اگر به راه پیمایی اربعین می روید…

کوله سفرتان را بسته‌اید و با هزار امید و آرزو در حال آماده شدن برای حضور در بزرگترین راه پیمایی جهان هستید؛ سفر اول تان است. برای شما خانم ها راهنمایی های خوبی داریم تا از این سفر بی نظیر بهترین بهره را ببرید.

0

فرشته میرزا/

کارهای مقدماتی مهم

  • مدارک لازم را برداشته اید؟
  • خداحافظی و حلالیت طلبیدن از اقوام و آشنایان را که فراموش نکرده اید؟
  • حواس تان به «باطن پیاده‌روی اربعین» باشدو به فلسفه اش و آداب معنوی اش .
  • در کتب آداب و اخلاق اسلامی بسیاری مانند حلیة المتقین آداب سفر و شیوه رفتار با همسفران و نکات اخلاقی لازم درا ین زمینه توصیه شده است. بهتر از قبل از سفر یکی از این کتاب‌ها را تهیه کنید تا در طول سفر، رفتارهای نادرستی که ممکن است از شما سر بزند، ارزش معنوی کارتان را پایین نیاورد.

 

کار خانم ها سخت تر است

می‌توان گفت که در این سفر کار خانم‌ها از آقایان سخت‌تر است؛ چون:

  • رعایت حجاب از زیارت مهم‌تر است، پس مواظب باشید در طول مسیر که زن و مرد درکنار یکدیگر حرکت می‌کنند، حجاب و حفظ خود از نامحرم را کاملاً رعایت کنید. بهتر است در نقاط پر ازدحام متوقف نشوید.
  • ممکن است آقایان در طول مسیر وقتی خسته شدند، در گوشه‌ای از خیابان دراز کشیده و استراحت کنند، اما حجب و حیای خانم‌ها مانع از این کار می‌شود و باید داخل موکب‌ها رفع خستگی کنند.
  • در رفتار وسخن‌گفتن حدود را مواظب باشید. با صدای پایین حرف بزنید و حتی در طرز راه رفتن، منش مناسب یک خانم مسلمان را درنظر داشته باشید.یادتان باشد که قرار است برای بقیه خانم ها الگو باشید.

 

مسیر هم عبادتگاه است

باید مسیر را هم مثل خود حرم و زیارتگاه بدانید. برای این منظور یادتان باشد:

  • جز برای خدا سخن نگویید، از پر حرفی خودداری کنید.
  • از پرخوری بپرهیزید و نسبت به نذورات فراوانی که در مسیر وجود دارد، حرص و ولع نشان ندهید.
  • ادب عزاداری را رعایت کنید و حالت حزن داشته باشید.
  • ادای نماز به صورت جماعت، خواندن تعقیبات نماز، خواندن زیارت عاشورا با 100 لعن و 100 سلام را در برنامه تان داشته باشید.
  • گفت‌و‌گو با خواهران دینی برای تبلیغ اندیشه‌های اسلامی و گسترش تمدن اسلامی، یادآوری وظایف زن منتظر امام زمان (عج‌الله)‌ از کارهای شایسته در طول این مسیر است. البته از برخوردها و بحث‌هایی که ممکن است به دلخوری بیانجامد، پرهیز کنید.

 

وسواس ممنوع

باید بپذیریم که علیرغم حضور گسترده ایرانیان در کشور عراق در ایام اربعین، به هرحال شما وارد کشوری دیگر شده‌اید و دیگر در شهر خودتان نیستید. یادتان باشد که شما در تمام این سفر کوتاه مهمان امام حسین‌ علیه‌السلام هستید، پس خودتان را به اهل بیت علیه‌السلام بسپارید و این نکات را در نظر داشته باشید:

1- که خدمات شهری کشور میزبان ممکن است با خدمات کشور خودمان تفاوت زیادی داشته باشد. از لحاظ امکانات بهداشتی و جاده‌ای، استانداردهای لازم ممکن است ارائه نشود. سعی کنید خودتان در حد مقدور رعایت نکات بهداشتی را بکنید.

  • اخلاق اسلامی را رعایت کنید و به راحتی از نذورات مردمی کشور عراق که در طول راه پیمایی توزیع می‌شود، استفاده کنید.
  • همه این مشکلات نباید مانعی برای حس معنوی شما شود. غر زدن و ناسازگاری کردن، جز آزار بقیه زائران هیچ نتیجه دیگرای نخواهد داشت.

 

اگر در بین راه گم شدید

قرار است فاصله 80کیلومتری بین شهر نجف تا کربلا را پیاده طی کنید و معمولاً این مسافت را در 3 روز و 2 شب طی می‌کنند. یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می رسند. بنابراین با توجه به ازدحام جمعیت در طول مسیر:

  • ممکن است همسر، پدر، برادر و یا هرکدام از همسفران تان را گم کنید. تمام مسیر پیاده‌روی عمودهایی(تیر چراغ برق) وجود دارد که با هم فاصله 50 متری دارند و هر کدام از این تیرها از 1 تا 1460 شماره‌گذاری شده‌اند؛ پیشنهاد می‌کنیم که از این عمودها به عنوان علامت استفاده کنید و مثلاً قرار بگذارید که اگر اکنون در عمود 250 هستید در صورت گم شدن، یکدیگر را در عمود 375 ملاقات کنید.
  • سعی کنید در عمودهای با شماره روند مثل 100، 200،300 و… قرار نگذارید، چون اکثراً در این مکان‌ها قرار می‌گذارند و در این نقاط ازدحام بیشتر است.

