مراقبت های بهداشتی در سفر حج

حج فرصتی استثنایی است برای ارتباط معنوی با خدا و آشنایی با ملل مسلمان و فرهنگ آنها. مبادا با بی مبالاتی های گوناگون از جمله بی توجهی به سلامتی و مبتلا شدن به بیماری، توفیق بهره بردن از این فرصت را از دست بدهیم.

0

دکتر شریفه جعفری/

حج سفری استثنایی است. ارتباط معنوی و خلوص غریبی که به انسان دست می دهد از یک طرف و از سوی دیگر دیدن ملل مختلف با ظاهر گوناگون و فرهنگ های متفاوت، دنیای جدیدی را بر روی زائرین می گشاید.

فرصتی چنین استثنایی بسیار کوتاه و گذراست. مبادا با بی توجهی و بی مبالاتی های گوناگون از جمله بی توجهی به سلامتی و مبتلا شدن  به بیماری، توفیق بهره بردن از این فرصت را از دست بدهیم.

 

گرمازدگی

یکی از مسائلی که ممکن است در سفر حج پیش بیاید، گرمازدگی است. اختلاف آب و هوا یکی از عواملی است که می تواند توان ما را کاهش دهد. ساکنین جنوب کشور با آب و هوای مکه و مدینه مانوس ترند تا ساکنین مناطق سردسیر. برای عادت کردن به هوای گرم عربستان بهتر است یک ماه قبل از سفر هر روز مدتی را در هوای گرم و آفتابی پیاده روی کنید. از روزی ده دقیقه شروع کنید و به روزی یک ساعت برسانید. در این صورت کمتر احتمال دارد که دچار گرمازدگی شوید.

خطر گرمازدگی مهم و جدی است. در سفر حج، چه در مکه و چه در مدینه، از رفتن به مسیرهای طولانی و نا آشنا که خطر گم کردن راه وجود دارد، خودداری کنید.

 

تغذیه

خوردن و آشامیدن مناسب از مهم ترین نکات در این سفر روحانی است. نوشیدنی های پرشیرین مثل نوشابه ها در مواقع اضطراری ممکن است مفید باشند؛ اما هر روز سر شام و ناهار می تواند مضر باشد. نوشیدن آب را فراموش نکنید. چه در هتل و چه بیرون از آن حتما از آبی که مطمئن هستید، بنوشید. البته باید ت.وجه داشته باشید که یکی از راه های مهم انتقال بیماری ها آب آشامیدنی آلوده است.

غذاهای ساده تر و کم چرب تر در سفری این چنین مفیدترند. خوردن میوه، در سفر و حضر همیشه مفید است. اگر اشتهای تان کم شده و یا می خواهید کمتر بخورید، از پلوخورش کم کنید، اما میوه را حتما بخورید. از خوردن غذاها، بیش از ان چه که در منزل خود می خوردید، خودداری کنید.

 

بیماری ها

چنانچه دچار بیماری و مجبور به مصرف دارو هستید (مثل فشارخون، دیابت، بیماری گوارشی، بیماری تنفسی و یا ناراحتی دیگر) حتما داروهای تان را با خود ببرید و مطابق نظمی که در ایران داشتید، استفاده کنید. مبادا در سفر حج از آن ها غفلت کنید. بیماری های تنفسی و قلبی عروقی شایع ترین بیماری ها در میان حجاج ما هستند.

وقتی ما به محیط جدید سفر می کنیم، با آدم های جدیدی که فرهنگ و روش زندگی و تغذیه ای متفاوت از ما دارند روبرو می شویم؛ اما نه فقط آدم های جدیدی را می بینیم بلکه با میکروب های جدیدی  هم که در محیط زندگی  آنها هست مواجه می شویم. بهمین جهت بعضی از حجاج به بیماری هایی سخت مبتلا می شوند و در بازگشت تا مدت ها به درمان خود می پردازند.

برای جلوگیری از این بیماری ها باید بعضی نکات مورد توجه قرار گیرند.

  • توقف های طولانی در محیط های بسته و پر ازدحام، انتقال بیماری های عفونی تنفسی را تشدید می کند.
  • از وسایل شخصی استفاده کنید، حتی وسایلی که برای نماز و عبادت ها به کار می برید.
  • حتی المقدور در تماس با افراد بیمار احتیاط کنید.
  • افراد مختلف از بازارها عبور می کنند که ممکن است ناقل بیماری باشند و رفت و آمد زیاد در بازارها شما را در معرض میکروب های مختلف قرار می دهد. برای انجام مناسک و عبادت در حرم ها، شما از حضور در میان جمعیت ناگزیر هستید، اما می توانید زمان بازار رفتن را بسیار کوتاه کنید و احتمال بیماری را کاهش دهید.
  • اگر دچار سرماخوردگی شدید، بیشتر استراحت کنید و مایعات گرم بنوشید.
  • چنانچه علائم بیماری مانند احساس تب و مورمور شدن بدن داشتید و یا ناراحتی تنفسی پیدا کردید، از پزشکان کاروان مشاوره بگیرید.
  • اگر به بیماری مبتلا هستید، حتما در مورد علائم و هم چنین عوارض احتمالی آن اطلاعات لازم را کسب کنید تا چنانچه عوارضی ایجاد شد بتوانید به موقع به پزشک مراجعه کنید تا بیماری راحت تر و بهتر درمان شود.

/انتهای متن/

درج نظر