اگر سینما ابزار ارتقای فرهنگ شود …

روز سینما تنها روز جشن‌ و نشست‌های خودمانی سینما‌گران نیست؛ این روز حتی یک حرکت شعاری برای به یاد ماندن این هنر در تاریخ هم نیست، روز سینما بهانه ای برای یادآوری توانایی این ابزار پرقدرت است در ارتقای فرهنگ .

0

نسیم شهسواری/

سینما، واژه ناآشنایی در فرهنگ واژگان آدم‌ها نیست، اما واژه‌ایست که برای هرکسی معنا و مفهومی را به دنبال دارد، برای برخی سینما تنها واژه‌ای ساده برای پر کردن اوقات فراغت است و برای بعضی سینما تنها از بُعد هنری، ایفای نقش و مباحث و مقولات فنی آن معنا پیدا می‌کند

اما از دید دست‌اندرکاران امور فرهنگی، سینما یک رسانه است؛ رسانه‌ای که می‌تواند با پیام‌هایش، با ساختارش و با مفاهیمش مددرسان آشفته‌بازار فرهنگ این مرز و بوم باشد؛ فرهنگی که این روزها هدف مستقیم تمامی هجمه‌های داخلی و خارجی است برای القای بینش‌هایی نادرست و تضعیف ارزش‌های ایرانی- اسلامی در جامعه.

و حال این روزها که همه‌جا حرف از سینما و جشن و یادبود است این سؤال مطرح می‌گردد که نقش سینما در بازسازی و تحکیم این جامعه چه می‌تواند باشد و سینما به عنوان یک رسانه فراگیر چه کمکی می‌تواند به ارتقای فرهنگ و بهبود سبک زندگی  ایرانی-اسلامی داشته باشد؟

روی سخن‌مان با فیلمسازان، بازیگران، نویسندگان و همه کسانی است که در این رسانه رنگارنگ و پر سروصدا دستی بر آتش دارند و حرف و نظر و ایده‌هایی برای گفتن دارند.

جامعه ما برای حرکتی روبه جلو، اصلاح‌گر و هدفمند به یاری شما نیازمند است.

فرهنگ ما، آداب ما و منش‌های ارزشمند ایرانی‌مان برای احیا و ماندگاری به نگاه ویژه شما احتیاج دارد.

چنانچه رهبر فرزانه ما فرموده‌اند که:

«…کلید پیشرفت کشور، به میزان زیادی به دست سینماگران است؛ چراکه دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما، با توجه به تأثیرگذاری و جهت‌دهی این هنر، می‌توانند با تولیدات خود، روح امید، شوق پیشرفت، انگیزه کار و تلاش، اعتمادبه‌نفس و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و ملی را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالی کشور ایفا نمایند و یا اینکه با فیلم های خود، نسلی ناامید، پشیمان، متکی به بیگانه و تحقیرشده را پرورش دهند.»(1)

امیدواریم روز سینما تنها روز جشن‌ها و نشست‌های خودمانی سینما‌گران نباشد، بلکه فرصتی باشدکه این ابزار ارزشمند برای ساختن جامعه‌مان مددرسان شود.

آرزو داریم که روز سینما بهانه‌ای باشد تا میزان اثربخشی این هنر بر فرهنگ و شیوه جامعه بررسی شود طوری که در عمل معلوم شود که روز سینما تنها یک روز، بر صفحات تقویم نیست.

 

پی نوشت:

(1)دیدار کارگردانان سینما در 23/3/1385

/انتهای متن/

درج نظر