 

بار اضافی، مانع راه پیمایی

با توجه به توانایی جسمی خانم‌ها، اصلاً امکان حمل وسایل اضافی وجود ندارد، بعضی خانم‌ها ساک شان را به نخی بسته و به دنبال خود می‌کشانند و بعضی‌ها هم آن را به نوبت هل می‌دهند! البته ممکن است که کاروان شما، پیش از حرکت به سمت کربلا، در شهر نجف بارهای اضافی را از شما بگیرند و در مقصد تحویل بدهند.در هر حال برای بار به این نکات توجه داشته باشید:

  • با توجه به نکته قبل و بُعد مسافت، حواس تان باشد که از پرکردن چمدان‌های بزرگ و سنگین خودداری کنید.
  • بهتر است کوله داشته باشید که حمل آن راحت‌تر است. همین کوله را هم بیشتر از دوکیلو بار پر نکنید.
  • وسایل بسیار ضروری شما در مسیر پیاده روی به یک قرآن جیبی، مهر و تسبیح، مسواک و خمیردندان، صابون کوچک، دستمال کاغذی، پد بهداشتی، دوعدد لباس زیر و پماد سوختگی(برای خانم‌هایی چاق که ممکن است پاهایشان به هم بسابد)، ضدآفتاب و یک دست لباس بسیار گرم که همان‌را هم به تن می‌کنید، خلاصه می‌شود.

4- نیازی به ملحفه و وسایل خواب نیست زیرا در موکب‌ها موجود است و اصلاً فرصت پهن و یا جمع‌کردن آن را هم پیدا نخواهید کرد.

 

اگر خسته شدم …

اگرچه این راه پیمایی آنقدر برکت دارد که بانوان سالمند و مادران دارای فرزند خردسال نیز به راحتی مسیر را طی می‌کنند، اما اگر هر خانمی به هر دلیل، قادر به طی كردن راه به صورت پیاده نباشد می‌تواند به وسیله خودرو‌های امنی كه بین راه وجود دارد بقیه مسیر را با ماشین طی كند. هر چند كه لحظه رسیدن به كربلا به صورت پیاده لحظه فوق‌العاده‌ای است و خستگی را از یاد انسان می‌برد.

 

آیا خانم‌های مجرد در طول سفر امنیت دارند؟

بسیاری از دخترخانم‌ها می‌گویند که پدرمان به ما اجازه نمی‌دهد که به تنهایی در راه پیمایی اربعین شرکت کنیم. زیرا این کشور در حال جنگ است و از طرفی شلوغی بیش از اندازه مسیر راه پیمایی ممکن است آسیبی برای شما به‌ وجود آورد. در پاسخ به این دسته از دختران باید بگوییم که جلب رضایت قلبی والدین، از هر عمل مستحبی مهم‌تر است، مواظب باشید که دل آن‌ها را نشکنید.

اما به هر حال، در هر سفری ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده‌ای رخ دهد، اما حضور مسئولین ایرانی در کشور عراق، برای بهبود ارائه خدمات و برقراری امنیت زائران، موجب شده که به خصوص در سال‌های اخیر، رفاه و امنیت بسیاری بالایی در این کشور برقرار باشد. حضور بیش از 20 میلیون نفر در این پیاده‌روی، نشان‌دهنده همین امنیت است؛ به گفته اکثر افرادی که در سال گذشته به این سفر زیارتی مشرف شده بودند: «در اربعین حسینی امن‌ترین نقطه جهان، همان سرزمین کربلاست».

 

سوغاتی را فراموش کنید

ما خانم‌ها پرچم‌داران خرید سوغاتی هستیم. الحمدلله مردم به راحتی درک می‌کنند که خرید سوغاتی و حمل آن در ایام اربعین امری بسیار مشکل است؛ آقایان هم که معمولاً از این اخلاق‌ها ندارند. پس به این فرهنگ‌سازی کمک کنید که «اربعین سوغاتی ندارد» و درنهایت به خرید مهر و تسبیح تربت بسنده کنید؛ درکل سوغاتی را فراموش کنید.

 

حرف آخر…

پیاده‌روی اربعین از آن دسته اعمال دینی است که هیچ نیازی به تبلیغ و توصیه ندارد، وقتی به خیل عظیم راه پیمایان که می‌پیوندید، کاملاً متوجه خواهید شد که اصلاً انسان‌هایی که در این مسیر هستند، به لحاظ تیپ و ظاهر در یک گروه خاص قرار نمی‌گیرند، انگار که وجه اشتراک همه آن‌ها یک چیز است؛ عشق زیارت کربلای معلا.

زیارت امام حسین علیه‌السلام آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که طبق روایات کسی‌که غنی است باید سالی دوبار و کسی‌که فقیر است، سالی یک‌بار به زیارت کربلا برود. در جایی دیگر آورده‌اند که روزی امام صادق علیه‌السلام به یکی از دوستان‌شان فرمود: «شنیده‌ام برخی از شیعیان ما هستند که دو سه سال بر آن‌ها گذشته، ولی به کربلا و زیارت امام حسین علیه‌السلام نرفته‌اند. آن شخص پاسخ داد: آقا جان! خیلی‌ها هستند که این‌گونه هستند. حضرت با تعجب فرمود: مگر می‌شود؟! این افراد در روز قیامت چگونه می‌خواهند جواب پیامبر(ص) را بدهند؟»

پس این زیارت را مخصوصا در اربعین جدی بگیریم و با بهانه‌تراشی‌های دنیوی خودمان را از این نعمت محروم نکنیم.

/انتهای متن/

 

 

درج نظر