ارایه تسهیلات به بخش خصوصی برای تأسیس بیمارستان‌های جامع خدمات زنان

در مورد زنانی که در معرض اقدامات پرخطر جنسی هستند برخی معتقدند باید دولت در جهت عقیم‌سازی آن‌ها اقدام کند، اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و قانونی هم نیست.

0

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مورد تکریم بیشتر رنان پیشنهاد شد بیمارستان‌های جامع خدمات زنان در کشور دایر شود. فکر می‌کنیم این اقدام برای کسانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند هم بار معنوی دارد و هم اقتصادی؛ زیرا بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند خدماتشان را از این بیمارستان‌ها دریافت کنند.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده و وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد.

هاشمی در رابطه با تأسیس بیمارستان‌های جامع خدمات زنان در کشور گفت: معتقدیم تفاوتی بین زنان و مردان نیست و وظیفه دولت خدمت‌رسانی به همه ایرانیان است، اما در مورد تکریم بیشتر زنان پیشنهاد شد بیمارستان‌های جامع خدمات زنان در کشور دایر شود. فکر می‌کنیم این اقدام برای کسانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند هم بار معنوی دارد و هم اقتصادی؛ زیرا بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند خدماتشان را از این بیمارستان‌ها دریافت کنند. در برخی از شهرهای کشور ما همه نوع متخصص و فوق‌تخصص زن داریم و می‌توانیم بیمارستان‌های این‌چنینی را دایر کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در همه جای دنیا از جمله آمریکا، اروپا و آسیا این بیمارستان‌ها وجود دارند و کسانی که این بیمارستان‌ها را احداث کردند برای رعایت حقوق شهروندی این کار را انجام دادند. البته، باید برای بخشی از بیماری‌های مردان هم کلینیک‌های ویژه‌ای دایر شود. ما استقبال می‌کنیم و دولت در جهت ارایه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی در این زمینه کمک خواهد کرد و امیدواریم حداقل در تعدادی از استان‌های کشور کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند فعالیت کنند.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت در میان زنان آسیب‌دیده اجتماعی
او در رابطه با کنترل جمعیت در میان زنانی که آسیب‌دیده اجتماعی هستند بیان داشت: در مورد زنانی که در معرض اقدامات پرخطر جنسی هستند برخی معتقدند باید دولت در جهت عقیم‌سازی آن‌ها اقدام کند، اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و قانونی هم نیست. تصور من این است که با آموزش، تأمین شغل، مراقبت از این زنان و نگهداری صحیح آن‌ها توسط دستگاه‌های مسئول شاید ضرورتی برای چنین اقدامی وجود نداشته باشد. این زنان به دلایل دیگری به این ورطه افتاده‌اند و باید علت را جستجو کرد، نه این‌که به معلول بپردازیم. ما در هر اقدامی که قرار است انجام دهیم آن‌جایی‌که با دستور شارع مقدس تلاقی داشته باشد، باید نظر مراجع را بخواهیم و قانون به ما حکم کند. تا زمانی که قانونی نداشته باشیم اقدامی انجام نخواهد شد، اما در مورد کسانی که سلامتی آن‌ها در معرض خطر است قانون داریم و موظف به اجرای این قانون هستیم.

غربال‌گری بیماری‌های غیرواگیر زنان
وزیر بهداشت در خصوص غربال‌گری بیماری‌های غیرواگیر زنان اظهار داشت: فرقی میان زنان و مردان در این زمینه وجود ندارد و در مورد بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون و… طبیعی است که برای همه ایرانیان این کار انجام شود. در دو استانی که طرح پزشک خانواده اجرا شده است، غربال‌گری انجام می‌شود. در مورد برخی از بیماری‌های زنان مثل سرطان پستان که تعداد زیادی از ایرانیان را به کام مرگ می‌برد، در برخی از استان‌ها برنامه وجود دارد، اما برنامه کشوری که دقیق اجرا شود روی کاغذ است و نیاز به حمایت مالی و پرسنلی دارد و باید در بودجه سال 95 پیش‌بینی شود.

/انتهای متن/

درج نظر