حمايت مادران شهدا از يک فيلم سينمايي

درتازه‌ترين واکنش به يک فيلم، اتفاقي کم‌نظير در تاريخ سينماي ايران رخ داده و آن، ارسال نامه تقدير به يک مدير براي حمايت از يک فيلم بوده است. اما اين مسئله موقعي ارزش مضاعف پيدا مي‌کند که بدانيم نامه، مزين به امضاء تعداد کثيري از مادران، پدران و خانواده‌هاي معظم شهداست.

0

به گزارش به دخت به نقل از طنين ياس، فيلم سينمايي «خاکستر و برف» به کارگرداني «روح‌اله سهرابي» چه در زمان نمايش در جشنواره فيلم فجر و چه از آغاز زمان اکران عمومي، واکنش‌ها و نظرات مثبت بسياري را برانگيخته که از آن جمله مي‌توان به يادداشت‌ها يا مصاحبه‌هاي سينماگران و صاحبنظران نام آشنايي چون دکتر احمدرضا معتمدي، رامتين شهبازي، علي شاه‌حاتمي، حبيب احمدزاده، محمدتقي فهيم، فرود عوض‌پور، جبار آذين، عباس کريمي، محمدرضا عرب، دکتر عليرضا رازقي و… اشاره کرد.

اما يکي از آخرين واکنش ها که بي‌شک مهم‌ترينِ آنها نيز هست، واکنش تعداد زيادي از مادران، پدران و خانواده‌هاي محترم شهدا به اين فيلم ارزشمند و تأثيرگذار است که طي نامه‌اي سرگشاده خطاب به رييس سازمان بسيج مستضعفين، سردار محمدرضا نقدي به نگارش درآمده است. در اين نامه که رونوشتي از آن نيز تقديم دفتر مقام معظم رهبري شده است، ضمن تقدير از سردار نقدي به دليل حمايت از توليد فيلمي چون «خاکستر و برف»، تلويحاً از بي‌توجهي سينما به ارزش‌هاي دفاع مقدس نيز گلايه شده است.

اين نامه اگر چه براي تقدير از يک فيلم است اما به نظر مي‌رسد فرصتي مغتنم براي کليت سينماي کشور است که فاصله معناداري ميان آن و جريان‌هاي ارزشي ايجاد شده است و اين نامه به وضوح نشانگر آن است که جريان‌هاي ارزشي مخالف سينما نيستند بلکه با محتوايي که در اين سال ها توسط سينما به خورد مردم داده مي‌شود مشکل دارند.

متن کامل نامه بدين شرح است:
بسمه تعالي
فرزند گرانقدرِ انقلاب سردار نقدي عزيز

قدرداني از شما و هم قطارانتان در نظام مقدس اسلامي، براي تک تک ما وظيفه است. اما از آنجايي که شخص شما جزو پيش قراولان مبارزه با نظام استکباري و حمايت از مظلومان جهان بوده و هستيد از اين رو وظيفه‌ي ما در قدرداني از شما سنگين‌تر از قبل است. اينبار اما نه براي سال‌هاي سال مبارزه و مجاهده که الحق والانصاف مثال‌زدني است، بلکه براي حمايتتان از يک فيلم است که قدردان شما و مجموعه‌ي تحت امرتان هستيم.

«خاکستر و برف»، حرفي از دلِ ما خانواده‌ي شهداست که سال‌هاي سال بر زمين مانده بود. با اين فيلم خنديديم، حسرت خورديم، گريستيم و آرام شديم. فيلمي که از روي ترحم و تحقير نگاهمان نکرد. فيلمي که در آن مادر يک شهيد قهرمان است و صبور. فيلمي که ما معتقديم مادران و خانواده‌هاي شهدا را از راهي که برگزيده‌اند پشيمان و دلزده نمي‌کند و فيلمي که شجاعانه از ساحت شهيد و شهادت دفاع مي‌کند.

هنگامي که در آيين نمايش «خاکستر و برف» براي مادران شهداي منطقه 17 (دارالشهداء تهران) از جناب-عالي و مجموعه شما به عنوان تنها حمايت‌کننده از اين فيلم نام برده شد، گرچه دلمان گرفت و يکبار ديگر به مظلوميت عرصه‌ي فرهنگ و بر زمين ماندنِ مطالبات هميشگي امام خامنه‌اي عزيز در استفاده از گنجينه‌ي عظيم دفاع مقدس پي برديم اما خوشحال و مفتخر شديم از اينکه شما مجاهدان و مبارزانِ خستگي‌ناپذير عرصه‌هاي رزم، مجاهدانِ عرصه‌هاي فرهنگي نيز هستيد و در زمانه‌اي که تهاجم فرهنگي بيگانه از جمله عميق‌ترين دلواپسي‌هاي رهبر فرزانه انقلاب است، حضور مسئولانه و دلسوزانه‌ي افرادي چون شما در عرصه‌اي که ظاهراً جزو وظايف ذاتي‌تان هم نيست، موجب دلگرمي است و قدرداني از شما که شرايط و امکانات توليد چنين اثر تأثيرگذار و ارزشمندي را فراهم آورده‌ايد کمترين وظيفه‌ي ماست.

اميدواريم در مسير پيش رو، سرافرازانه گام برداريد و حمايت‌هايتان روزنه‌ي اميدي باشد براي هنرمنداني که هنوز قلبشان براي ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس مي‌تپد. فرصت پيش آمده را غنيمت شمرده و از دست-اندرکاران تهيه و توليد فيلم «خاکستر و برف» به‌ويژه آقاي «فرهاد گلي» که با سرمايه شخصي بار اصلي توليد اين فيلم را به دوش کشيده و آقاي «روح‌اله سهرابي» که جسورانه با نگاهي دغدغه‌مند و نجيب به چنين موضوع حساسي پرداخته است، صميمانه تقدير و تشکر مي‌نماييم. سپاس پاياني براي آنکه يادآور شديد اينجا هنوز «مادر» حرف اول را مي‌زند.

باشد که سعي‌تان مقبول درگاه احديّت و موجب رضايت و شادي روح شهيدان عزيز قرار بگيرد.

و من‌ا… التوفيق

/انتهای متن/

درج نظر