کاهش 13.5 درصدی سزارین

0

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سزارین در بیمارستان‌های دولتی 13.5 و در بیمارستان‌های خصوصی 5.5 درصد کاهش داشته است.
به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، منطقه خراسان، دکتر مصطفی مهرابی‌بهار‌، امروز 24 شهریور در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان مشهد، با اشاره به ترویج زایمان‌های طبیعی،اظهار کرد: در بیمارستان‌های دولتی سزارین تا 13.5 درصد و در بخش خصوصی نیز تا 5.5 درصد کاهش داشته است و این مساله شاخص مهمی در ارائه خدمات است.

وی با بیان اینکه 4میلیون و 800 هزار نفر تحت پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، عنوان کرد: یک میلیون از این جمعیت روستایی هستند که زیر نظر دانشگاه اقدامات درمانی خود را انجام می‌دهند و در این رابطه حدود 21 هزار نفر کارکنان و 25 بیمارستان فعال در منطقه داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به لزوم توزیع عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی، گفت: متاسفانه بیشترین تراکم بیمارستانی مشهد، در مناطق یک و هشت است، با برنامه‌ریزی‌های سال‌های اخیر دانشگاه، سعی شده این توزیع منطقی‌تر صورت گیرد.

مهرابی‌بهار به اقدامات این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: بررسی‌ شاخص‌های 52 گانه عدالت در سلامت شهری مشهد، آموزش 6000 زن در مناطق مختلف در جهت توسعه فرآیند شهروند و … جزو این اقدامات است.

وی عنوان کرد: 156 خانه بهداشت در شهرستان‌ها و 209 پایگاه بهداشت به جمعیت بیش از 3 میلیون نفری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات ارائه می‌کنند، علاوه بر این، جمعیت تحت پوشش مهاجران افاغنه و زائران نیز نیازمند دریافت خدمات هستند.

مهرابی‌بهار در خصوص اینکه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی در حاشیه شهر مشهد افزایش پیدا کرده است، افزود: تجهیز و راه‌اندازی 40 واحد مرکز سلامت در حاشیه شهر، تجهیز و راه‌اندازی 68 پایگاه سلامت، جذب 580 نیروی انسانی در بخش خصوصی، از جمله فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خدمات بهتر به ساکنان حاشیه شهر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به راه‌اندازی مراقبت‌های فعال در مشهد، گفت: با نظر و مساعدت وزیر بهداشت این بخش راه‌اندازی شده است، از یک مرداد تا یکم مهر ماه، سرشماری در مناطق مختلف مشهد ادامه دارد تا بتوانیم به جمعیت دو میلیون نفری خدمات را به شکل فعال ارائه کنیم و در این صورت هر 3500 نفر زیر نظر یک کارشناس برای انجام مراقبت‌های اولیه هستند.

وی با اشاره به اقدامات بخش درمانی این دانشگاه، گفت: کاهش پرداختی بیمار، ارتقاء کیفیت ویزیت و خدمات اورژانس، موجب افزایش رضایت‌مندی مردم و اقامت دائم پزشکان در مناطق محروم شده است.

مهرابی‌بهار ادامه داد: کاهش پرداختی‌ها در زمینه دارو 30 درصد و تجهیزات پزشکی 40 درصد بوده است؛ در کاهش پرداختی بیمارستان‌ها نیز در قدم اول از 27 درصد به 10 درصد و در گام‌های بعدی به هشت درصد رسیده‌ایم و در حال حاضر افرادی که از سیستم روستایی برای انجام خدمات ارجاع داده می‌شوند تنها سه درصد از هزینه را پرداخت می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم افزایش داشته است، گفت: 233 پزشک در 13 مجموعه کار خود را انجام می‌دهند و با تجدیدنظر در ساختار ارائه خدمات به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

وی به ارائه کیفیت خدمات ویزیت اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر پزشکان متخصص در هر ساعت هشت بیمار و روان‌پزشکان 6 بیمار را ویزیت می‌کنند.

مهرابی‌بهار به انتظارات این دانشگاه از شورای شهرستان‌ها و شهرداری اشاره و عنوان کرد: توسعه مناطق شهر ایمن و سالم براساس پروتکل‌های ملی یکی از خواسته‌های ما است و جلسه هم‌اندیشی مشترک نیز می‌تواند به بهبود خدمات کمک کند.

وی با بیان اینکه هزینه برای هر آمبولانس 15 میلیون تومان است، گفت: جابه‌جایی آمبولانس‌ها در مناطق مختلف ممکن نیست، پزشکان به سختی حاضر به فعالیت در بیمارستان می‌شوند و بیمارستان‌های مشهد با کمبود تخت، تراکم و فرسودگی مواجه هستند.

مهرابی‌بهار در خصوص کمبود مربی بهداشت مدارس، اظهار کرد: این مساله به آموزش و پرورش مربوط می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر