با بانوی جاه طلب دنیای فناوری آشنا شوید

چر ونگ (Cher Wang) کارآفرین تایوانی، موسس و رئیس اچ‌تی‌سی (HTC) یکی از شش شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند در آمریکا و همچنین بنیانگذار وی‌آی‌ای (VIA) شرکت تولیدکننده چیپ‌ست‌های مادربورد، سی‌پی‌یو و حافظه است.

0

به گزارش به دخت به نقل از سیتنا، ونگ به عنوان یکی از موفق‌ترین زنان در زمینه تکنولوژی در جهان شناخته می‌شود. پدر چر‌ونگ یکی از ثروتمندترین مردان تایوان بعد از تأسیس فورموسا پلستیکس (Formosa Plastics) در سال ۱۹۵۴ شد. این کمپانی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های پتروشیمی در آسیاست. از آنجا که چر ونگ خانواده‌ای ثروتمند داشت، در مدرسه‌ای خصوصی در آمریکا درس خواند. بعد از دبیرستان وارد دانشگاه کالیفرنیا (University of California) شد.

چرونگ در ابتدا قصد داشت در رشته موسیقی تحصیلاتش را ادامه دهد و پیانیست شود، اما بعد از حضور سه هفته‌ای در کلاس‌ها، رشته‌اش را تغییر داد و در اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۸۲ و پس از فارغ‌التحصیلی در فرست اینترنشنال کامپیوتر (First International Computer) مشغول به کار شد. این شرکت طراح و سازنده قطعات الکترونیکی و کامپیوتری برای دیگر تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی در سراسر جهان است. ونگ در سال ۱۹۸۷ شرکت VIA و پس از آن در سال ۱۹۹۷ HTC را راه‌اندازی کرد.

اشتیاق، کلید اصلی است

حفظ کردن اشتیاق برای ادامه کسب‌وکار حتی با وجود چالش‌های فراوانی که بر سر راه‌تان وجود دارد، بین سخنرانان بزرگ به عنوان یکی از ویژگی‌های معمول شناخته می‌شود. چرونگ، رئیس کمپانی HTC و میکروچیپ‌های VIA، می‌گوید که چگونه بر این ویژگی پایدار مانده حتی با وجود مشکلاتی که با آنها مواجه بوده است. چر ونگ تراشه‌های کامپیوتری را در اتاق‌نشیمن خانه‌اش طراحی و این تراشه‌های نازک و شکننده را در اطرافش آویزان می‌کرد تا اینکه سرانجام به دنبال رویایش رفت؛ یعنی ساختن وسیله‌ای که هم به عنوان تلفن، هم کامپیوتر و هم ماشین‌حساب عمل ‌کند. HTC توانست وارد فهرست برترین گوشی‌های هوشمند همراه شود و به این ترتیب نام چر ونگ به عنوان میلیاردری که یکی از قدرتمندترین زنان جهان است، وارد فهرست فوربس شد. همچنین چر ونگ با HTC اولین نفری بود که از کشور تایوان توانست یک برند بین‌المللی را گسترش دهد و نوکیا را شکست داده و به سومین سازنده تلفن‌های همراه در جهان تبدیل شود.

هیچ‌کس همه چیز را نمی‌داند

«باید فرد متواضعی باشید تا تشخیص دهید که ما همه چیز را نمی‌دانیم، حتی با اتکا به افتخارات‌مان. باید به دنبال یادگیری و مشاهده باشیم. اگر اینگونه نباشد، باید بدانید که کسب‌وکارهایی وجود دارند که جای‌مان را بگیرند.» هیچ‌کس همه چیز را نمی‌داند و کسی هم انتظار چنین چیزی را ندارد. این ایده به خصوص در بین کسانی وجود دارد که نسل جدیدی از کارآفرینان را تشکیل می‌دهند که کار حرفه‌ای امروز نیازمند دانستن همه چیز است، اما دانش واقعی آگاهی از این مسئله است که شما نمی‌توانید همه چیز را بدانید. ما همیشه در حال بهتر شدن هستیم و دومین مسئله‌ای که فکر کردن به آن را باید متوقف کنیم این است که بیشتر از هر چیزی نیاز به تحصیلات داریم. چر ونگ می‌گوید: «اگر تلاش نکنید، کس دیگری این تلاش را خواهد کرد. تجارت جهان دائماً در حال تغییر است و اگر می‌خواهید که در صف اول باقی بمانید، باید تلاش کنید.»

ارزش زیادی برای فرهنگ کسب‌وکارتان قائل باشید

وقتی از چر ونگ کارآفرین موفق تایوانی بپرسید که چه چیزی یک کمپانی تکنولوژی را به موفقیت می‌رساند، او پاسخ می‌دهد همه چیز به یک نکته منتهی می‌شود؛ آن هم فرهنگ یک کسب‌وکار است: «در همه کسب‌وکارها معمولاً یک فاکتور X (چه چیزی یک کمپانی را موفق می‌سازد) وجود دارد که تعریف کردن آن کار مشکلی است. برای HTC، من فکر می‌کنم عامل موفقیت ما فرهنگ‌مان است. ما بهترین‌ فرهنگ‌ها را از ریشه شرقی‌مان برگزیدیم و آن را با فرهنگ‌های مدیریتی و اداره‌ها در غرب درآمیختیم. همین مسئله فرهنگی خلاقانه و با انرژی ایجاد کرد.»

/انتهای متن/

درج نظر