هدف مشترک زنان و مردان پایداری و توسعه متوازن کشور است

مطمئنم اگر زنان حضور خود را در عرصه‌ای مفید و مناسب ندانند‌‌، تمایلی به حضور نشان نمی‌دهند، اما اگر منطق حکم کند که باید برای پایداری توسعه و توجه به ابعاد مختلف مسایل برای ایجاد توازن‌‌، همکاری داشته باشند‌‌، قطعاً وظیفه خود می‌دانند و مسئولیت کار را در کنار مسئولیت‌‌های خانوادگی می‌پذیرند.

0
به گزارش به دخت و به نقل از مهرخانه، به دلیل دو انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری و همچنین اهمیت مشارکت سیاسی زنان و حضور آنان در لایه‌های قدرت برای جریان‌های دفاع از حقوق زنان در هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و همچنین منافعی که طرح این موضوع برای هر دو جناح دربردارد، از ابتدای سال تاکنون، مفهوم مشارکت سیاسی زنان در دستور کار فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفت. مشارکت سیاسی زنان، مناصب سیاسی زنان، سهیمه‌بندی جنسیتی، زنان و قدرت، برابری جنسیتی در عرصه سیاسی، مشارکت زنان در سطح تصمیم‌سازی و…؛ کلیدواژه‌های سیاسیون و فعالان حوزه زنان در پرداختن به این امر بود. گذشته از آن، تشویق زنان به کاندیداتوری، با تمسک به تفاسیر گوناگون آیات، روایات، سیره معصومین، سیره و اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، مورد توجه ویژه از ناحیه هر دو جناح سیاسی قرار گرفت.

به هر روی، فارغ از درستی یا عدم صحت تفاسیر و ادعاهای صورت‌گرفته، این جریان تا به امروز ادامه یافته و قطع به یقین تا زمان برگزاری انتخابات نیز به قوت خود باقی خواهد ماند، اما جدای از این مباحث انتخاباتی و صرفاً سیاسی که بعضاً رنگ‌وبوی سیاست‌زدگی نیز به خود گرفته و حتی با سوءاستفاده از کلیدواژه زنان و مشارکت سیاسی در هر دو جناح سیاسی کشور ادامه دارد، لازم است به این مفهوم از منظری علمی و تخصصی نگاه شده و ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد. پایگاه تحلیلی- خبری مهرخانه هم به همین‌منظور در پرونده‌ای به بررسی مشارکت سیاسی زنان، ابعاد، حدود و ثغور این مفهوم در نگاه فعالان حوزه زنان و فعالان سیاسی، چالش‌های آکادمیک و بین‌المللی آن پرداخته است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده گفت: من معتقدم آن‌چه هدف مشترک همه ماست‌‌، پایداری و توسعه متوازن کشور است و همه موظفیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم و مطمئنم اگر زنان حضور خود را در عرصه‌ای مفید و مناسب ندانند‌‌، تمایلی به حضور نشان نمی‌دهند، اما اگر منطق حکم کند که باید برای پایداری توسعه و توجه به ابعاد مختلف مسایل برای ایجاد توازن‌‌، همکاری داشته باشند‌‌، قطعاً وظیفه خود می‌دانند و مسئولیت کار را در کنار مسئولیت‌‌های خانوادگی می‌پذیرند.

دکتر اطهره نژادی؛ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده در گفت‌وگویی، در رابطه با ضرورت حضور زنان در مناصب سیاسی گفت: از نظر من حضور زنان در مناصب بالای سیاسی به همان اندازه ضرورت دارد که حضور مردان در این عرصه ضروری است؛ زیرا هدف این حضور و میزان تأثیرگذاری در تصمیمات مهم کشور، اهمیت دارد که این میزان تأثیرگذاری تابع عوامل مختلفی از جمله علم و آگاهی و شناخت و تجربه است و در این عوامل هم‌‌، مشخصه‌ای که مانع حضور زنان باشد، وجود ندارد. بنابراین‌‌، زنان توانمند کشور ما باید در این عرصه حضور داشته باشند و حتماً بینش جامعه ما نیز به گونه‌ای است که براساس بررسی کامل و ارزیابی قابلیت‌ها‌‌، از میان داوطلبان حضور در این عرصه‌‌، فرد اصلح را انتخاب خواهند کرد.

