برنامه‌ريزي ناجا براي حضور گسترده زنان پليس در جامعه

۱۵ سال از آغاز بکار پليس زن در کشور مي‌گذرد و اين روز‌ها شاهد نقش پررنگ‌تري از زنان در بين نيرو‌هاي پليس هستيم. پليس زن توانسته جايگاه خود را در بخش‌هاي مختلف به صورت تخصصي به اثبات برساند و دوشادوش مردان در اين جايگاه عمل کند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایلنا، گرچه افکار عمومي با پليس زن، بيشتر در ون‌هاي سبز رنگ پليس اخلاقي آشنا شده است، اما حقيقت اين است که هدف نيروي انتظامي براي اين قشر از نيرو‌هاي خود، برنامه‌ريزي دقيق براي افزايش امنيت در بين زنان و کودکان است. شايگان (رئيس مجتمع عالي آموزشي زنان پليس) با بر شمردن اقداماتي که نيرو‌هاي پليس زن انجام مي‌دهد، تاکيد دارد که هدف ما نشان دادن زنان به عنوان پليس يا مانور تبليغاتي در اين زمينه نيست، بلکه هدف ما افزايش و تامين آرامش و امنيت زنان در جامعه است و زناني که به کلانتري‌ها مراجعه مي‌کنند به خوبي اين موضوع را درک کرده‌اند.

سردار‌ زاده‌کمند (جانشين معاون هماهنگ کننده نيروي انتظامي) نيز بر اين عقيده است که با توجه به نقش مهمي که زنان به عنوان نيرو‌هاي پليس ايفا مي‌کنند، لازم است؛ افکار عمومي بيشتر با عملکرد آن‌ها آشنا شود. او تاکيد مي‌کند که نيرو‌هاي زن به عنوان پليس از متخصص‌ترين نيرو‌ها در ناجا هستند.

تحصيل زنان پليس در مجتمع عالي آموزشي

همچون ديگر دانشگاه‌ها که گرايش‌هاي مختلفي براي تحصيل در آن‌ها وجود دارد؛ زنان پليس در «مجتمع عالي آموزشي زنان پليس» نيز در رسته‌هاي مختلف تحصيل مي‌کنند. از اين رو فارغ‌التحصيلان در اين دانشکده به صورت کار‌شناس انتظامي در رسته انتظامي، اطلاعات، آگاهي، راهور و موارد ديگر شناخته مي‌شوند.

دورهاي آموزشي اين نيرو‌ها در برخي از موارد همچون استفاده از سلاح‌هاي سنگين و يا اردو‌هاي مناطق سخت با آموزش مردان متفاوت است، اما در ديگر موارد، دوره‌هاي آموزشي آن‌ها همچون نيرو‌هاي مرد در پليس طي مي‌شود. دانشجويان زن در دانشکده پليس از طريق کنکور سراسري و از سراسر کشور با توجه به نياز پليس به اين دانشکده راه پيدا مي‌کنند. اين دانشجويان ۱۳۴ واحد تئوري شامل دروس عمومي و تخصصي و ۳۰واحد عملي شامل انواع رشته‌هاي ورزشي مي‌گذرانند تا فارغ‌التحصيل اين دانشکده باشند. در حال حاضر بالا‌ترين درجه نيرو‌هايي که در پليس زن فعال هستند، سرگرد است و تلاش‌هايي براي ارتقا درجه اين نيرو‌ها نيز صورت مي‌گيرد.

هدف پليس زن تامين امنيت زنان و کودکان در جامعه

فريبا شايگان (رئيس مجتمع آموزشي زنان پليس) در گفت‌و‌گو با ايلنا؛ درباره معرفي پليس زن به جامعه آن طور که شايسته اين نيرو‌ها است، گفت: شايد فکر کنيم؛ پليس زن بايد به جامعه معرفي شود، اما هدف پليس زن اين نيست. هدف ما اين است که امنيت زنان و کودکان در جامعه به خوبي تامين شود و اين مهم‌ترين وظيفه پليس زن است.

وي با بيان اينکه اگر هر فردي به دليل انجام کاري بخواهد به کلانتري مراجعه کند، پليس زن را مي‌بيند، افزود: پليس‌هاي زن در بخش‌هاي مرتبط با زنان حضور پررنگي دارند. به طور مثال افرادي که براي سفر به خارج از کشور اقدام مي‌کنند، با پليس زن رو به رو مي‌شوند.

