اوقات فراغت، اولين عامل گرايش زنان به اعتياد است

مشاور وزير کشور و مديرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: بودجه‌اي که به دستگاه‌هاي مختلف در استان ابلاغ مي‌شود فقط مختص مردان نيست و مديران بايد آن را عادلانه و در حوزه زنان نيز هزينه کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا، فهيمه فرهمندپور امروز(20 آبان) در جلسه شوراي اداري استان کردستان، اظهار کرد: آنچه موجب تفاوت در وضعيت موجود زنان و جايگاه خانواده و مسائل اين حوزه در نقاط مختلف کشور، لايه‌هاي مختلف اجتماعي و خانواده‌ها مي‌شود صرفاٌ مسائل اقتصادي نيست بلکه ديدگاه جامعه نسبت به زنان است.
وي افزود: ديدگاه مردان و زنان در جامعه نسبت به جايگاه زنان، جايگاه خانواده‌ها را تعيين مي‌کند.
مشاور وزير کشور و مديرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور عنوان کرد: زنان کانون خانواده هستند و جامعه نيز با وجود خانواده‌ها تشکيل مي‌شود بنابراين حفظ امنيت و سلامت جسمي و رواني زنان بسيار مهم است که بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.

وي با اشاره به افزايش آمار اعتياد در زنان، تصريح کرد: افزايش آمار اعتياد زنان با افزايش رفتارهاي پرخطر جنسي در جامعه همراه بوده و با انتقال ويروس HIV ارتباط مستقيم دارد.
فرهمندپور ادامه داد: اعتياد زنان به مراتب از اعتياد مردان خطرناکتر بوده و موجب افزايش ساير بزهکاري‌ها و آسيب‌ها در جامعه خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه پرکردن اوقات فراغت زنان نقش مهمي در کاهش بزهکاري‌ها و گرايش به اعتياد دارد، ذکر کرد: بر اساس شيوع شناسي سال 91، اوقات فراغت زنان اولين عامل گرايش زنان به اعتياد است.

مديرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور با بيان اينکه احداث پارک‌هاي ويژه بانوان راهکاري ساده براي پرکردن اوقات فراغت زنان است، اظهار کرد: مديران استان نبايد پارک بانوان را اقدامي تجملي و غيرضروري قلمداد کنند و اين امر را مورد توجه قرار دهند که احداث پارک بهتر از احداث کمپ ترک اعتياد بانوان است. وي با اشاره به اينکه در حال حاضر استان کردستان تنها داراي يک پارک ويژه بانوان است که آن هم به طور کامل به بهره‌برداري نرسيده است، ادامه داد: اين امر مورد بي توجهي قرار گرفته است اما احداث پارک مي‌تواند در کاهش آمار بزهکاري زنان موثر باشد.

وي خواستار نگاه توسعه‌اي، پيشگيرانه و اجتماعي به حوزه زنان شد و افزود: اگر امروز بودجه‌اي ويژه به اين بخش اختصاص داده نشود، در سال‌هاي آتي بايد آن را براي رفع آسيب‌هاي اجتماعي هزينه کنيم.
فرهمندپور با اشاره به اينکه نسبت جنسي در کردستان با غالب استان‌هاي کشور متفاوت است، بيان کرد: کردستان جزء معدود استان‌هايي بوده که آمار زنان در آن بيش از مردان است که مهمترين دليل آن مهاجرت است.

وي با اشاره به اينکه مهاجرت زنان نيز رو به افزايش است، ذکر کرد: مهاجرت زنان نسبت به مردان با مخاطرات بيشتري روبروست.
مديرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور با اشاره به اينکه بيش از يک سوم زنان کردستان در سنين 15-29 سال هستند، اعلام کرد: اين آمار لزوم توجه بيشتر به زنان را در همه زمينه‌ها از جمله پوشش تحصيلي، اختصاص پارک بانوان، اشتغال زنان و دختران تحصيل کرده و … را اثبات مي‌کند.

وي تصريح کرد: استان کردستان در بسياري از شاخص‌ها از جمله آمار طلاق، اعتياد، مهاجرت و بيکاري دختران تحصيل کرده از متوسط کشوري بالاتر است.
فرهمندپور به تامين سلامت رواني زنان در جامعه تاکيد کرد و افزود: بودجه‌اي که به دستگاه‌هاي مختلف در استان ابلاغ مي‌شود فقط مختص مردان نيست و مديران بايد آن را عادلانه و در حوزه زنان نيز هزينه کنند.
وي از مديران دستگاه‌هاي اجرايي استان خواست تا زنان را به عنوان بخشي از مخاطبين و ذي‌نفعان خود به رسميت بشناسند و برنامه ريزي‌هاي خود را معطوف به جنسيت و با ملاحضه عدالت جنسيتي انجام دهند.
مديرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور خاطرنشان کرد: بي توجهي به حوزه زنان به دليل بي اعتقادي به اهميت اين حوزه نيست بلکه مديران هنوز تجربه اين نوع برنامه‌ريزي را ندارند و نسبت به آن حساس نشده‌اند.

وي خواستار انتخاب آگاهانه مشاورين امور بانوان شد و انتخاب زنان باتجربه و کارآمد براي اين حوزه را ضروري دانست.
فرهمندپور در پايان با اشاره به اينکه خطرات و آسيب‌هاي موجود براي همه جامعه است و محصور به يک قشر يا لايه‌اي از اجتماع نيست، يادآور شد: مديران استان بايد نسبت به آسيبهاي اجتماعي حساس بوده و براي داشتن جامعه‌اي سالم تلاش کنند.

انتهای متن/

درج نظر