ازدواج‌هایی که با چانه‌زنی شروع شود به طلاق می‌انجامد

0

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه ازدواج‌هایی که با چانه‌زنی شروع شود به طلاق می‌انجامد، گفت: معیارهای ازدواج دختران و پسران تغییر کرده و امروز بیشتر به دنبال مادیات هستند.
 به گزارش به دخت به نقل از فارس، شهلا کاظمی‌پور درباره میزان ازدواج و طلاق، گفت: با توجه به اینکه تعداد ازدواج، دلیلی بر میزان آن نیست، بنابراین میزان ازدواج در کشور کم نشده و فقط تعداد آن کم شده است.

این جامعه شناس تصریح کرد: میزان ازدواج، به صورت کسری از اعداد نشان داده می شود که صورت آن تعداد ازدواج و مخرج کسر، تعداد مجردها است.

کاظمی پور با بیان این که جمعیت دهه 60 به بالای 30 سال رسیده است، گفت: افزایش تعداد طلاق، دلیلی بر میزان آن نیست. به دلیل این که نسل دهه 60 که نقش زیادی در جمعیت داشته اند و در 5 سال ابتدایی زندگی، میزان طلاق بیشتر است، می گوییم جمعیت در معرض طلاق، زیاد شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نسل دهه 70 در معرض ازدواج هستند و با توجه به اینکه در دهه 70 میزان باروری کم بوده، در نتیجه تعداد جمعیت در معرض ازدواج رو به کاهش است. در حال حاضر محاسبات ما نشان دهنده افزایش میزان ازدواج است.

این جامعه‌شناس به علل طلاق در جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: اولین عامل در جدایی زوجین، توسعه شهرنشینی، بزرگ شدن جوامع شهری و عدم روابط چهره به چهره است. می‌توان گفت در ازدواج‌های گذشته خانواده‌ها نیز با هم وصلت می‌کردند و از آنجایی که فامیل و اهالی محل همدیگر را می‌شناختند در نتیجه پنهان‌کاری میسر نبود. در حالی که امروز در شهرهای بزرگ پنهان‌کاری وجود دارد.

کاظمی‌پور افزود: به دلیل اینکه در جوامع شهری بزرگ، شناخت وجود ندارد و بیشتر اطلاعاتی که بین خانواده‌ها رد و بدل می‌شود، صحیح نیست طلاق افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تجمل‌گرایی و علاقه به خودنمایی زیاد شده است که تیشه به ریشه خانواده‌ها و جامعه می‌زند. به عبارتی برخی خانواده‌ها با ازدواج فرزندان خود قصد بزرگنمایی بین اطرافیان را دارند.

این جامعه‌شناس اظهار داشت: نظر سنجی‌های گذشته نشان می‌دهد معیار آقایان برای ازدواج، نجابت دختر و معیار دختر شغل و تحصیلات طرف مقابل بود. در حالی که امروز هر دو به مادیات و پولدار بودن خانواده‌ها توجه می‌کنند.

کاظمی‌پور تصریح کرد: مادی‌گرایی در جامعه به صورت آسیب‌ اجتماعی خودنمایی می‌کند و باعث خارج شدن ازدواج‌ها از اصالت و در نتیجه طلاق می شود.

وی با بیان اینکه ازدواج‌هایی که با چانه‌زنی شروع شود، به طلاق منجر خواهد شد،گفت: برای پرداختن به مسئله طلاق در ابتدا باید روی موضوع ازدواج کار کرد. تا زمانی که از نظر فرهنگی، اصالت ازدواج به وجود نیاید، همچنین مادی‌گرایی و زیاده‌خواهی ها از بین نرود شاهد موضوع طلاق خواهیم بود.

/انتهای متن/

درج نظر