تفاوت پليس زن در ايران با خارج از مرز‌ها

رئيس مجتمع آموزشي زنان پليس درباره تفاوت ديدگاه نسبت پليس زن در خارج و داخل کشور گفت: هدف اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران از تشکيل پليس زنان، رسيدگي به امور مربوط به زنان و کودکان است. شغل پليسي يک شغل مردانه است و انتظار نداريم؛ يک زن با جايگاهي که دارد و با نقش‌هاي متعددي چون مادري و همسري همچون مردان عمل کند.

شايگان با بيان اينکه اکنون کشور‌هاي پيشرفته نيز به اين سمت مي‌روند که از زنان پليس براي امور زنان و حل مسائل و مشکلات آنها استفاده کنند، افزود: چند وقت پيش عده‌اي از زنان پليس از ايتاليا به کشور ما سفر کرده بودند، وقتي با آن‌ها صحبت کرديم با تعجب از ما پرسيدند؛ مگر شما ازدواج کرده‌ايد؟ وقتي پاسخ مثبت ما را شنيدند، گفتند ما به دليل نوع کار و عملکردي که در نيرو‌هاي پليس داريم؛ امکان ازدواج نداريم. هدف ما اين نيست که مانند باقي کشور‌ها بدون توجه به نقش‌هاي ديگر زنان، فقط بگوييم پليس زن داريم و در بخش‌هايي از آنها استفاده کنيم که خود فرد و جامعه آسيب ببيند.

به گفته وي اکنون پليس‌هاي زن در ايران در رسته‌هاي اطلاعات، انتظامي و آگاهي در بخش‌هايي که مورد نياز بانوان است، فعاليت مي‌کنند.

دوره‌ها و کارگاه‌هاي آموزشي براي تقويت عملکرد پليس زن

شايگان براي ارتقا و تقويت عملکرد زنان پليس نيز گفت: در دوره‌هاي مختلف جلساتي برگزار مي‌شود تا نيرو‌هاي پليس زن خواسته‌ها و مشکلات خود را بيان کنند، پس از بيان مشکلات براي رفع آن تصميم گيري مي‌شود. به طور مثال اگر نيرو‌ها عنوان کنند که در برخورد و يا بازجويي از مته‌مان مشکل دارند، راهکار‌هاي تقويت اين موضوع در کارگروه‌هاي آموزشي بررسي مي‌شود. ما زناني را داريم همچون خانم ترکاشوند که تخصص زيادي در بررسي صحنه جرم دارند.

تغيير ديدگاه‌ها نسبت به پليس زن

سرگرد مريم سهل آبادي درباره آموزش زنان در پليس در گفت‌و‌گو با ايلنا گفت: نيرو‌ها آموزش عمومي و تخصصي بر اساس رسته خدمتي دارند. اين واحد‌ها علاوه بر دروس عمومي است که بايد بگذرانيم.

وي که در رسته اطلاعات تحصيل مي‌کند، افزود: در اين رسته نيرو‌هاي در بخش‌هايي چون گذرنامه؛ گيت‌هاي ورودي و خروجي کشور، اتباع خارجي، پليس مهاجرت و امنيت اخلاقي بکار گرفته مي‌شوند.

سهل آبادي گفت: در ابتداي ورود به عنوان نيروي پليس، نگاه‌هاي متعددي وجود داشت، اما بعد از گذشت زمان اين ديدگاه تغيير کرد و الان خيلي بهتر شده است. در گذشته وقتي وارد اتاقي مي‌شديم که فردي با درجه بالا‌تر حضور داشت و ما احترام نظامي مي‌گذاشتيم، آن فرد نمي‌دانست که بايد چگونه برخورد کند، اما اين نگاه‌ها تغيير کرده است.

وي افزود: زنان پليس در بخش‌هايي کار مي‌کنند که همه افراد جامعه به آن مراجعه ندارند و شايد مردم فقط در سطح شهر شاهد حضور زنان به عنوان پليس مبارزه با مفاسد اجتماعي باشند، اما حقيقت اين است که نيرو‌هاي زن تخصص‌هاي ويژه‌اي دارند به طور مثال نيرو‌هايي که در رسته آگاهي خدمت مي‌کنند، درگيري پليسي بيشتري نسبت به ساير همکاران دارند.

وي افزود: پيش از اين براي اعزام نيرو‌هاي زن به ماموريت نيز ديدگاه‌هاي متعددي وجود داشت و برخي فکر مي‌کردند که يک زن به عنوان پليس نمي‌تواند در صحنه جرم يا قتل حاضر باشد. اما اين ديدگاه نيز تغيير کرده و ما شاهد حضور توانمند زنان در بخش‌هاي مختلف پليس چون آگاهي، تصادفات و کشف جرايم هستيم.

