من و شوهرم و فیلم‌های یواشکی

صنعت پورنوگرافی  در سال‌های اخیر با سازوکاری کاملاً هدفمند و منسجم  از سوی غرب به جامعه ایرانی تحمیل شده است. تجربه نشان داده است که نتایج اعتیاد به صنعت پورنو، در زندگی زناشویی بیشتر از همه جا خود را نشان داده و این سوال را مطرح می‌کند که فیلم‌های پورنو چگونه زندگی زناشویی را نابود می‌سازد؟

0

زهرا رضوانی/

 پورنوگرافی عمل ضد فرهنگی-اجتماعی است که از بطن سبک زندگی غربی با تصمیم‌‎سازی خانواده سلطنتی انگلستان برخاسته و نظام سلطه غرب با نگاه تجاری و صنعتی کردن آن تلاش می‌کند تا پازل تهاجم فرهنگی خود را در کشورهای مختلف تکمیل کند.

صنعت هرزه انگاری(پورنوگرافی) را می‌توان یکی از هدایای غرب دانست که در سال‌های اخیر با سازوکاری کاملاً هدفمند و منسجم به جامعه ایرانی تحمیل شده است. اگرچه ایران در شمار کشورهای رده اول این تابوی اجتماعی قرار ندارد، اما نمی‌توان منکر تأثیر آن بر زندگی افراد جامعه شد.

مهم‌ترین دلیلی که کارشناسان اجتماعی و روان‌شناسان را از استفاده از پورنو برحذر می‌دارد، بروز اختلالات شدید جنسی براثر کشش شهوت‌برانگیز پورنوگراف در قالب ابزارهای مختلف عرضه(کتاب، مجله، فیلم و…)  است که از قضا بدون هیچ مشکلی در دسترس نوجوان و جوان ایرانی قرار می‌گیرد و آثار پنهان و آشکاری را بر زندگی فردی و اجتماعی افراد مبتلا می‌گذارد.

 

به بهانه بهتر شدن رابطه زناشویی

تجربه نشان داده است که نتایج اعتیاد به صنعت پورنو، در زندگی زناشویی بیشتر از همه جا خود را نشان داده و این سوال را مطرح می‌کند که فیلم‌های پورنو چگونه زندگی زناشویی را نابود می‌سازد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی از زوجین به نیت بهتر شدن رابطه زناشویی به تماشای چنین فیلم‌هایی می‌نشینند و جنبه آموزشی برای این فیلم ها قائل می شوند اما در ادامه، یكی از زوجین یا هر دو متوجه می‌شوند كه اگر در گذشته وقتی را برای با هم بودن صرف می‌كردند، اكنون همه یا بخشی از آن وقت را برای دیدن انواع فیلم‌های مستهجن پر کرده و سرانجام، فیلم‌هایی كه قرار بود باعث نزدیكی بیشتر زوجین به یكدیگر شوند، اكنون عاملی برای فاصله بیشتر آنها از یكدیگر می‌شوند.

 

اغراق در این فیلم‌ها موج می‌زند

از آن جایی که قرار است فیلم های پورنو اهداف تجاری سازندگان را تحقق ببخشند دارای اغراق فراوان هستند و هیچ گونه جنبه آموزشی ندارند و کمکی هم به بهبود رابطه نخواهند کرد. بازیگرانی که در صنعت پورنوگرافی ایفای نقش می کنند از زنان زیبا، خوش اندام، قد بلند و شهوت انگیزی هستند که اگر لباسی هم بر تن دارند باعث بیشتر برانگیختن مردها می شوند؛ زنانی که بیشتر آنها با ورزش کردن در شرایط بدنی خوبی برای این تجارت پرسود هستند و مرد هایی که از میان افراد خوش سیما و ورزشکار انتخاب می شوند.

 اما فقط بازیگران نیستند که تأثیر بسزایی در تحریک پذیری دارند؛ نقش هنرنمایی، کارگردانی حرفه‌ای و فیلم‌برداری ماهرانه و حرفه‌ای تر که معمولا مورد غفلت ببیننده قرار می گیرد تا فیلم هرچه واقعی تر پنداشته شود نیز قابل اغماض نیست.

