نسخه اي براي باهوش شدن کودکان

اگر شما هم در جمع خانواده‌تان دانش‌آموزي داريد که اين روزها بخشي از ساعات روز را در مدرسه مي‌گذراند و بيشتر وقتش را به درس‌خواندن اختصاص مي‌دهد اين مطلب را از دست ندهيد.

0

به اعتقاد درمانگران طب سنتي خانواده‌ها با شروع فصل درس و مدرسه بايد توجه بيشتري به تغذيه دانش‌آموزان داشته باشند و چه بهتر که انتخاب خوراکي‌ها و موادغذايي را باتوجه به مزاج و عادت‌هاي غذايي آنها در خانواده درنظر بگيرند و علاوه بر 3 وعده غذايي براي آنها 2 ميان وعده از خوراکي‌ها و مواد طبيعي مغذي درنظر بگيرند تا بتوانند مواد لازم و مفيد براي تمرکز و درس‌ خواندن دانش‌آموزان را فراهم کنند.

براي صبحانه

بالنگ را فراموش نکنيد
از ديدگاه درمانگران طب سنتي صبحانه از مهم‌ترين وعده‌هاي غذايي است که مي‌توان توان و قابليت دانش‌آموز را براي يادگيري مباحث درسي افزايش دهد. به گفته اين درمانگران گنجاندن برخي خوراکي‌هاي طبيعي در کنار عسل، تخم‌مرغ، شير و پنير تازه مي‌تواند توانمندي مغز و کارايي آن را در دوران مدرسه افزايش دهد. مرباي بالنگ که از گوشت ميوه بالنگ يا اترج تهيه مي‌شود يکي از بهترين خوراکي‌هاي طبيعي است که مي‌تواند توانايي مغز دانش‌آموزان را افزايش دهد. مصرف مرباي بالنگ علاوه بر افزايش کارايي مغز مي‌تواند بدن دانش‌آموزان را که گهگاه بدون نظارت والدين سراغ خوراکي‌هاي ناسالم مي‌روند و دستگاه گوارش آنها را در برابر ميکروب‌هاي گوارشي و مسموميت‌هاي احتمالي تقويت کند. ضمن آنکه مرباي بالنگ بهترين و مفيدترين خوراکي طبيعي براي از بين بردن علائم گلودرد و سرماخوردگي در فصل پاييز است که احتمال ابتلا به سرماخوردگي در ميان دانش‌آموزان بيشتر از ديگر روزهاي سال است.

اگر راهکاري براي دانش‌آموز بدغذا مي‌خواهيد
چاشت درماني
اگر شما هم در خانه فرزندي داريد که با بي‌ميلي و بي‌اشتهايي سراغ خوراکي‌ها مي‌رود و از خوردن غذا و وعده‌هاي غذايي طفره مي‌رود، مي‌توانيد با کمک تدابير درمانگران طب سنتي اين مشکل را پشت‌سر بگذاريد. براي اين منظور بايد به توصيه قديمي‌ها که اهميت زيادي براي ميان‌وعده‌هاي غذايي قائل بودند و از آن با نام «چاشت» ياد مي‌کردند، بيشتر توجه کنيم. دانش‌آموزي که در فاصله وعده‌هاي غذايي چاشت مي‌خورد صفراي کافي در بدنش توليد مي‌شود. اين صفرا وارد روده‌ها و سيستم گوارشي او مي‌شود و به اين ترتيب ديواره روده‌ها شست‌وشو داده مي‌شود و سنگيني غذاها و خوراکي‌هايي که دانش‌آموز در وعده‌هاي غذايي قبلي مصرف کرده، کمتر مي‌شود. به اين ترتيب بدن او آمادگي بيشتري براي خوردن وعده غذاي اصلي پيدا مي‌کند. ميوه‌هاي تازه، نان، پنير، يکي دو عدد مغز گردو و خشکبار مانند نخودچي، کشمش، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک و برگه انواع ميوه‌ها که به‌صورت طبيعي تهيه شده بهترين چاشت از ديدگاه درمانگران طب سنتي براي درمان بدغذايي دانش‌آموزان در ايام مدرسه است. ميزان تمرکز و يادگيري‌اش را بيشتر کنيد

بخور اين گياه چاره مناسبي است

بسياري از والدين با شروع ماه مهر به‌دنبال راهي براي افزايش تمرکز و هوشياري فرزندا‌ن‌شان هنگام درس خواندن هستند. آنها هر روشي را تجربه مي‌کنند تا بتوانند تمرکز فرزندان‌شان را هنگام مرور درس‌ها اندکي افزايش دهند. در اين زمينه درمانگران طب سنتي راهکاري بسيار موثر دارند که نه تنها به افزايش تمرکز و بهبود عملکرد مغز و تحريک حافظه کمک مي‌کند بلکه دستگاه تنفسي به‌ويژه ريه‌ها را هم پاکسازي و آماده مقابله با برخي ويروس‌ها مثل ويروس سرماخوردگي مي‌کند و اين روش استنشاق بخور برگ‌هاي گياه اکاليپتوس است که مي‌تواند به بهبود عملکرد و اکسيژن رساني به سلول‌هاي مغزي کمک کند و در عين حال تمرکز فرد را بالا ببرد و توان يادگيري را در او چند برابر کند. براي اين منظور کافي است شرايطي را فراهم کنيد تا دانش‌آموزان به مدت 20 دقيقه بخور اکاليپتوس استنشاق کند.

