توصيه هاي پيشنهادي براي دختران مجرد

0

به گزارش به دخت به نقل از جام نيوز، حجت الاسلام شهاب مرادي، کارشناس خانواده، ازدواج و جوانان با اشاره به مشکلات دختران براي ازدواج در سن بالا، هشت راهکار را براي حل اين مشکل ارائه کرد.
چندي قبل دختر جواني که به دليل ازدواج نکردن تا سن ۳۷ سالگي با مشکلاتي رو به رو شده بود، با مطرح کردن مشکلاتش در سايت حجت الاسلام شهاب مرادي درخواست کرد او را براي حل مشکلش راهنمايي کند.
اين دختر جوان در نامه خود اعلام کرده بود، دختري ۳۷ ساله و مجرد، داراي بالاترين مدرک تحصيلي از بهترين دانشگاه کشور، داراي يک شغل خيلي خوب و استقلال مالي در زندگي هستم. با پدر و مادر پيرم زندگي ميکنم و از نظر خانوادگي زندگي سطح متوسط رو به پاييني داريم. خانواده اي مذهبي و مقيد دارم هيچگاه در رفتار و گفتار و ظاهر به طريقي عمل نکردم که جلوه گري باشد…
از زمان دبيرستان خواستگاراني داشتم ولي به دلايل زير هنوز ازدواج نکردم:
*اوايل مي گفتم مي خوام برم دانشگاه و رد مي کردم.
*کمي بعدتر به دلايل بچه گانه آنها را رد مي کردم.
*چند سال بعد جدي تر به مساله ازدواج فکر کردم اما خيلي از آنها از نظر معيارهاي اصلي و مهم با من همخوان نبودند.
* مواردي هم بودند که خودشان ديگر پيگيري نمي کردند.
*کمي که سنم بالاتر رفت تعداد خواستگارها کم شد.
بي ترديد ازدواج مهم است اما مسلما همه زندگي نيست! اجازه ندهيد نگراني از اين مسئله تمام زندگي شما را مختل کند. بين يک دختر خانم مجرد با مشکلات روحي و خُلقي و يک دختر خانم مجرد با روح و روان سالم حتما سلامت را انتخاب کنيد و مراقب سلامت روح و جسم تان باشيد. کم نيستند افرادي که در سنين بالا ازدواج مي کنند و ازدواج موفقي هم دارند.

الان خيلي احساس تنهايي مي کنم و واقعا نياز عاطفي دارم که ازدواج کنم اما نمي توانم از معيارهايم پايين بيايم که مهمترين آنها ايمان، شخصيت، اخلاق، تطابق فرهنگي، تناسب سني و تا حدودي تحصيلي، مجرد بودن و خانواده خوب داشتن است.

شما راهنمايي کنيد چه کنم. من که به عنوان يک خانم نمي توانم پا پيش بگذارم و خودم دنبال همسر بگردم حتي غرورم اجازه نمي دهد با کسي از اطرافيان مطرح کنم و مثلا بگويم مورد مناسب مي شناسند يا خير، عزت نفسم چه مي شود؟ پس چه کنم؟
همسريابي اينترنتي را هم با توجه به پيامدهاي احتمالي کار درست و معقولانه اي نمي دانم اگر چه از سر استيصال چند بار اين فکر به ذهنم رسيده… نظر شما چيه؟ در هر حال بگوييد چه کنم؟
ازدواج

۸ توصيه حجت الاسلام مرادي براي حل مشکل

حجت الاسلام شهاب مرادي نيز پس از بررسي مشکلات اين دختر جوان و به دليل اينکه افراد زيادي با مشکل او رو به رو هستند هشت راهکار را براي حل اين مشکل پيشنهاد کرد. وي در بخشي از اين توصيه‌ها با پيشنهاد چند ديالوگ، توصيه کاربردي خود را با سبکي ابتکاري تکميل کرده است که خواندن آن خالي از لطف نيست.
۱. نگراني شما در مورد تاخير در ازدواج خردمندانه و منطقي است.

۲. بي ترديد ازدواج مهم است اما مسلما همه زندگي نيست! اجازه ندهيد نگراني از اين مسئله تمام زندگي شما را مختل کند. بين يک دختر خانم مجرد با مشکلات روحي و خُلقي و يک دختر خانم مجرد با روح و روان سالم حتما سلامت را انتخاب کنيد و مراقب سلامت روح و جسم تان باشيد. کم نيستند افرادي که در سنين بالا ازدواج مي کنند و ازدواج موفقي هم دارند. اگر احساس ناخوشايند و يا افکار آزار دهندي داريد و نا اميدي يا حس افسردگي که در پيام قبلي بيشتر به آن اشاره کرديد مانع انجام عملکردهاي شماست و آرامش شما را مختل مي کند حتما به مشاوري متدين مراجعه کنيد.

