راه های پیشگیری ازسکته مغزی را می دانید؟

سکته مغزی یکی از شایع ترین و بزرگ ترین مشکلات سلامت جسم در خیلی از نقاط دنیا از جمله در آمریکا به شمار می رود. مخصوصا خانم ها برای جلوگیری از سکته مغزی چه کار باید بکنند؟

0

سکته مغزی پنجمین عامل مرگ و میر در آمریکا بوده و هر سال سامانه مراقبت و بهداشت آمریکا حدود 34 بیلیون دلار خرج درمان آن می کند.

هر سال بالغ بر 795 هزار نفر در آمریکا دچار سکته مغزی می شوند. افرادی که دچار عارضه سکته مغزی می شوند،جریان خون در مغز آن ها مسدود می شود و در نتیجه می میرند.اگر هم بیماران سکته مغزی شانس آورده و زنده بمانند، معمولا فلج شده و یا مشکلات کلامی و گفتاری خواهند داشت.

با تمامی این تفاسیر می خواهیم بدانیم که آیا می توان از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد؟

با وجود آن که بیشترین عوامل سکته مغزی سن، جنسیت، نژاد،عوامل ژنتیکی و تاریخچه خانوادگی است، اما با این حال با توجه به این نکات می توان از بروز سکته مغزی تا حدی پیشگیری کرد.

 

1-سیگار نکشید: کاملا روشن و واضح است و نیازی به توضیح اضافی نیست که اگر می خواهید زندگی سالمی داشته باشید و همیشه سلامت بمانید، نخستین گام حذف سیگار است.

تنباکو با انواع مختلفی از سرطان، بیماری های قلبی و سایر مشکلات جسمانی مرتبط است. سیگار کشیدن باعث بالا رفتن تری گلیسیرید خون، کاهش و پایین آوردن هورمون مفید HDL و آسیب رساندن به اتصال و پیوند رگ های خونی ونیز باعث باریک شدن رگ ها می شود و در نتیجه موجب خارج شدن خون از درون رگ ها می گردد.

همچنین سیگار کشیدن باعث لخته های خونی می شود و این لخته ها راه عبور جریان خون را به قلب مسدود می کند.

 

2-ورزش کنید:مطالعه ای جدید نشان داده است که حد اقل به مدت دو ساعت هر هفته ورزش کردن خطر سکته مغزی را تا 50 درصد در خانم ها کاهش می دهد.

مدارک و تحقیقات حاکی از آن هستند که از لحاظ جسمانی فعال بودن باعث تثبیت و ضمانت سلامت ضربان قلب و کاهش فشار خون می شود. باید این نکته را فراموش نکنیم که هر دو عامل ذکر شده به شدت با احتمال ابتلا به عارضه سکته مغزی در ارتباط هستند.

 

3-حفظ تناسب اندام: پیشگیری از چاقی مفرط و ورزش کردن با یکدیگر در ارتباط هستند.

داشتن وزن اضافی و یا چاقی مفرط با احتمال بالای مرض قند، بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

بنا براین همیشه وزن خود را متناسب نگاه داشته و با توجه به قد خود مراقب وزن و اضافه چربی بدن تان بوده و با پزشک خود در رابطه با وزن مناسب و ایده ال برای بدن تان مشورت کنید.

 

4-از خوردنی های سالم استفاده کنید: مطالعات نشان داده اند که خوردن مقدار کافی از میوه و سبزیجات و همچنین آجیل و ماهی به طور بارزی از احتمال سکته مغزی می کاهند.

به ویژه رژیم غذایی مدیترانه ای، روغن زیتون، ماهی آزاد، سبزیجات، جوانه گندم، غلات و حبوبات نه تنها از احتمال سکته می کاهند، بلکه باعث تثبیت جنبه های دیگری از سلامت شما، از کارآمدی ذهنی گرفته تا سلامت روح و روان شما می شوند.

اما توجه داشته باشید که غذاهایی که میزان چربی، شکرو سدیم بالاتری دارند زنگ خطر را در رگ های خونی و قلب شما به صدا در می آورند.

 

5-مشروب نخورید: به گفته انجمن سکته مغزی خوردن الکل احتمال سکته قلبی را در شما افزایش می دهد.

خوردن الکل منجر به بالا رفتن فشار خون افزایش وزن، وارد آوردن آسیب و زیان به کبدتان می شود و برای قلب شما نیز مضر است و در دراز مدت مشکلات حادی را برای شما ایجاد می کند.

 

6-به خود آرامش دهید: اگر احساس می کنید که از سبک زندگی خود خسته شده اید و زندگی حالتی یکنواخت برای تان دارد بهتر است که این کار ها را انجام دهید:

شما به آسانی می توانید به خود آرامش داده و از میزان اضطراب و نگرانی های خود بکاهید. تحقیقات نشان داده اند که استرس بالا رابطه ای تنگاتنگ و نزدیک با فشار خون بالا و احتمال سکته مغزی دارد و این مساله به ویژه در خانم ها شایع تر است.

به عنوان مثال برای کاهش استرس خود می توانید از این شیوه ها بهره بگیرید:

حمام کردن

پیاده روی

رفتن به باشگاه ورزشی

خواندن یک کتاب خوب به همراه یک لیوان شیر

خانم پروفسور کام در یک نشریه خبری گفت:من بسیار تاکید بر این مساله دارم و به شما توصیه می کنم که سبک زندگی سالم تری را انتخاب کرده و به پزشک خود برای یافتن و پی بردن به این که چه عواملی احتمال سکته را در شما زیاد می کنند، مراجعه نمایید.

برای مثال: خانم هایی که ضربان قلب نامنظم دارند بیشتر مستعد مبتلا شدن به عارضه سکته مغزی ناشی از فشار خون بالا، احتمال بیشتر مرض قند، افسردگی وچاقی مفرط دارند.

از دیگر عواملی که احتمال سکته مغزی در زنان را افزایش می دهند، می توان به قرص های ضد بارداری، هورمون های جایگزین درمان ونیز می توان به تغییرات میزان هورمون در طول یائسگی ویا بارداری های توام با مرض قند اشاره کرد.

خانم کام می گوید که آلودگی هوا نیز بر بالا رفتن احتمال سکته مغزی تاثیر می گذارد. اما با به کار بردن این مراحل می توان به بهبود وضعیت جسمانی خود کمک کنید.

منبع :کام جی انجمن کاردیو لوزی اروپا2015

/انتهای متن/

درج نظر