 

مردها توانایی تصویرسازی و ترسیم ذهنی قوی دارند

همچنین استفاده از ابزاری که در دسترس همه زوج ها نیست (مانند انواع روش های تأخیری) عواملی هستند که باعث غلو و اغراق در این فیلم ها می‌شوند و در نتیجه با مقایسه همسر خود با آنچه در فیلم می بینند مشکلات بسیاری متوجه زوجین می شود که در خیلی از موارد منجر به متزلزل شدن بنیان خانواده می گردد.

این عوامل باعث می‌شود تا فرد تصور کند که رابطه واقعی در فیلم‌های پورنو  وجود دارد و «اگر من بخواهم در رابطه با همسرم موفق شوم باید هر دوی ما مانند فیلم های پورنو باشیم»؛ این‌گونه تصورات باعث می شود که از همسرشان توقعاتی داشته باشند که برایشان مقدور نیست. در نتیجه فردی که نمی تواند تصورات ذهنی شریک زندگی اش را برآورده کند مورد نفرت او قرار می گیرد و به مرور موجب اصلی جدایی و بسیاری از طلاق ها خواهد شد و اگر هم به طلاق کشیده نشود اثراتی می گذارد که در خیلی از زندگی ها جبران ناپذیر است.
هنگامی که فرد متاهلی (بیشتر مردان) به تماشا فیلم های پورنو می نشیند، در ذهن خود شروع به تصورسازی می کند (به خصوص فرد باهوش) و مایل است اتفاقاتی را که در این فیلم ها مشاهده کرده را با همسر خود تجربه کند. در این فیلم ها خشونت علیه زنان و برخی موارد مردان، تجاوز، بدرفتاری و موارد این‌چنینی موج می‌زند و اگر شخصی بخواهد چنین مشاهداتی را با همسر خود تجربه کند، بدون تردید در این کار ناموفق خواهد بود و باعث تیرگی روابط زناشویی خواهد شد.

 

ازبین رفتن خودباوری در همسر

جذابیت‌های اغراق‌آمیز و تصنعی چنین فیلم‌هایی گاه باعث می‌شود جذابیت‌های همسر، كمرنگ شده و یا آنکه نقایص و کمبودها و ضعف های احتمالی خود و همسرش در ذهن فرد برجسته شود.
طبق گفته بسیاری از روانشناسان، این فیلم‌ها خیالاتی را به ذهن متبادر می‌کنند که هرگز به مخیله فردی سالم و عادی نمی‌گنجد و عدم حاصل شدن آموزه‌های این فیلم‌ها در روابط واقعی بیننده موجب دلزدگی از همسر خود شده و جذابیت همسر را در نظر وی به شدت کاهش می‌دهد. وقتی فردی با چنین خیال پردازی هایی ذهنش را پر کند دیگر نمی تواند با همسر خودش تحریک شود. درنتیجه، کسی راکه باید دوست داشته باشد تحسینش کند و با او تحریک شود، در نظرش به درد نخور می آید و مورد تحقیر و آزار روحی قرار می گیرد.

از آن طرف وقتی که یکی از زوجین متوجه می‌شود که نمی تواند توقعات همسرش را برآورده کرده و او را راضی کند، درباره طبیعی‌بودن عملكرد جنسی خود دچار تردید شده و با ضعیف انگاشتن خود، از روابط زناشویی بیش از گذشته فاصله می گیرد. افت شدید اعتماد به نفس کمترین نتیجه این موضوع در آن فرد خواهد بود.

