داستان ناگفته زنی افغانستانی که تحولی شگرف را پدید آورد

0

پایگاه خبری آمریکایی «دیلی‌دات» در گزارشی با اشاره به خدمات گسترده یکی از کار آفرینان موفق زن افغانستانی نوشت: شرکت کامپیوتری «افغان سیتادل»، با 40 مرکز اینترنتی در افغانستان 160 هزار دانش‌آموز را تحت آموزش قرار داده است.
به گزارش به دخت به نقل از فارس، پایگاه خبری دیلی دات در گزارشی به یکی از کارآفرینان موفق افغانستان به نام « رویا محبوب» پرداخته و از وی به عنوان یکی از قهرمانان این کشور یاد کرده‌است.

بنابر این گزارش، «رؤیا محبوب» موسس شرکت کامپیوتری «افغان سیتادل»، 40 مرکز اینترنتی را در افغانستان راه‌اندازی کرده که 160 هزار دانش‌آموز در این مراکز مشغول آموزش هستند.

دیلی دات نوشت: در این کلاس‌ها دانش‌آموزان نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ نویسی، عکاسی و استفاده از نرم‌افزارهایی مانند مایکروسافت آفیس را فرا می‌گیرند.

این کارآفرین افغانستانی به دنبال راه‌اندازی کلاس‌هایی در مناطق روستایی‌نشین کشور است تا زنان جوان مهارت‌های لازم در خصوص فناوری اطلاعات را فراگیرند؛ این در حالی است که کارآموزان این مناطق امکان دسترسی به اینترنت را ندارند.

 

 

 

 

محبوب که توسط مجله تایم به عنوان یکی از 100 شخصیت تاثیرگذار دنیا در سال 2013 انتخاب شده، در گفت‌وگو با خبرنگار دیلی دات گفت که افزایش محبوبیت وی در سراسر کشور منجر شده که حملاتی خشونت‌آمیز علیه او صورت بگیرد و نیز تلاش‌هایی برای بستن مراکز آموزشی وی به وقوع پیوندد.

وی افزود: با توجه به این که فراگیری دوره‌های آموزش فناوری در موسسات امن‌تر از مدارس است، دانش‌آموزان با خیال راحت می‌توانند آموزش ببینند و پس از گذراندن مراحلی مشخص وارد عرصه کار شده و بدین ترتیب استقلال مالی پیدا کنند.

این فعال در بخش تحصیلات و رسانه‌های دیجیتالی افغانستان، خاطر نشان کرد: آموزش استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای زنان امری مهم تلقی می‌شود چرا که به آن‌ها آزادی اندیشیدن و قدرت صحبت کردن درخصوص آنچه در ذهن و قلب خود می‌گذرانند، می‌دهد و این برای ارتباط‌گیری افراد فاکتوری مهم تلقی می‌شود.

این گزارش در ادامه به یکی از کارآموزان محبوب به نام «نادیا» اشاره می‌‌کند که علی‌رغم مخالفت‌های پدر خود با حمایت مادر قدم در راه آموزش مهارت‌های رایانه‌ای گذاشته است.

نادیا در گفتگو با دیلی دات اظهار داشت: هفته گذشته پدرم به مشکلی در کامپیوتر خود برخورد که من توانستم آن را حل کنم و با این کار وی نیز مانند مادرم مرا تشویق به رفتن کلاس‌های کامپیوتر کرد.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود به قوانین سرسختانه طالبان در سال 2002 در خصوص حضور دانش‌آموزان دختر افغانستان در کلاس‌های درس اشاره کرده و می‌افزاید: در این سال کمتر از 200 هزار دانش‌آموز دختر در مدارس ثبت‌نام کرده بودند اما این رقم در سال 2013 به 2.7 میلیون نفر افزایش یافت که این پیشرفت خوبی است.

دیلی دات همچنین در این گزارش به یکی از مدافعان تحصیل دختران پرداخته و نوشته است: «ملاله یوسف زی» فعال حقوق بشر، حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران پاکستانی است که در اکتبر 2012 توسط گروه طالبان در راه بازگشت از مدرسه مورد هدف ترور نافرجام قرار گرفت.

وی در سال 2014 به دلیل تلاش‌های خود برای حق تحصیل کودکان برنده جایزه صلح نوبل شد که جوان‌ترین برنده این جایزه پس از «عبدالسلام» برنده جایزه نوبل فیزیک است.

/انتهای متن/

درج نظر