از هر 10 کودک سیستانی یک نفر بی‌سواد است

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در دو دهک اول جامعه که کم درآمد هستند و 34 درصد سرپرستان خانوار بی‌سواد هستند، گفت: در استان سیستان و بلوچستان از هر 10 کودک یک نفر بی‌سواد است.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم، علیرضا زاهدیان در پنل طراحی و انتشار عمومی دایره المعارف آماری پیشرو در جهت توسعه عدالت اجتماعی که در دومین کنفرانس توسعه و عدالت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: آمارهای خوبی در حوزه آموزش ارائه می‌شود اما این آمارها به اندازه کافی تحلیل نمی‌شوند. مرکز آمار وظیفه ارائه آمار را برعهده دارد و نمی‌تواند وارد تحلیل آنها شود.

وی افزود: براساس سرشماری سال 85 نرخ بی‌سوادی در کشور 15.4 درصد بود که این رقم درسال 90 به 14.4 درصد رسید. همچنین نرخ بی‌سوادی در شهر تهران درسال 85، 8.7 درصد بود که درسال 90به 8.4 درصد رسید و در استان سیستان و بلوچستان به عنوان بالاترین نرخ بی‌سوادی از 32 درصد در سال 85 به 27 درصد درسال 90 رسید.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران ادامه داد: 8 درصد بی‌سوادی در استان تهران عدد بزرگی است و شاید تعداد بی‌سوادان از استان سیستان و بلوستان بیشتر باشد البته اگر این موضوع تحلیل شود شاید دلیل آن مهاجرت بی سوادان به شهر تهران باشد.

زاهدیان افزود: در گروه سنی 6تا9 سال نرخ بی‌سوادی از 7.9 درصد درسال 85 به 5.3 درصد رسیده است و در استان سیستان و بلوچستان از هر 10 کودک یک نفر بی سواد است.

وی در خصوص تفاوت نرخ بازمانده از تحصیل میان زنان و مردان در گروه سنی 6تا9 سال، گفت: درسال 85 در کل کشور 4 درصد از گروه سنی 6تا9 سال بی‌سواد بودند که این رقم درسال 90 به سه درصد رسید و در استان‌هایی مانند خراسان، سمنان و گلستان دختران کمتر بی‌سواد هستند. در تمام استان‌های کشور شکاف بین زن و مرد به لحاظ سطح تحصیلات دانشگاهی کاهش یافته است.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در کشورما هنوز علم ثروت می‌آورد، بیان کرد: برای فقرزدایی باید بر روی آموزش سرمایه‌گذاری کرد. در بررسی سطح تحصیلات بر سطح درآمد خانوارهای مناطق شهری متوجه شدیم در دو دهک اول جامعه که درآمد پایینی دارند 34 درصد سرپرستان خانوار بی‌سواد هستند و در دهک دهم جامعه که درآمد بالایی دارند 5 درصد سرپرستان خانوار بی‌سواد هستند.

زاهدیان با تأکید بر اینکه ایرانیان باید شناسنامه آموزش داشته باشند، افزود: اگر در سرشماری سال 95 آموزش و پرورش اطلاعات ثبت‌نامی دانش‌آموزان را در اختیار ما قرار دهد و آن را به اطلاعات بدست آمده از خانواده‌ها وصل کنیم به دنیایی از اطلاعات و داده‌ها دست می‌یابیم.

/انتهای متن/

درج نظر