سهل آبادي درباره تاثير اشتغال يک زن به عنوان پليس بر زندگي اجتماعي اين نيرو‌ها گفت: بايد زندگي را مديريت کني. اين مشکلات مختص به زنان پليس نيست. ما نيرو‌هايي داريم که همچون کارمندان زن به صورت اداري فعاليت مي‌کنند و زناني را در نيرو‌هاي پليس داريم که شيفت شب دارند و حتي در نيمه‌هاي شب براي بررسي صحنه جرم يا قتل به ماموريت اعزام مي‌شوند.

دروه‌هاي بازآموزي براي ارتقا درجه

سرگرد رابعه جوان بخت (رئيس دايره تصادفات منطقه چهار) نيز در گفت‌و‌گو با ايلنا، درباره برخورد جامعه با پليس زن عنوان کرد: خيلي از افراد در مواجهه با زنان پليس تعجب مي‌کنند. در برخي موارد وقتي ارباب رجوع براي بررسي کارش به يک نيروي پليس زن ارجاع داده مي‌شود آنقدر از خود آن نيروي درباره کارش سوال مي‌کند که کار خودش را فراموش مي‌کند.

وي افزود: نيروهاي زن در بخش‌هاي عملي همچون نيرو‌هاي مرد آموزش مي‌بينند از اين رو اگر فردي سلامت جسم و روان مناسبي نداشته باشد، امکان انجام اين تمرين‌ها برايش ميسر نيست.

رئيس دايره تصادفات منطقه چهار همچنين درباره دوره‌هاي بازآموزي نيرو‌هاي پليس زن نيز گفت: هر چهار سال يکبار براي ارتقا درجه، دوره‌هاي تخصصي و اموزش‌هاي جديدتري به نيرو‌ها داده مي‌شود تا دانش نيرو‌ها به روز باشند.

۸۰ شغل در اختيار کارمندان پليس زن

سردار‌ زاده کمند (جانشين معاون هماهنگ کننده نيروي انتظامي) نيز در گفت‌و‌گو با ايلنا با تاکيد بر اينکه بيش از ۸۰ شغل در نيروي انتظامي احصا شده که الزاما در اين مشاغل کارکنان زن پليس حضور دارند گفت: اين مشاغل مرتبط با متهمان و مجرمان زن در جامعه است و يا مشاغلي است که با توجه به توانمندي‌ها به کارکنان زن واگذار شده است.

وي تاکيد کرد: جذب نيرو‌هاي زن در پليس و آموزش‌هايي که مي‌بينند نيز با توجه به نياز پليس صورت مي‌گيرد.

جانشين معاون هماهنگ کننده نيروي انتظامي درباره شناخت جامعه درباره پليس زن گفت: اين نکته که جامعه شناخت کاملي از پليس زن ندارد، کاملا درست است. اين مساله به دليل نقص اطلاع رساني و فرهنگ سازي پليس است.

وي با تاکيد بر اينکه رسانه‌ها نيز بايد در اين بخش به پليس کمک کنند، گفت: برنامه‌هايي براي اين موضوع براي سال ۹۴- ۹۵ داريم که اين نقيصه را جبراي کنيم.

حضور تخصصي زنان در پليس

سردار‌زاده کمند همچنين درباره ارتقا درجه نيرو‌هاي زن پليس گفت: همچون مردان که براي ارتقا درجه آموزش‌هاي خاصي مي‌بينند، زنان پليس نيز در بخش‌هاي تخصصي خود با توجه به نوع شغل آموزش‌هاي مورد نظر را مي‌بينند که يا به شکل حضوري در مجتمع عالي آموزشي انجام مي‌شود يا به صورت مکتوب در اختيار نيرو‌ها قرار مي‌گيرد. از اين رو نگراني بابت ارتقا نيروهاي پليس زن نداريم.

وي تاکيد کرد: امروز در بخش‌هاي تخصصي شاهد حضور پر رنگ نيرو‌هاي پليس زن هستيم، البته اين حضور خيلي گسترده نيست؛ بلکه با توجه به نياز جامعه حضور نيرو‌هاي زن برنامه‌ريزي مي‌شود.

سردار‌زاده کمند تاکيد کرد: امروز کارکنان زن در حوزه‌هاي تخصصي از متخصص‌ترين نيرو‌هاي ما بحساب مي‌آيند. البته برنامه‌اي براي تشکيل يگان زنان پليس نداريم، اما پليس‌هاي زن به صورت تخصصي براي رشته‌هاي مختلف آموزش مي‌بينند و نسبت به آموزش ارتقا درجه نيز پيدا مي‌کنند.

/انتهای متن/

درج نظر