری نبود و مردم فقط کف زدند.

در همین رابطه پردیس سینمایی کیان در یک اقدام ضربتی معمای فوق را با وعده ی نمایش فوتبال برای خانم ها به تنهایی حل کرد.

به دنبال این کشمکش ها که هنوز نتیجه مشخص نداشته است، یک بانوی مقیم مرکز طی تماس تلفنی با به دخت، ضمن محکوم کردن این هیاهوی سلیقه ای ، توجه دختران و بانوان را به صدها تفریح سالم و بی  درد سر و جذاب برای داشتن اوقات خوش جلب کرد. به دلیل قطع مکالمه ی تلفنی این بانو از مکان این تفریحات سالم تا کنون اطلاعی به دست نیامده و جستجوی گزارشگران شهر فرنگ تا شعاع هزار کیلومتری پایتخت نیز بی نتیجه مانده است.

جین فوندا در کاخ سفید

جین فوندا بازیگر کلاسیک سینما در فیلم تازه  خود به نام ” آبدارچی” در یک نقش غیر متعارف ظاهر می شود که در کارنامه ی هنری او کمی عجیب به نظر می رسد.

این درام شرح حال زندگی  « یوگن آلن »  یک آبدارچی سیاهپوست را تعریف می کند که در کاخ سفید کار می کرد. جین فوندا که سرش برای مسائل سیاسی درد می کند و یک بازیگر معترض و ضد جنگ آمریکا به حساب می آید، برای اولین بار در نقش یک شخصیت منفی تاریخی یعنی” نانسی ریگان” همسر رونالد ریگان  همسر رئیس جمهور جنگ طلب و جمهوری خواه آمریکا بازی خواهد کرد. مخالفان جنگ دیدن این فیلم را از نان شب واجب تر اعلام کردند.

آخرین باز مانده های بر باد رفته

آن راترفورد بازیگری که بخش عمده  شهرتش را مدیون بازی در فیلم « بر باد رفته» است، در گذشت . راتر فورد که متولد 2 نوامبر 1917 در ونکور کانادا بود ، در فیلم بر باد رفته نقش کاترین ، خواهر کوچک اسکارلت اوها را ایفا کرده بود .

راترفورد در دهه های 1930 و 1945 در 13 فیلم از مجموعه فیلم های موفق ” اندی هاردی” ایفای نقش کرده بود.

راتر فورد یکی از آخرین باز ماندگان فیلم برباد رفته بود . الیویا هاویلند دیگر بازیگر مشهور باز مانده  این فیلم که در نقش ملانی همیلتوم بازی کرده بود، چند روز دیگر 96 ساله خواهد شد.

پ.مقدم/انتهای متن/

نمایش نظرات (4)