سالانه 300 مادر به دلیل حاملگی و زایمان فوت می‌کنند

98 درصد مرگ زنان مربوط به 10 عامل است که می‌توانیم این عوامل را کنترل کنیم و در این زمینه برنامه‌ای داریم که از امسال شروع می‌شود. مشکلات اعصاب و روان در میان زنان، 26.5 درصد است که شایع‌ترین آن‌ها افسردگی به میزان 15 درصد است. زنان مشکلات اسکلتی و عضلانی زیادی هم دارند و 50 درصد زنان بالای 60 سال دچار این مشکل هستند. کمبود ویتامین D در زنان حامله تا 90 درصد است که در این رابطه نیز برنامه‌ای اجرا شده است. حدود 49 درصد زنان بالای 30 سال نیز دچار اضافه وزن هستند.

0

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما برنامه‌های اختصاصی برای کاهش مرگ ناشی از حاملگی و زایمان داریم. سالانه 300 مادر به دلیل حاملگی و زایمان فوت می‌کنند، اما در مقابل، حدود 3000 نفر به دلیل حوادث از دنیا می‌روند.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در محل این وزارت‌خانه برگزار شد. در این نشست، دکتر سیاری؛ معاون وزیر بهداشت طی سخنانی در رابطه با وضعیت سلامت زنان در ایران گفت: اولین مأموریت وزارت بهداشت افزایش امید به زندگی و جلوگیری از مرگ نابه‌هنگام زنان، پیشگیری از عوامل تهدیدکننده سلامت، کمک به بهبود شیوه زندگی و رضایت از زندگی و کاهش نابرابری در حوزه سلامت اجتماعی است. اولویت ما با کسانی است که در وضعیت اجتماعی و اقتصادی نامناسبی به‌سر می‌برند.

او با اشاره به این‌که امید به زندگی زنان به 76 سال رسیده است، بیان داشت: سال 90 حدود 42 هزار مرگ در کشور داشتیم که این میزان اکنون به 44 هزار مرگ رسیده است. مرگ‌ها علل مختلفی دارند که در رأس آن‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و حوادث قرار دارند. ما برنامه‌های اختصاصی برای کاهش مرگ ناشی از حاملگی و زایمان داریم. سالانه 300 مادر به دلیل حاملگی و زایمان فوت می‌کنند، اما در مقابل حدود 3000 نفر به دلیل حوادث از دنیا می‌روند.

مشکلات اعصاب و روان در میان زنان/ 50 درصد زنان بالای 60 سال مشکلات اسکلتی دارند
سیاری اظهار داشت: 98 درصد مرگ زنان مربوط به 10 عامل است که می‌توانیم این عوامل را کنترل کنیم و در این زمینه برنامه‌ای داریم که از امسال شروع می‌شود. مشکلات اعصاب و روان در میان زنان، 26.5 درصد است که شایع‌ترین آن‌ها افسردگی به میزان 15 درصد است. زنان مشکلات اسکلتی و عضلانی زیادی هم دارند و 50 درصد زنان بالای 60 سال دچار این مشکل هستند. کمبود ویتامین D در زنان حامله تا 90 درصد است که در این رابطه نیز برنامه‌ای اجرا شده است. حدود 49 درصد زنان بالای 30 سال نیز دچار اضافه وزن هستند. یکی از برنامه‌های ما کاهش آسیب‌ها با اولویت مناطق محروم است. در کشور 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین وجود دارند که خدمات بهداشتی برای آن‌ها فراهم شده است.

به گزارش مهرخانه، در ادامه، دکتر رضا ملک‌زاده؛ معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت طی سخنانی با اشاره به این‌که باید بیشتر به سلامت زنان توجه شود، بیان داشت: امید به زندگی در میان زنان حدود 2.5 تا 3 سال بیشتر از مردان است. نرخ باروری ما در مقطعی بسیار بالا بود، اما بعد از اجرای برنامه‌های کنترل جمعیت، این نرخ کاهش یافت که دلیل اصلی این کاهش باسوادشدن و اشتغال زنان است.

او افزود: مطالعه‌ای در استان گلستان انجام دادیم که نشان می‌دهد سرطان مری در این نقطه از کشور بیشتر از همه جای دنیا و در میان زنان بیش از مردان بوده است؛ درحالی‌که معمولا این سرطان در میان مردان شایع‌تر است. بعد از انقلاب نرخ سرطان مری در میان زنان پایین آمد و الان کمتر از مردان شده که یکی از مهم‌ترین عوامل آن باسوادشدن زنان و ارتقای جایگاه اجتماعی آن‌هاست. ما در مطالعه خود 50 هزار نفر از ساکنین استان گلستان که 58 درصد از آن‌ها زن بودند را طی 10 سال مورد مطالعه قرار دادیم.

ملک‌زاده در ادامه گفت: نتیجه این مطالعه این بود که 50 درصد علل مرگ‌ومیر به سکته‌های قلبی و مغزی و 35 درصد به بیماری‌های مزمن مثل سرطان‌ها برمی‌گردد. این مطالعه نشان داد زنان سن بالاتری نسبت به مردان دارند، بی‌سوادی در آن‌ها شایع‌تر است، فعالیت بدنی آن‌ها بسیار پایین است و وضعیت اجتماعی و اقتصادی و بهداشت دهان و دندان آن‌ها نیز نسبت به مردان پایین‌تر است. سرطان‌های سینه و دستگاه گوارش زنان نیز بیشتر از مردان است. در 12 استان کشور وضعیت سلامت و تغذیه زنان را بررسی کردیم تا ببینیم چه عوامل خطری سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند تا مداخلاتی برای تأمین سلامت زنان انجام دهیم.

طرح غربالگری نوزادان
در ادامه، شهین یاراحمدی؛ رییس اداره دیابت وزارت بهداشت در خصوص طرح غربال‌گری نوزادان گفت: سال 82 این برنامه طراحی و سال 83 در سه استان کشور اجرای آزمایشی شد. سال 84 نیز این برنامه در سیستم سلامت کشور ادغام شد. غربال‌گری در پیشگیری از عوارض بیماری‌های غیرواگیر اهمیت بسیاری دارد. فاز اول این برنامه به غربال‌گری کم‌کاری تیروئید نوزادان، همکاری در شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی و پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی اختصاص داشت که با اجرای آن هزینه‌های اقتصادی و ناتوانی‌های حاصل از بیماری کاهش یافت.

او افزود: با اجرای این طرح از 100 درصد عقب‌ماندگی ذهنی در بیمارانی که شناسایی شدند، جلوگیری کردیم. این برنامه 97.3 درصد در کشور تحت پوشش قرار گرفت. نوزادان غربال‌گری‌شده 11.5 میلیون نفر بودند که در میان آن‌ها بیش از 28 هزار بیمار را تشخیص و اقدامات لازم را انجام دادیم. ما تنها کشوری هستیم که همه نوزادان را غربال‌گری می‌کنیم؛ به‌طوری‌که سالانه 30 هزار کودک غیرایرانی افغانی، عرب و… نیز غربال‌گری می‌شوند. با این غربال‌گری هر سال حدود 100 هزار نمره ضریب هوشی حفظ می‌شود. اجرای این برنامه موفقیت‌آمیز بوده و به همه اهداف رسیدیم و این برنامه بسترساز اجرای دیگر برنامه‌های کشور شده است.

/انتهای متن/ 

درج نظر