۳. شايد يکي از علل عدم حضور خواستگار با توجه به شرايطي که شما داريد سطح بالاي تحصيلات و موقعيت اجتماعي خوب شما است و نگراني آنها از بابت بالا بودن سطح توقعات شما که دور از ذهن نيست و حتي برخي از خواستگارهاي بالقوه در چنين شرايطي در قبال دختر خانمي با شرايط تحصيلي و اجتماعي شما -شايد- احساس حقارت مي کنند.

۴. لازم است با توجه به سن و شرايطِ امروزتان، دوباره تمامي معيارها و ملاک ها و سليقه هاي خود را بازبيني کنيد و با حفظ مباني ملاک ها و معيارها و حتي برخي سليقه ها را تعديل و به روز کنيد. مثلا بر اساس معيارهاي ۲۰ سال پيش شما خواستگار امروزتان با تفاوت سني ۴-۳ سال، بايد ۴۱-۴۰ ساله باشد و حتما مجرد. اما اولا اين معيار امروز براي يک دوشيزه ۳۷ ساله، واقع بينانه نيست! ثانيا احتمال مشکلات شخصيتي براي پسر ۴۰ ساله مجرد به مراتب بيشتر از يک مرد ۴۰ ساله ايست که تجربه طلاق دارد.
از دعا و توسل غافل نيستيد خوب است. از خدا بخواهيد که همسري مناسب و لايق نصيب کند که لياقت شما را داشته باشد. براي امر ازدواج توسل و نذر به امام هادي عليه السلام مجرب است. نذر ايشان کنيد.

۵. نسخه ي به روز شده معيارها و ملاک هايتان را در خلال صحبت هايتان راحت با دوستان و نزديکان و اطرافيان در ميان بگذاريد، نقش آنها را به عنوان معرف ناديده نگيريد. روشن است که منظورم درد دل با بدخواهان و دشمنان نيست!

۶. به صورت غير مستقيم در صحبت هايتان عدم مخالفت تان را براي ازدواج ابرازکنيد. مثلا در مورد خواستگاري که -مثل دشمن فرضي- به علت بي نماز بودن او را رد کرديد صحبت کنيد و با ديالوگي مانند اين شماره ۵ را هم اجرايي کنيد: «يکي دو جلسه صحبت کردم مرد محترمي بود و من مشکلي با شرايط سن و سالش نداشتم تقريبا از من ۱۳ سال بزرگتر بود اما خب متاسفانه نمازخوان نبود و اظهار بي اعتقادي کرد. من هم ردش کردم» يا «خواستگار محترمي بود با اينکه تجربه يک عقد و طلاق داشت اما با اين موضوع مشکل چنداني نداشتم ولي اصل موضوع اين بود که در مورد شُربِ خَمر اظهارات مناسبي نداشت و گفت نمي تونه قول بده که هيچ وقت مشروب نخوره! خب شرب خمر هم مي دوني يه خطِ قرمزِ جدي است. من هم ردش کردم» دو سه تا از اين اظهارات را مي توانيد بيان کنيد و اگر مصداق ندارد به نحوي بيان کنيد که اصلا دروغ و کذب نباشد اين طوري: «من که با ازدواج مشکلي ندارم اما از شما مي پرسم به نظرت اگر دختري توي شرايط من خواستگاري داشته باشه که خداي ناکرده مشروب خور باشه و حاضر هم نيست توبه کنه اون دختر بايد قبول کنه؟ ــ اگر طرف صحبت شما با پُر رويي گفت: بله قبول کنه و دليل و توجيه آورد، شما هم محکم بگوييد: نه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) صريحا نهي کرده از چنين ازدواجي» و …

۷. مراجعه به مشاور براي پاسخ نهايي مثبت يا منفي به خواستگار را براي خودت لازم و ضروري بدان. دقت بفرماييد حتي پاسخ منفي. و خيلي به صرفه است مشاورتان ثابت باشد. مومن و از لحاظ تاهل و خانوادگي موفق و شاداب.

۸. از دعا و توسل غافل نيستيد خوب است. از خدا بخواهيد که همسري مناسب و لايق نصيب کند که لياقت شما را داشته باشد. براي امر ازدواج توسل و نذر به امام هادي عليه السلام مجرب است. نذر ايشان کنيد.

/انتهای متن/

درج نظر