وقتی خواستگار می آید

در قسمت اول آداب خواستگاری به بررسی مقدمات خواستگاری و زمان آن پرداختیم، اما به نظر می‌رسد قسمت اعظم سوالات خوانندگان عزیز مربوط به پرسش‌های مهم در جلسه خواستگاری است؛ سوالاتی که در جلسه اول خانواده ها از یکدیگر می‌پرسند چه هست و به همین ترتیب عروس و داماد باید چه سوالاتی را از یکدیگر بپرسند.

0

نسیم شهسواری/

زیر ذره بین هستید
دختر خانم و آقا پسر، در جلسه خواستگاری بیشتر از دیگران اضطراب خواهند داشت و با توجه به این‌که کوچک‌ترین رفتارشان هم زیر ذره‌بین خانواده طرف مقابل است، این نگرانی‌شان تشدید خواهد شد. با این همه اما آن‌ها نباید رفتاری نامناسب از خودشان نشان دهند و نگرانی و اضطراب را بهانه این کار کنند. برای همین توصیه می‌شود نکاتی را در نظر داشته باشند و آن‌ها را تا حد امکان رعایت کنند:

  • خوب است برای جلسه اول خواستگاری، همه دوستان و بستگان را با خودتان همراه نکنید و جمعیت زیادی را به خانه دختر خانم نبرید.
  • قبل از حضور یافتن در مراسم، باید لباسی مناسب تهیه‌کرده و آن را با دقت و توجه بپوشید. مسلماً اگر تا آخرین دقایق ندانید قرار است چه لباسی بپوشید، آشفته و نگران خواهید بود و حتی ممکن است دیر به خانه عروس برسید. این مسئله در مورد دختر خانم‌ها هم صادق است بهتر است لباسی را که در روز جلسه خواستگاری قصد پوشیدن آن را دارید از قبل آماده کنید و یا حتی یک‌بار بپوشید تا در صورت داشتن ایراداتی، ایرادات آن را تا قبل از نزدیک شدن زمان رسیدن خواستگارها رفع کنید.
  • سعی کنید طوری برنامه را تنظیم کنید که به‌موقع در مراسم حضورداشته باشید. چراکه تأخیر و بدقولی در این جلسات نتیجه خوبی نخواهد داشت.
  • برای خرید گل معمولاً می‌گویند بهتر است دسته یا سبد گل، گل‌هایی به رنگ روشن وزنده داشته باشد. البته اغلب افراد هم بر تعداد شاخه‌های گل تأکید می‌کنند و آن را در زیبایی بیشتر دسته گل مؤثر می‌دانند.
  • بهتر است دسته گل یا سبد گل را به پدر یا مادر عروس تقدیم کنید و منتظر حضور خود عروس نشوید.
  • آقا پسر در طول خواستگاری باید رفتاری طبیعی داشته باشد تا خیلی عرق نکند و صورتش هم دائم سرخ نشود.
  • هم دختر و هم پسر باید به بزرگ‌ترها اجازه صحبت کردن بدهند و حتی اگر با حرف آن‌ها موافق نیستند، میان صحبتشان نپرند.
  • آقا نباید به اسباب و لوازم خانه یا در و دیوارها خیره شود. حتی اگر این کار باهدف و نیت خاصی نباشد، باز هم کاری بی‌ادبانه به‌حساب می‌آید.
  • شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما تجربه نشان داده، پوست کندن میوه‌هایی مثل پرتقال‌های بزرگ و آبدار یا جویدن خیار در چنین مراسمی خیلی مناسب نیست و باعث بروز دردسر می‌شود.

 در صورتی که شرایط فراهم است، پذیرایی را از بزرگ‌ترها شروع کنید و با این کار احترام خود را نسبت به آن‌ها نشان دهید.

