از صفر تا 100 «زایمان در آب» +عکس

یکی از دلایل اصلی مادران برای ترجبح سزارین بر زایمان طبیعی، فرار از دردهای غیر قابل تحمل زایمان طبیعی است، اما با پدبداری روش های تازه ای چون زایمان در آب هم می توان به زایمان آسان فکر کرد. دکتر مژگان کرم نیای‌ فر، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی دراین‌باره گفت و گویی با به دخت داشته است:

0

اعظم صفایی/

برطبق آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، شیوع آمار سزارین در کشور ما حدود سه برابر آمار جهانی است و از آنجاکه زایمان طبیعی مزایای بیشتری نسبت به سزارین دارد، این آمار نگران کننده است. یکی از دلایل اصلی مادران برای انجام سزارین، فرار از دردهای غیر قابل تحمل درحین زایمان طبیعی است، دردهایی که امروزه با انجام روش‌های کم تهاجمی نسبت به گذشته زایمان طبیعی را راحت‌تر کرده‌اند.

متأسفانه اغلب مادران از چگونگی انجام این روش‌ها بی‌اطلاع هستند و تصمیم به سزارین گرفته و خود را به تیغ جراحی می‌سپارند. زایمان درآب یکی از این روش‌ها است که چندی است در برخی از بیمارستان‌های کشور صورت می‌گیرد و مخالفان و موافقان بسیاری دارد. عده‌ای از متخصصان زنان و زایمان آن را روشی پرخطر دانسته و دسته دیگر، انجام این روش را توصیه می‌کنند. برای آشنایی بهتر با مزایا و معایب زایمان در آب به سراغ یکی از متخصصان رفته‌ایم؛ گفت‌وگوی زیر را از دست ندهید.

 

زایمان در آب هم درد دارد

دکتر مژگان کرم نیای‌ فر، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی دراین‌باره گفت: در رابطه با زایمان در آب باور غلطی که وجود دارد این است که دراین شیوه از زایمان طبیعی مادر دردی احساس نمی‌کند درحالی‌که در واقعیت، زایمان طبیعی با هر روشی که صورت بگیرد همراه با درد است و تنها شدت درد با انجام برخی از روش‌ها کمتر خواهد شد.

وی افزود: در این روش مادر وارد وان آبی می‌شود که دمای آن بر حسب احساس راحتی مادر قابل تنظیم است و اغلب دمای آن حدود 37 تا 38 درجه خواهد بود. هدف ما در این روش این نیست که زایمان حتما در آب انجام شود، بلکه از آب می‌توان برای کاهش دردهای زایمان استفاده کرد. این روش هنوز روشی اثبات شده برای زایمان در دنیا نیست و مطالعات گسترده‌ای درخصوص آن صورت نگرفته است.

2

شرایط ممنوعیت زایمان در آب

این پزشک متخصص اظهار داشت: زایمان در آب مناسب تمام مادران نیست و در برخی شرایط باید از آن خودداری شود؛ این شرایط عبارت است از:

*این روش مناسب مادرانی که زایمان پرخطر دارند، مناسب نیست. یعنی مادرانی که نیاز به انجام مراقبت‌های خاص در حین زایمان دارند و نیاز است مدام ضربان قلب آ‌نها توسط دستگاه‌های الکترونیکی ثبت شود.

* زمانی‌که کودک پیش از به‌دنیا آمدن مدفوع کند، مادر نباید وارد پروسه زایمان در آب شود.

* مادرانی که کودک نارس دارند گزینه مناسبی برای این روش نیستند.

*در زمان احتمال به وجود عفونت داخل مایع آمونیوتیک.

*اگر نوزاد در وضعیت بریچ باشد؛ یعنی سرنوزاد به سمت پایین نچرخیده باشد.

*زایمان‌های چندقلو گزینه نامناسبی برای این روش هستند.

* سن بالای مادر و سابقه وجود حالت‌هایی از تشنج و اغما در وی.

