بدون زنان برنامه های دولت پیش نمی رود

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسکانیوز، نشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه پایدار» که با هدف تبیین راهکارهای تسهیل روند مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان در فرایند رشد و توسعه کشور امروز (16 شهریور) در مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.
در این نشست وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت برای پیشبرد اهداف خود به زنان نیازمند است گفت : وزارت تعاون زمینه را برای تشکل‌ها آماده می‌کند و نیازمند همکاری زنان است و دولت با فروتنی اعلام می کند که برای پیشبرد اهداف خود نیازمند زنان است.
دکترعلی ربیعی گفت: فقط 7 هزار ساعت از عمرکاری من باقی مانده است و با همه توان و قدرت سعی داریم تشکل‌ها را گسترش دهیم و در این راه از هیچ مساعدتی دریغ نخواهیم کرد.
او تاکید کرد: خوشبختانه میزان تشکل‌ها در این دو سال حدود 50 درصد رشد داشته است و در بحث حمایت‌های صنفی آمادگی داریم سازمان فنی و حرفه‌ای بتواند گواهی‌های قابل اعتباری را برای دوستان تهیه کند که بتوانند از آن استفاده کنند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مقوله زنان که بحث اصلی این نشستت تخصصی بود اشاره کرد و گفت:واقعیت این است که دولت بدون یاری زنان نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌هایش را پیش ببرد در بحث محیط زیست هم اگر زنان به کمک دولت نیایند موفقیتی نخواهد داشت همچنین در بحث سلامت و در بحث سبک زندگی نیز بدون حضور زنان کاری از پیش نمی رود و می توان گفت که خوشبختانه زنان رفتار خوبی در مقابل نادیده گرفتن شدن شان در جامعه داشته اند.

1

ربیعی گفت: اگر جامعه متعادل می خواهیم باید نمی‌توانیم نقش زنان را جدی بگیریم و من معتقدم اگر ما بخواهیم به سمت جامعه توسعه یافته حرکت کنیم امکان ندارد بتوانیم نقش زن را نادیده بگیریم. و اگر این اتفاق بیفتد تا چند وقت دیگر محیطی برای ما باقی نمی‌ماند که بخواهیم درباره محیط زیست حرف بزنیم و نقش زن در این بین بسیار مهم است.
بخش دیگری از سخنان ربیعی به بحث نشر و زنان ناشر اختصاص داشت و گفت : در حال حاضر عصر دیجیتال است اما هنوز هم نمی‌توانیم عصر گوتنبرگ و تاثیرات آن را در دنیا نادیده بگیریم و دنیای دیجیتال هنوز نتوانسته جای عصر گوتنبرگ را پرکند و اعتقاد دارم جامعه‌ای به خوشبختی می‌رسد که عصر گوتنبرگ در ‌آن تکرار شود.
او ادامه داد: من درزمان نوجوانی قصه های خانم عاطفی را از رادیو دنبال می کردم و برای اولین بار قصه کنت مونت کریستو را از رادیو شنیدم و برای تهیه آن از انتهای جوادیه تا گمرک که یک کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشت یک ساعت پیاده رفتم تا کتاب را تهیه کنم یادم است اولین کتابی که به امانت گرفتم همین کنت مونت کریستو بود.
به گفته وزیر کار برای رشد و توسعه کشور نیازشدید به گسترش کتاب و کتابخوانی داریم و باید کتاب ارزان و جیبی احیا شود.

2

او با اشاره به اینکه قیمت کتاب دست ما نیست و گران شده اما ناچاریم برای انتقال دانش نسل را به سمت کتاب بازگردانیم گفت: بین دانشجویی که از کتاب فیش‌برداری می‌کند و تحقیقی می‌نویسد با کسی که همان تحقیق را به صورت کپی پیست تهیه می‌کند؛ فرق زیادی وجود دارد.
ربیعی تاکید کرد:کتاب ،نشر و زنان در کنار هم می‌توانند اتفاق خوبی را رقم بزنند و چه کسی فکر می‌کرد که در همین سال‌های بعد از انقلاب چقدر آثار تجسمی و حتی موسیقی که زنان در آن محدود بودند؛ فرصت رشد داشته باشند. یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت زنان بود. حضور در انقلاب بالاترین وجه سیاسی است زنان در آن حضور داشتند. همچنین در سینما شاهد آثاری درخشانی از کارگردانانی رخشان بنی اعتماد ،تهمینه میلانی، پوران درخشنده و نرگس آبیار هستیم.

وزیر کار به برگزاری تشکل‌ها هم اشاره کرد و گفت: معتقدم برای اینکه جامعه به سرانجام برسد باید طبقه متوسط جامعه فرهنگی رشد کند در ایران یک حلقه متوسط فرهنگی وجود دارد این حلقه از معیشت خوبی برخوردار نیست اما از نظر فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد و انجمن‌های فرهنگی میانجی بین دولت و مردم هستند که نیاز به تقویت آنها احساس می‌شود و این تشکل‌ها نجات‌بخش جامعه ما هستند.
او با اشاره به اینکه مهمترین راه‌ مقاوم‌سازی جامعه ایجاد تشکل‌هاست؛ گفت: برخی فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای مانند فارسی وان بسیار انتخاب شده و جهت‌دار است. اگر بخواهیم مقابل این مسائل مقاومت کنیم باید تشکل‌ها را تقویت کنیم.

3

تاکید کرد :من زمان دانشجویی از جنبه آکادمیک متوجه شدم که فرهنگ در جامعه مهم است اما وقتی به مسند رسیدم یقین پیدا کردم که چاره‌ای جز بازگشتن و سامان دادن جامعه از طریق فرهنگ نیست.
وزیر کار و تعاون در پایان گفت: به اعتقاد من که توسعه، تندیس‌های بزرگ نیست، تعداد زیاد دودکش‌ها، ساختمان‌های 50 طبقه و ماشین‌های مدل بالا نیست. توسعه آسودگی خاطر یک جامعه است. توسعه یعنی جامعه‌ای پر ازمهربانی و ارتباط خوب مردم با یکدیگر، جامعه‌ای که مردم آن به یکدیگر احترام می‌گذارند و کارهای خوب انجام می‌دهند و برای رسیدن به چنین جامعه‌ای نیاز به تغییرات جدی فرهنگی داریم.

/انتهای متن/

درج نظر