 

حواشی را کمرنگ کنیم

معمولاً بیش‌ترین ساعات و دقایقی که در مراسم خواستگاری سپری می‌شود یا در سکوت می‌گذرد یا درباره گرانی و آب و هوا و تورم و ترافیک و ده‌ها موضوع غیر مرتبط دیگر صحبت می‌شود. پدر و مادر عروس و داماد هم از ترس این‌که نسبت به طرف مقابل بی‌احترامی کرده و حرفش را نیمه‌تمام گذاشته باشند، معمولاً ساکت می‌نشینند و به حرف‌های یکدیگر گوش می‌دهند.

مسلماً آن‌ها نگران آینده فرزندانشان هستند و نمی‌خواهند سال‌های بعد، مشکلی برایشان پیش بیاید، اما با همه این‌ها باز هم در چنین مراسمی ترجیح می‌دهند سکوت کنند و وقت بیشتری را در این حالت بگذرانند.
البته وقتی سکوت شکسته می‌شود و جلسه خواستگاری رسمی می‌شود، باز هم شاید خیلی تفاوت نداشته باشد چون معمولاً سوالاتی که قرار است در این جلسه‌ها پرسیده شود، از پیش تعیین‌شده و مشخص است؛ میزان تحصیلات آقای داماد پرسیده می‌شود و این‌که شغل مناسب دارد یا نه؟ خانه و اتومبیل شخصی چطور؟ درآمد ماهانه‌اش چقدر است؟ سربازی رفته یا نه؟ و سوالاتی از این دست.

 

سوالات اولیه خانواده عروس
از خانواده عروس خانم هم تقریباً همین سؤالات پرسیده می‌شود: میزان تحصیلات، شاغل بودن یا خانه‌دار بودن، میزان درآمد و … سؤالاتی که شاید واقعاً در خوشبختی آن‌ها تأثیری نداشته باشد، ولی بر اساس رسم و قانونی نانوشته حتماً باید به ترتیب در جلسات خواستگاری پرسیده شود. برای همین هم‌خانواده‌ها قبل از حضور در این مراسم جواب‌های مشخصی برای این سؤالات مشخص در نظر می‌گیرند تا بدون فکر و نگرانی به همه آن‌ها پاسخ دهند.

بعدازاین سؤال و جواب‌ها هم نوبت به خود عروس و داماد می‌رسد تا درباره آینده‌شان حرف بزنند و ببینند چقدر با یکدیگر تفاهم دارند و آیا می‌توانند همراه هم باشند یا نه و آیا دوست دارند که زندگی مشترکشان را با چنین فردی تشکیل دهند.

دختر و پسر  از چه بگویند؟

یکی از دغدغه‌های بر حق هر دختر و پسر در سن ازدواج، گفت شنودها و سؤال و جواب‌های خواستگاری است. اینکه هر فرد از طرف مقابل خود چه بپرسد و یا چگونه بپرسد مسئله‌ای است که درباره آن کتاب‌ها نوشته‌شده است و سخنرانی‌ها ایرادشده و صدالبته که این، مسئله‌ای کم‌اهمیت نمی‌باشد

 یکی از مهم‌ترین مباحثی که بایستی در نخستین دیدار زن و مرد به آن پرداخته شود سؤالاتی درباره زندگی آینده و کیفیت و ویژگی‌های آن است.

پس دراین‌باره این سؤالات می‌تواند پرسیده شود:

 فرد مهم‌ترین عامل موفقیت در زندگی را چه چیزی می‌داند؟

چه صفاتی را برای همسر آینده‌اش لازم می‌داند؟

فرد برای زندگی خود چه چشم‌اندازی دارد و درواقع می‌خواهد در زندگی به کجا برسد و به چیزهایی دست پیدا کند تا احساس خوشبختی کند؟

 توقعات هر یک از همسرشان برای رسیدن به این هدف چیست؟

بزرگ‌ترین آرزوی زندگی‌شان چیست؟

و در آخر بهتر است که هر دو نفر  نظرشان در مورد مراسم عقد و عروسی وزندگی در شهر دیگر پرسیده شود.

قسمت اول

در باب آداب خواستگاری

در  قسمت بعدی، لیستی از سوالات مهم خواستگاری را در اختیارتان قرار خواهیم داد…

/انتهای متن/

درج نظر