 

عوارض زایمان در آب

کرم نیای فر در ادامه گفت: زمانی‌که دهانه رحم حداقل سه تا چهار سانتی‌متر باز شده باشد و سر بچه کاملا داخل لگن قرار گرفته باشد، بهترین زمان برای قرار گرفتن مادر در آب است و فرقی نمی‌کند که کیسه آب پاره شده و یا نشده باشد. بهترین اقدام این است که مادر تا زمان زایمان در آب باشد؛ یعنی دردهای زایمانی را در آب سپری کرده باشد و سپس از آب خارج شده تا ایمنی بیشتری داشته باشد. زیرا در داخل وان امکان ورود آب که قطعا استریل هم نیست به داخل ریه نوزاد وجود دارد و یا امکان دارد برای خروج نوزاد پزشک با مشکل روبرو شده و نتواند شانه‌های او را درست خارج کند و آسیبی متوجه نوزاد شود؛ از این رو این اقدامات بر روی تخت زایمان بهتر انجام می‌شود.

رئیس بخش زنان بیمارستان صارم گفت: منظور از زایمان در آب این است که از آب تنها برای کاهش دردهای زایمان و ایجاد ریلکسیشن استفاده شود و مرحله نهایی زایمان باید خارج از آب باشد تا بتوان از بروز عواقب خطرناک احتمالی جلوگیری کرد.

این متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: اگر در مرحله آخر زایمان، مادر از آب خارج شود، عوارضی متوجه او و کودک نخواهد شد ولی اگر نوزاد در آب به‌دنیا بیاید امکان بروز عوارضی برای او وجود دارد. البته تاکنون این عوارض به صورت موردی گزارش شده است، به‌طور نمونه نوزاد دچار عفونت تنفسی شده و در موارد نادری به دلیل ناتوانی در کنترل کامل ناحیه پرینه امکان پارگی مقعد گزارش شده است. زیرا در زمان خروج ناگهانی کودک دسترسی کامل به ناحیه پرینه وجود ندارد.

 1

مزایا و محاسن این مدل زایمان

به گزارش به‌دخت این روش از زایمان، مزایایی دارد که به شرح زیر است:

*ایجاد ریلکسیشن و کاهش درد در مادر و تسهیل زایمان.

*آب کمک زیادی به تسریع زایمان و نرم کردن بافت رحم و باز شدن سریع دهانه رحم می‌کند.

*عدم استفاده از داروهای بیهوشی بصورت اپیدورال و آمپول‌های فشار .

*در زایمان طبیعی گاهی نیاز به ایجاد برش در ناحیه پرینه است که در این روش به دلیل نرم شدن بافت و حالت انقباضی رحم نیازی به ایجاد این برش نیست.

 

ضرورت تکمیل تجهیزات و امکانات اتاق زایمان

این متخصص زنان و زایمان ضمن بیان این نکته که مادران به دلیل فرار از درد، از زایمان طبیعی سرباز می‌زنند گفت: اتاق‌های زایمان ما باید به‌صورتی تجهیز باشد که امکان فراهم کردن هر روشی که مادر با آن احساس آرامش بهتری کرده و در کاهش درد او موثر باشد، وجود داشته باشد. از جمله این امکانات می‌توان به دستگاه‌های ماساژور که بر روی کمر و به منظور کاهش درد استفاده می‌شود و همچنین گازهای مخصوص اکسیژن و ازت که در کاهش درد تأثیر خوبی دارند، اشاره کرد.

وی در پایان اضافه کرد: اگر در نهایت این روش‌ها در کاهش درد موثر نبود می‌توان از روش‌های بی‌دردی نظیر اسپاینال و اپیدورال و یا ترکیب هر دو استفاده کرد. بنابراین در تمام اتاق‌های زایمان باید از تمام امکانات برای کاهش درد مادر و ایجاد آرامش در او استفاده کرد تا مادران کمتر به دنبال زایمان به روش سزارین که قطعا عوارض بیشتری به همراه دارد بروند.

/انتهای متن/

درج نظر