 

بررسی برخی از موضوعات با نگاه مردانه انجام‌شدنی نیست
او در رابطه با تأثیر افزایش حضور زنان در مناصب سیاسی در رفع مشکلات حقوقی، فرهنگی و اجتماعی زنان بیان داشت: من معتقدم وقتی زنان از تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود‌‌، تأثیر می‌پذیرند‌‌، بنابراین حق دارند در گرفتن این تصمیمات هم مؤثر باشند. اعتقاد دارم چنان‌چه زنان توانمند و آشنا به مسایل‌‌، فرصت حضور در مجلس را داشته باشند، علاوه بر نگاه تخصصی در بررسی موارد که مانند مردان و در کنار آن‌ها در برخورد با مسایل دارند‌‌، تصمیمات و موضوعات را از منظر تأثیر بر زنان نیز مورد بررسی قرار می‌دهند و این امر قطعاً با نگاه مردانه‌‌، انجام‌شدنی نیست.

 

هدف مشترک زنان و مردان پایداری و توسعه متوازن کشور است
نژادی در پاسخ به این سؤال که زنان در کدام مناصب سیاسی می‌توانند حضور پیدا کنند و محدودیتی در این عرصه وجود دارد یا خیر، عنوان داشت: من با اصل این سؤال موافق نیستم؛ زیرا از این سؤال این امر برداشت می‌شود که زنان رقابتی پیدا و پنهان با مردان دارند و من قایل به این امر نیستم. مگر در خانواده بین زن و مرد یا بین دختر و پسر خانواده‌‌، رقابت وجود دارد؟ من معتقدم آن‌چه هدف مشترک همه ماست‌‌، پایداری و توسعه متوازن کشور است و همه موظفیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم و مطمئنم اگر زنان حضور خود را در عرصه‌ای مفید و مناسب ندانند‌‌، تمایلی به حضور نشان نمی‌دهند، اما اگر منطق حکم کند که باید برای پایداری توسعه و توجه به ابعاد مختلف مسایل برای ایجاد توازن‌‌، همکاری داشته باشند‌‌، قطعاً وظیفه خود می‌دانند و مسئولیت کار را در کنار مسئولیت‌‌های خانوادگی می‌پذیرند.

 

تأثیر حضور زنان در مناصب سیاسی
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده در ادامه اظهار داشت: اگر زنانی که در چنین مناصبی قرار می‌گیرند‌‌، وظیفه خود را به درستی و دقت انجام دهند و در پرداختن به مسایل‌‌، با جدیت و کارشناسانه وارد شوند و علاوه بر آن‌‌، تأثیر تصمیمات توسعه‌ای بر زنان را نیز مورد ارزیابی و دقت قرار دهند‌‌، هم حضور زنان به عنوان نمایندگانی مقتدر در مجلس مطرح می‌شود و هم مدافع نیازها و متوجه مسایل زنان در کشور خواهند بود.

 

نباید هزینه‌های جانبی مشارکت سیاسی بر زنان تحمیل شود
نژادی در خصوص موانعی که زنان در رسیدن به مناصب سیاسی با آن مواجه هستند، گفت: نباید هزینه‌‌های جانبی در مراحل مختلف فرآیند حضور در چنین عرصه‌هایی بر زنان تحمیل شود. از نظر من جو سیاسی سالم بسیار مهم است و احزاب سیاسی نیز باید عدالت جنسیتی را در ساختار‌‌، سیاست‌ها و اقدامات خود در نظر داشته باشند. مردم نیز می‌توانند به‌عنوان یکی از شاخص‌‌های ارزیابی احزاب و گروه‌‌های سیاسی‌‌، این مسئله را در نظر داشته باشند.

 

نباید فرصت حضور در مناصب سیاسی از زنان شایسته و مقتدر دریغ شود
او در رابطه با دیدگاه‌هایی که در خصوص عدم توانمندی زنان برای تصدی مناصب سیاسی مطرح می‌شود، اظهار داشت: من با چنین دیدگاهی موافق نیستم. هر انسانی‌‌، فارغ از زن و مرد بودن‌‌، توانایی‌ها‌‌، مهارت‌ها و دانشی دارد که اگر در مسیر درست هدایت شود و در جایگاه واقعی خود قرار گیرد‌‌، می‌تواند به نتیجه مثبت منتهی شود. بنابراین‌‌، باید مهندسی شغل بگوید شخص مورد انتظار برای تصدی شغل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و حتماً زنانی در زیر آسمان این کشور زندگی می‌کنند که برای چنین مناصبی شایسته و مقتدر هستند و انتظار هم می‌رود که فرصت‌ها از آنان دریغ نشود.

 /انتهای متن/
درج نظر