تلاش دولت برای تسهیل حضور سمن‌های زنان در عرصه بین‌الملل

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهارکرد: نمی‌توان گفت در زمینه حضور بین المللی سمن‌های زنان با محدودیت‌های خاصی مواجه بودیم البته توجه دولت یازدهم به حوزه بین الملل و اهتمام آن برای تسهیل روابط بین‌المللی بیشتر است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، لیلا فلاحتی افزود: دعوتنامه‌های مختلف و متفاوتی برای شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی به دست ما می‌رسد و از سمن‌ها نیز برای شرکت در آن‌ها درخواست کرده‌ایم. دولت تلاش می کند حضور در عرصه بین الملل را تسهیل کند. این به تغییر نگاه نسبت به ایران و اصلاح پیش‌فرضهای اشتباه برخی کشورها نسبت به موقعیت زنان داخل کشور کمک می‌کند.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه اظهارکرد: تجربه‌های کشورهای مختلف در دنیا نشان می‌دهد که با توسعه یافتگی آن‌ها، حجم دولت کم می‌شود. دولت‌ها تولی‌گری و مداخله در همه موضوعات را کنار می‌گذارد و کوچک می‌شود. در این شرایط نقش سازمان‌های غیر دولتی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد در دو بخش عمل می‌کنند، گفت: بخش زیادی از آنان وظایفی که به دوش دولت بار شده است را بر عهده می‌گیرند. به علت ایجاد فضای رقابتی بین آنان، کیفیت ارایه خدمات افزایش می‌یابد؛ این کار در ایران در زمینه «آی تی» تجربه شده است و با غیر دولتی شدن خدمات ارائه شده در حوزه تلفن همراه فضایی ایجاد شده که شرکت‌های بخش خصوصی با رقابت با هم خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهد.

فلاحتی افزود: سازمان‌های مردم نهاد بخش مهمی از جامعه مدنی را تشکیل می‌دهند. نقش مهم این جامعه، واسطه‌گری بین مردم و دولت است. وقتی دولت‌ها قصد مداخله و تولی‌گری در برخی موضوعات را ندارند، نقش‌های خود را به سمن‌ها واگذار می‌کنند. از سوی دیگر سمن‌ها بهترین مکانیزم برای انتقال مطالبات مردم به دولت هستند. در بخش زنان نیز قطعا با توجه به حساسیت موضوعات، سمن‌ها می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی در ادامه گفت: در کشورهای توسعه یافته نه تنها در حوزه زنان بلکه در زمینه موضوعاتی چون حقوق کودک و اقتصاد،‌ جوانان و سیاست، سمن‌ها توانسته‌اند تحولات خیلی مهمی به وجود آورند. سمن‌ها با مکانیزم‌های کاملا تعریف شده و در سطوح مختلف امکان فعالیت دارند.

این جامعه‌شناس با اشاره به سمن‌های فعال در حوزه بین‌الملل اظهارکرد: آن‌ها می‌توانند بر اساس حوزه فعالیت خود با متولیان خاص آن موضوع ارتباط بگیرند و فعالیت بین المللی داشته باشند. به عنوان نمونه انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند البته تلاش‌های این سمن در زمینه آموزش کودکان افغان بیشتر به چشم می‌آید. این سمن‌ هم برد ملی و هم برد بین المللی دارد. سازمانهای مختلف بین‌المللی حتی یونسکو با آن همکاری می‌کنند و از تجارب این انجمن در زمینه ارائه کمک به کودکان افغان استفاده می‌کنند.

فلاحتی در پایان گفت: برخی سمن‌ها نیز در حوزه زنان فعالیت می‌کنند و سالانه در بخش غیر دولتی کمیسیون مقام زن شرکت می‌کنند و دستاوردهای خود در حوزه زنان را به اطلاع عموم می‌رسانند.

/انتهای متن/

درج نظر