آیا زنان در آمریکا در انتخاب پوشش آزادند؟

آیا زنان در آمریکا از نگاه مت السون در انتخاب پوشش خود آزاد هستند؟ آیا در امریکا آزادی پوشش برای زنان مسلمان هست؟ این مطلب که ترجمه ایست از مقاله ای به قلم مت السون، پاسخ این سوال ها را داده است.

0

مساله حجاب در آمریکا موضوعی بحث بر انگیز است. زنان محجبه در آمریکا مورد حملات خشونت آمیز کلامی قرار می گیرند و از لحاظ قانونی بر سر راه آنها دشواریها و مسائلی پیچیده به وجود می آید. در حالی که که حجاب وسیله و راهی برای این زنان است تا بدین وسیله ابراز وجود و هویت نمایند.

 

حجاب، گونه ای از آزادی برای زنان

حجاب جنبه و نمادی و یا بهتر است بگوییم گونه ای از آزادی برای زنان محجبه به شمار می رود.

ماریا حسین در مقاله خود تحت عنوان پوشش و حجاب در آمریکا چنین می گوید: داشتن حجاب به منزله مقابله و جدال در برابر هوای نفس و شیطان است.

ماریا می گوید: من به خدا اعتقاد و ایمان قلبی دارم و از شیطان و آنچه که ما را وسوسه می کند ولی خداوند آنها را برای ما ممنوع کرده است، دوری می کنم.

ساموئل کل در مقاله خود تحت عنوان دانینگ حجاب می گوید: دولت آمریکا، رسانه ها و حتی سازمان های فمینیستی غرب حجاب را به عنوان وسیله ای برای سرکوب زنان تلقی می کنند ولی در عمل این مساته درباره حجاب درست نیست.

دلیل این که چنین مسائلی در مورد حجاب گفته می شوداین است که حجاب در جامعه آمریکا و غرب به طور علنی محدود شده است.

 

زن آمریکایی عامل نو کیش شدن مردان

بسیاری از آمریکایی ها حجاب مسلمانان را همانند نمادی و سمبل از سرکوبی زنان تلقی می کنند.

برخلاف این برداشت اسلام به سرعت در آمریکا در حال رشد کردن است.و یک زن در آمریکا می تواند سبب تغییر دیدگاه و نو کیش شدن مردان بسیاری می شود.

خواهر ماریا می گوید: حجاب سمبل و نماد سرکوب زنان نبوده و بلکه جایگزین نماد آزادی به شمار می رود.

خانم ناهید مصطفی که یک کانادایی بوده و مسلمان شده است می گوید:زنان جوان مسلمان حجاب را احیا و زنده می کنند تا بدین وسیله به زن ها حد و حدود کنترل بدن شان را بشناسانند.

اما از نظر برخی از آمریکایی ها حجاب موضوعی بیگانه و عجیب است.

 

حجاب مانع سوءاستفاده از زنان می شود

این سوال پیش می آید که چگونه قانونی که پوشش زنان را محدود می کند می تواند ادعای آزادی داشته باشد.

از نظر مسلمانان جواب این سوال آسان است: حجاب اسلامی از سوء استفاده های جنسی از زنان جلوگیری به عمل می آورد.

اخیرا خانمی در فرمونت کالیفرنیا در بیرون از خانه خود مورد ضرب گلوله قرار گرفت. او 37 ساله و مادر 6 فرزند بود. به گفته برادرش این خانم را به علت داشتن حجاب هدف تیر اندازی قرار دادند.

این مساله باعث ایجاد جنگی برای محجبه ها در آمریکا می شود.چرا که ترس از خشونت می تواند باعث این مساله شود که مردم فرهنگ و مذهب خود را پنهان نگه دارند.

مواجه شدن با این نوع خشونت مرگبارسبب آن می شود که زن مجبور شود میان پوشش مذهبی که به شناختن فرهنگ شرقی کمک می کند و همگون سازی و انتخاب جریان اصلی فرهنگ تصمیم گیری نماید.

موردی دیگر به نام کارول یک مسلمان فلسطینی- آمریکایی بود و زمانی که می خواست پاسپورت های خود را از کنسول آمریکا در اورشلیم بگیرد، عکس های او را مکررا رد کرده و از او می خواستند که حجاب خود را بر دارد.

با این که این سیاست ها نسبت به سیاست های خود آمریکا سخت تر و خشن تر هستند، اما این مساله هنوز مطرح است که آمریکایی ها در ایجاد فشار و اجرای قوانینی که با آزادی مذهبی با خشونت برخورد می کند، دست دارند.

اما می توان گفت که تصمیمات قانونی مثبتی در آمریکا اتاق می افتد.

 

تصمیمات قانونی مثبت

در سال 2004 در اوکلاهما مدرسه ای سعی بر آن داشت که مانع پوشش حجاب یک دانش آموز 12 ساله شود اما وزارت داد گستری مانع این کار شد.

در آلاباما قانون مجوز داشتن عکس با حجاب برای گواهی نامه رانندگی را صادر کرد.

در آمریکا علی رغم سوء استفاده های جسمی و کلامی، حجاب به عنوان سمبل و نماد آزادی مذهبی به شمار می رود.

حجاب راهی برای زنان مسلمان است که آنچه را به آن اعتقاد دارند، بر زبان آورده و بیان کنند. به طور کلی دادگاه ها از این حقوق حمایت می کنند.اگر چه داشتن حجاب گواه و مدرک حفظ فرهنگی است که عده کثیری از فهم آن عاجز بوده و حتی از آن نفرت دارند.در بخش های دیگر دنیا پوشش حجاب به عنوان شکلی از ایستادگی در برابر جامعه دیده شده و زمین نبرد دیدگاه های مذهبی و سکولاری به شمار می رود.

چنین به نظر می رسد که کشورهایی که تلاش می کنند حجاب را ممنوع کنند، مانند ترکیه و فرانسه سعی بر سکولاریزه کردن و یا حفظ جامعه سکولار دارند.

ممکن است در یک کشور دولت به تبعیت از غرب بخواهد حجاب را ممنوع کند.اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا این کار ارزش آن را دارد که با آسیب رسانیدن به مذهب و فرهنگ کشور، ما به فکر بسط و توسعه روابط با غرب باشیم؟

پوشش حجاب در آمریکا می تواند به مفهوم آزادی مذهبی باشد در حالی که پوشش در کشوری دیگر می تواند نوعی یاغی گری مذهبی تلقی شود.

اگر چه این تنوع معلوم می کند که یک انسان می تواند هویت پیچیده یا چند گانه ای داشته باشد.

در طی یک پروژه دانشگاهی که از سوی انجمن عرب – آمریکایی انجام گرفته، افراد این انجمن موفق شدند به عده زیادی از آمریکایی ها این مساله را اثبات نمایند که حجاب نه تنها یک بخش از هویت یک مسلمان است، بلکه بیشتر نشانه ایست از آزادی مذهبی در جامعه امریکا.

نویسنده: مت السون

منبع:یاهو/انتهای متن/

 

 

درج نظر