 

همسرم نمی‌تواند مرا تحریک کند

کسی که لذت جنسی را با دیدن فیلم تجربه می‌کند، دیگر لازم نیست تلاش کند تا کسی را سر شوق بیاورد یا اصلا وظیفه‌ای نسبت به کسی احساس کند. بسیاری از این گروه از مردان، ادعا می‌کنند همسرشان آن‌ها را تحریک نمی‌کند به همین دلیل به او گرایش ندارند، درحالی که متوجه نیستند برای اینکه همسرشان بتواند به درستی نقش محرک را بازی کند، آنها هم باید کارهایی انجام دهند.

رابطه این افراد همیشه یک طرفه بوده چون هرگز مجبور نبوده اند کسی را راضی کنند بنابراین درک نمی‌کنند رابطه زناشویی یک عمل کاملا دوطرفه است که آنها هم در مقابل وظیفه دارند موجبات هیجان و لذت طرف مقابل را فراهم کنند

فرد در این بین احساس وظیفه ای در قبال همسرش نمی کند، تلاشی نمی کند او را به سر شوق بیاورد و گلایه می کند که همسرش نتوانسته او را راضی کند، در حالی که رابطه جنسی دوطرفه است و او تلاش یک جانبه را می طلبد که به تنبلی فرد هرزه بین در رابطه با همسرش می انجامد. خیلی از افراد از دیدن این فیلم ها دچار انزجار می شوند در حالی که همسرشان لذت می برد و در نتیجه به رابطه منفی بین زوجین می انجامد.

 

مغز به مرور کوچک می‌شود

تحقیقات روانشناسان نشان می دهد که خاطرات تجربه‌هایی که به هنگام تحریکات احساسی به هنگام دیدن این فیلم ها، رخ می‌‌دهند، توسط هورمون غده آدرنال در مغز می‌‌نشیند و پاک کردن آنها دشوار است و تا حدودی اثر اعتیاد به هرزه‌نگاری و هرزه‌بینی را نشان می دهد.

هرزه‌بین دیگر نمی‌تواند هیجان جنسی را فقط با همسرش تجربه کند. فیلم‌های پورنو مرکز مربوط به هیجان جنسی را در مغز فعال می‌کند. وقتی به ارگاسم منجر شود، یک واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد و انتقال دهنده های عصبی آزاد می‌شوند. فرد با تکرار این عمل، درواقع به مغزش آموزش می‌دهد که تنها زمانی فرمان تحریک جنسی بدهد که محرکش یک تصویر، ایده یا ویدئو باشد نه همسرش و فرد معتاد به این فیلم ها نمی داند که مغزش به مرور کوچک می شود و همین امر جنبه های دیگر زندگی او را هم به خطر می اندازد.

 

رابطه جداشده از ابراز محبت

فیلم‌های مستهجن اغلب خشن هستند. بازیگران این فیلم‌ها، ابراز محبت حین رابطه را بلد نیستند؛ مغز هرزه بین ها عادت می کند به اینکه لازم نیست برای تحریک کردن همسرشان تلاش و ابراز محبت کند و رابطه جنسی امری جدا از احساسات عاطفی و مهرورزی است در حالی که در رابطه زناشویی داشتن عاطفه و ابراز محبت  بسیار مهم است

برخی رفتارهای این بازیگران این فیلم‌ها با وجود جذابیت‌ ، گاهی بسیار دردناك و آسیب‌زننده است و زوجینی که سعی در تقلید از آنها را دارند، با نا آگاهی از این آسیب ها موجب بی‌رغبتی همسر به روابط زناشویی می‌شوند.

اتصال به منبع وحی، درامان ماندن از آسیب ها

این مطالب خلاصه ایست از آنچه که ده ها دانشمند با تحقیق و آزمایش به آن رسیده اند. پیش از همه این‌ها، آیات و روایات ما را از گرفتار شدن در بند این عمل غیر اخلاقی که برخی با توجیه و بهانه به دنبالش می روند، منع کرده‌اند تا پیشگیری کنیم و مجبور نباشیم به دنبال درمان بگردیم همان‌طور که پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید:

«النَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبلیسَ…»( بحارالانوار، ج 104، ص 38.) نگاه [حرام‌] تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است‌»

/انتهای متن/

درج نظر