بزرگی و مهربانی امام را به فرزندتان نشان دهید

مراسم عزای حضرت حسین(ع) می تواند فرصتی مناسب باشد برای مادرها برای نزدیک کردن بچه ها با معارف دینی. خانم همیز، کارشناس مسائل خانواده و استاد حوزه و دانشگاه‌ برای استفاده بهتر از این فرصت در تربیت فرزندان، برای مخاطبان به‌دختی توصیه هایی ارائه داده ‌است.

0

فرشته میرزا/

با فرزندان تان همراه باشید: در این ایام عزاداری، مادران برنامه های شان را طوری تنظیم کنند که حتماً با فرزندان در مراسم‌ شرکت کنند. این کار خاطرات بسیار خوبی برای بچه‌ها رقم خواهد زد و دانش دینی و اتفاقات جالبی که برایشان پیش بیاید حتماً در ذهن بچه‌ها می‌ماند و در تربیت دینی آنان بسیار موثر است.

 

زیاد در خانه نمانید: در این روزها مادران خود را زیاد به کارهای داخلی منزل مشغول نکنند؛ سعی کنند  در عزاداری‌ها شرکت کنند. نگران تهیه شام و ناهارتان هم نباشید. یکی از دلایل توزیع غذای نذری در این ایام این است که عزاداران حسینی، به‌خصوص بانوان با خاطری آسوده، در مراسم عزاداری شرکت کنند و به‌جای صرف وقت در آشپزخانه و تهیه غذا، در محافل سوگواری اهل بیت شرکت کنند.

 

به شبهات دینی کودکان، درست پاسخ دهید: مادر باید با فرزندان خود در رده های مختلف سنی و فکری برخورد متناسب با سن آنها داشته باشد. عدم پاسخگویی درست سوالات و شبهه هایی که ممکن است با شنیدن مرثیه های و ذکر مصایب اهل بیت برای کودک پیش آید، می‌تواند مشکل‌آفرین شود. برای این پاسخ درست به این سوالات مطالعه منابع معتبر و یا رجوع به دانشمندان دینی می تواند کمک کننده باشد.

 

امام را بزرگ نشان دهید: تأکید دارم که امام را در نزد فرزندان تان بزرگ و توانمند نشان دهید، نه ضعیف و ذلیل. پاسخ‌هایی هم که به سوالات کودکان تان می‌دهید شامل همین قاعده باشد. بر این نکته هم دقت داشته باشید که امام حسین علیه‌السلام را به عنوان منجی و راهنما معرفی کنید و ایشان را مثل یک جنگاور تشنه جنگ و کشتار جلوه ندهید. باید تاکید کنید که امام آنقدر مهربان بود که  تا آخرین لحظه منتظر فرصتی برای هدایت و اصلاح سپاه مقابل بودند تا نبرد با آنها.

 

احترام به نماز را آموزش دهید: برای آموزش احترام به نماز و ادای آن در اول وقت، به نمازی که امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا خواندند اشاره کنید و به فرزندان تان بگویید که نماز آن‌قدر مهم است که امام علیه‌السلام در لحظه جنگ هم آن را ادا کردند.

 

مواظب بچه ها باشید : مادران نباید اجازه بدهند که نوجوانانشان برای شرکت در مراسم عزاداری به مسیرهای دور بروند و به دختران توصیه کنند که لباس‌هایی برای این مجالس بپوشند که ادب عزاداری رعایت شود. اگر بچه‌ها به‌خصوص نوجوانان در حین مراسم ها بازیگوشی می‌کردند و به سخنرانی بی‌توجهی می‌کردند، آن‌ها را دعوا نکنید ممکن است از مراسم عزاداری دلزده شوند. می توانیم به شکل های مختلف توجه آنها را به مراسم و سخنرانی و … جلب کنیم . مثلا از آنها بخواهیم که با توجه به محتوای مراسم بعدا در مسابقه ای که شما برای شان در خانه می گذارید و از آنها سوالاتی در این مورد می کنید، پاسخ دهند و جایزه بگیرند. (به خصوص بچه‌های 7تا14سال) آن‌ها از این کار لذت بسیاری خواهند برد. لابه لای این صحبت‌ها به فرزندان تان مفاهیم  اسلامی را انتقال دهید.

 

یادآوری اشتباهات بدون بی حرمتی: اگر در مراسم  اشتباهاتی مانند قمه زنی، بلند کردن علم‌های سنگین که به جسم آسیب می‌رساند، لوازم موسیقی نامرتبط با عزاداری را دیدید و فرزندان در این باره از شما پرسش کردند، با حفظ حرمت عزاداری به آن‌ها بگویید که این افراد بی توجه هستند اما  از تخطئه و بی‌حرمتی نسبت به آنها بپرهیزید. اگر با ضدیت و از موضع بالا برخورد کنید، بچه های تان همین نوع برخورد شما را با دیگران یاد می گیرند و متکبر و خودبین خواهند شد و نهایتا ممکن است فکر کنند که فقط خودشان عقل کل هستند و دیگران ، همه اشتباه می‌کنند. اینها بعدها در بزرگسالی در تعامل با افراد مختلف جامعه دچار مشکل می شوند.

 

یک نذری ساده:  روز عاشورا پیش از خروج تان از منزل، یک نذری کوچک که در توان تان باشد مثلا به اندازه دو یا سه نفر از همسایگان‌تان تهیه و پخش کنید. اگر خالصانه این کار را انجام دهید، امید است که  مورد توجه اهل بیت علیهم السلام مخصوصا حضرت امام زمان عج‌الله وتعالی فرجه الشریف خواهید گرفت. و خودتان البته برنامه تان را طوری تنظیم کنید که  این‌کار شما را از شرکت در مراسم‌  و محافل عزاداری بازندارد.

/انتهای متن/

درج نظر