از درس خواندن زود خسته مي‌شود؟

چاي انرژي‌زا دم کنيد

حتما تا به حال با بچه‌هايي که خيلي زود از درس خواندن خسته مي‌شوند روبه‌رو شده‌ايد. اين گروه از دانش‌آموزان فرقي نمي‌کند در کدام مقطع تحصيلي باشند، ويژگي مشترک همه آنها اين است که از درس خواندن خيلي زود خسته مي‌شوند و شب امتحان با شب‌هاي ديگر براي‌شان هيچ فرقي ندارد. اگر چنين فردي را در ميان اعضاي خانواده داريد به شما توصيه مي‌کنيم نوشيدن چاي‌هاي گياهي مانند دمنوش بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل‌الطيب و بادرنجبويه را به برنامه روزانه خود بگنجانيد. نوشيدن اين چاي‌هاي گياهي موجب تقويت حافظه مي‌شود و توانايي مغز را براي يادگيري و ذخيره اطلاعات بيشتر مي‌کند، به‌گونه‌اي که فرد در مدت زمان کوتاه‌تري مي‌تواند داده‌هاي بيشتري را در ذهن خود ثبت کند. براي تهيه اين دمنوش‌ها کافي است يک قاشق غذاخوري از برگ‌هاي خشک شده هر يک از اين گياهان را در يک ليوان آب جوش بريزيد و سر آن را ببنديد و اجازه دهيد که در مدت 8 تا 10 دقيقه دم بيايد.

استرس امتحان نگرانش مي‌کند؟

اين چاي را به برنامه‌ روزانه‌اش اضافه کنيد

استرس و اضطراب شب امتحان از آن دست حال و هوايي است که تمرکز را براي مطالعه و خواندن درس‌ها تحت‌تاثير قرار مي‌دهد اما گروهي از دانش‌آموزان هستند که حتي در پرسش و پاسخ‌هاي معمولي سر کلاس نيز دچار دلشوره و استرس مي‌شوند و اين دلشوره مانع از تمرکز و پاسخگويي صحيح آنها به پرسش‌ها مي‌شود. براي غلبه بر اين اضطراب نسخه‌اي گياهي وجود دارد و آن نوشيدن 2 تا 3 فنجان دمنوش چاي سبز در شب‌هاي امتحان است. چاي سبز به اين دليل که سرشار از فنول‌ها و آنتي‌اکسيدان‌ است موجب برقراري آرامش رواني مي‌شود و در عين حال مي‌تواند حافظه فرد را تقويت کند. شايد بهتر باشد همزمان با شروع امتحانات يا در روز پرسش و پاسخ کلاسي نوشيدن 2 فنجان چاي سبز را به برنامه غذايي روزانه‌شان اضافه کنيد.

براي پيشگيري از سنگيني و بي‌حوصلگي

به چگونگي هضم غذا توجه کنيد
اگرچه بررسي روند هضم غذا در بچه‌ها با مشاوره با متخصص طب سنتي دقيق‌تر و بهتر انجام مي‌شود اما شما در منزل نيز مي‌توانيد با مرور حالت‌هاي بچه‌ها به ويژه بعد از وعده غذايي ناهار به چگونگي عملکرد نيروي هاضمه آنها پي ببريد و بر همين اساس بهترين غذا را براي وعده ناهار آنها درنظر بگيريد تا در طول روزهاي مدرسه علاوه بر دريافت مواد مغذي بتوانند با انرژي بيشتري به درس و مشق‌شان رسيدگي کنند. زماني عملکرد دستگاه گوارش و هضم به خوبي انجام مي‌شود که بچه‌ها پس از مصرف غذا احساس نشاط، شادماني و افزايش انرژي را تجربه کنند. در اين شرايط مي‌توان گفت غذايي که دانش‌آموز در وعده ناهار مصرف کرده با وضعيت هاضمه او سازگار بوده است. پس مهم است که دانش‌آموز پس از مصرف غذا احساس کند که انرژي‌‌اش بيشتر شده است.

اگر او بعد از خوردن وعده ناهار احساس سنگيني کند و اين سنگيني با خواب‌آلودگي همراه باشد قطعا در يادگيري و درک مفاهيم و مرور درس‌ها براي اين کودک مشکل ايجاد مي‌کند. در اين صورت اگر در طول هفته دانش‌آموز غذايي ناسازگار با وضعيت گوارش‌ خود مصرف کند توانايي او براي يادگيري مفاهيم و درس‌هايش کاهش مي‌يابد و اين مسئله مي‌تواند به افت تحصيلي او منجر شود.

منبع:برترین ها/انتهای متن/