آرایش سوری جون

سوری از سفر فرنگ برگشته تا به عمه گوهر سر بزند. شش ماه آنجاست که پسرانش آن جا هستند و شش ماه در ایران است که شوهرش اینجاست…

10

سرویس ما و زندگی به دخت/

–        راستش من که ندیدم، اما عکسش را دیدم…پلیس متر در دست داشت و قد مایوی خانم را در دهه 90 در لس آنجلس اندازه می گرفت. حالا در عرض چندین دهه به جایی رسیده اند که مایوی مردان از مایوی زنان پوشیده تر است، نمی دونم چرا؟

–        مهم امنیت اخلاقی است، در آن سال ها باید مراقب اندازه مایوی زن ها می بودند، اما حالا چنین چیزی لازم نیست. یعنی امنیت در حدی هست که نگرانی نداشته باشند.

این را سوری می گفت که از سفر فرنگ برگشته تا به عمه گوهر سر بزند. شش ماه آنجاست که پسرانش آن جا هستند و شش ماه در ایران است که شوهرش اینجاست. تیمسار، شوهرش بعد از دو سالی که فرنگ بود، برگشت وبه هیچ عنوان حاضر نیست برگردد.

–        اگر این طور باشه که باید آن جا بهشت زنان باشد. پس چرا هر روز خبر خشونت خانگی وغیر خانگی تو روزنامه ها می نویسند؟

–        الان وضعیتی است که خبرهای بد غرب را تو بوق وکرنا می کنند اما از خبرهای بد خودمان غافل هستیم.

–        من که فکر نمی کنم آش اینقدر شور باشد. نه اینکه ما خبر بد نداریم. یادمه چند سال پیش از سازمان ملل  آمده بودند در مورد خود سوزی زنان ایلام تحقیق کنند یا در مورد خون بس عشایر، اما حرف من این نیست . حرف من اینه این حرف که آن جا بهشت زنان است، دروغ است…نه اینکه  بگم این جا بهشت است. نه، ولی آن جا هم بهشت نیست. بعد هم این حرف که زنها برای  نمایش تو خیابون و اداره دانشگاه نیایند، بیربط نیست.. در دانشگاهها وادارات غرب هم قانون پوشش هست. تازه  کور که نیستیم، در همین سریالهایی که از تلویزیون پخش می شود ، پرستارها و دکتر ها سر کار ساده هستند، حتی وقتی لباس فرم ندارند. اما اینجا  هنرپیشه ها تو فیلم پوشیده هستند، ولی رو  فرش قرمز  و در خانه یا میهمانی  لباس هایی دیگر به تن می کنند. تازگی ها رفتی دنبال بلیط خارجه مثلا لباس فرم دارند، وای، وای !!!

–        آن جا…

–        اینقدر آن جا آن جا نکن. خودم از پسر عزت الملوک که از دانمارک اومده، شنیدم.  دختران ما را که دید داشت شاخ در می آورد وگفت در دانمارک  فقط زنان خاص که رسماً تن فروشی می کنند وپیرزنان آرایش های زننده وسنگین می کنند. حتی عروس در روز عروسی ساده آرایش می کند. مگر خودت عکس های کیت و ویلیامز رو ندیدی؟

–        آره دیدم.

اعتماد به نفس سوری جلوی عمه گوهر مثال زدنی بود.

عمه گوهر جواب داد: زنان و مردان در تمام امریکا موظفند اگربا جنس مخالف برای ساعتهای طولانی در محیط کار  و کالج  سروکار دارند، حدی از پوشش را رعایت کنند. همین فری خودموم که تازه برگشته بود، می گفت که پوشیدن شلوار بگی در خیلی جاهای آمریکا برای زنان و هم برای پسران و مردان ممنوع است. می گفت در کنتاکی لایحه ای پیشنهاد شده که پوشیدن شلوار از زیر کمر برای مردان دستگیری و جریمه دارد.

تاجی که تا حالا فقط ناظر کل کل سوی و عمه گوهر بود، گفت: جایی خوندم که طبق  قوانین کره، زنان باید در ساعات کاری شلوار بپوشند و  دامن پوشیدن برای آنها در  ادارات ممنوع است. در فرانسه پوشیدن شلوار توسط زنان جرم است. همین چند وقت پیش وزیر زن با شلوارش غوغا به پا کرد. حالا  کره ای ها درست می گن یا فرانسوی ها، نمی دونم.

عمه گوهر دوباره با آخرین اطلاعات به روز در مورد امریکا ادامه داد: در پنسیلوانیا زنان طبق قانون حق آرایش غلیظ و میک آپ را ندارند. یعنی آرایش آنها نباید توسط پلیس، غلیظ و زننده تشخیص داده شود، وگرنه سروکارشون با  جریمه و زندان است. در کلورادو هم زنان حق پوشیدن لباس های زننده را ندارند.

تاجی اضافه کرد: تو همین سفر آخر که به امارات رفته بودم، فهمیدم  برهنگی در سواحل آزاد و یا پوشیدن هر لباسی که توهین به مقررات این کشور باشد، غیر قانونی است و با آن برخورد می شود. در ضمن پلیس حق دارد به فضاهای داخلی خودروها توجه کند.

عمه گوهر به عنوان کارشناس ارشد مسائل امریکا گفت: طبق قوانین نیویورک، هیچکس حق ندارد در خودروی خود برهنه شود. این کار در شهر نیویورک با تذکر پلیس مواجه می شود و جریمه و زندان دارد.

 

–        اما من می گویم آن ها آزادند که آرایش کنند یا کم آرایش کنند یا نکنند، حق دارند هر طور که دلشان خواست بیرون بیایند. پس بهتر است ما هم دختران وزنان مان را آزاد بگذاریم تا خودشان انتخاب کنند آنوقت این عطش آرایش های تند و عجیب از بین می رود.

تاجی که خودش را اهل مسائل سیاسی می دانست، گفت: ببین بالاخره ما حواسمان به وضع دنیا و موقعیت بین المللی خودمان هم باید باشد یا نه؟ الان که پاشون  روی گردن ما گذاشتند که حق و حقوق خودمونو دودستی تقدیم کنیم و برویم پی کارما، حالا که چشم طمع به این چند تاجزیره ما تو خلیج فارس دوختند و می خواهند به هر کلکیو بامبولی که شده با زورگوگل و  چیزهای دیگه قباله اش را به اسم عربها بزنن، الان وقت این نیست که ما برای خاطر اینکه به مقدار دلخواه آرایش نکردیم و لباسی که عشقمون می کشه نپوشیدیم، مملکت رو آشوب کنیم. البته من می بینم  که آدما کم وبیش به عشق و دلخواهشون هم رسیده اند.

–        عمه گوهر پا روی پا انداخت وگفت: سوری جون تو بازم حرف خودتو می زنی. بالاخره قانون باید باشه یا نه؟ باید رعایت بشه یا نه؟ تمدن همین قانون است دیگر، وگرنه جنگل می شود که. بعد هم بالاخره ما هم مثل هر ملتی برای خودمون اعتقادات و اخلاقیاتی داریم. اگر به خودمون احترام می گذاریم، باید به این اخلاقیات و اعتقادات هم احترام بگذاریم. از زیر بته که عمل نیومده این ملت. تازه این حرف تاجی هم درسته که موقع این حرفا نیست. عاقل اگر باشیم می دانیم که هر سخن جایی و هرنکته مکانی دارد.  

پس شما عجالتا تا وقتی اینجایی،  لطفا وقتی می روی بیرون این قدر آرایش نکن!…

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (10)