تنها 21 درصد دختران افغانستان در مقطع ابتدايي مشغول تحصيل‌اند

0

به گزارس به دخت به نقل از فارس، انديشکده بروکينگز در گزارشي پيشرفت‌ها در عرصه آموزش پرورش دختران را از سال 2001 تاکنون و افزايش تعداد دانش‌آموزان دختر را در افغانستان يک پيروزي دانست.
انديشکده آمريکايي بروکينگز در گزارشي به افزايش تعداد دانش‌آموزان دختر در افغانستان از سال 2001 تاکنون اشاره کرد و آن را يک پيروزي بزرگ براي دولت خواند.
افغانستان نمايانگر يک کشور در حال ظهور مي‌باشد که ساليان متوالي درگير جنگ و خونريزي بوده و با کمک حاميان مالي خود وضعيت آموزش و پرورش خود را سر و سامان داده است.
انديشکده بروکينگز در گزارشي پيشرفت‌ها در عرصه آموزش پرورش دختران را از سال 2001 تاکنون و افزايش تعداد دانش‌آموزان دختر را در افغانستان يک پيروزي دانست.
اين انديشکده آمريکايي ايجاد يک ساختار مديريتي که به بهبود وضعيت آموزشي افغانستان بپردازد، را يک چالش بزرگ براي سيستم آموزشي اين کشور دانست و نوشت: در اين راستا دولت و جامعه بين‌المللي بايد به آموزش و افزايش تعداد معلمان متخصص اين کشور بپردازند و نظارت و ارزيابي دقيقي به منظور بهبود کيفيت سيستم آموزش و پرورش افغانستان انجام دهند.
در اين گزارش آمده است: وزارت آموزش و پرورش افغانستان افغانستان تخمين زده که در حال حاضر حدود 8.5 ميليون کودک و نوجوان در مدارس ابتدايي و دوره متوسط در افغانستان مشغول آموزش هستند که حدود 39 درصد آن‌ها را دختران تشکيل مي‌دهند.
اين گزارش مي‌افزايد:تعداد دانش‌آموزان در افغانستان در مقايسه با سال 2001 ميلادي که حدود يک ميليون نفر بود، افزايش قابل ملاحظه را نشان مي‌دهد.

بروکينگز در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 3 و نيم ميليون کودک آمادگي رفتن به مدرسه را دارند که 32 درصد افراد واجد شرايط را تشکيل مي‌دهند و اکثريت دختر هستند، از رفتن به مدارس محروم هستند.
اين موسسه آمريکايي نبود شرايط مساعد آموزش و پرورش براي بزرگسالان را يک چالش مهم پيش روي افغانستان دانست و نوشت: در ميان شهروندان افغانستاني که بالاي 25 سال سن دارند، از هر 100 مرد، 7 تن و از هر 100 زن فقط 3 تن تحصيلات رسمي دارند.

اين گزارش همچنين به نابرابري‌هاي عمده در نظام آموزش و پرورش افغانستان اشاره کرده و مي‌نويسد: اساس اين نابرابري‌ها به تفاوت‌هاي جنسي، منطقه‌اي و زباني برمي‌گردد.
بروکينگز ادعا کرد: افغانستان يکي از کشورهايي است که بالاترين سطح تبعيض‌هاي جنسيتي در سيستم آموزشي را دارد و در برابر هر 100 دانش‌آموز پسر تنها 71 دختر در مدارس ابتدايي مشغول تحصيل هستند.
تنها 21 درصد دختران افغانستاني در مدارس ابتدايي مشغول تحصيل هستند که دليل آن هم موانع فرهنگي مانند ازدواج و نبود معلم زن است.
اين موسسه آمريکايي در ادامه گزارش خود مسيرهاي طولاني و خطرناک، تفاوت‌هاي عمده بين مناطق شهري و روستايي در ثبت‌نام دانش‌آموزان و فقر خانواده‌ها را از ديگر موانع پيش روي تحصيل دختران افغانستاني دانست.
اين گزارش مي‌افزايد: آموزش و پرورش افغانستان با تنگناهايي به منظور بهبود اوضاع تحصيلي دانش‌آموزان روبرو است که از جمله مي‌توان به ناتواني دولت در تامين امنيت، منابع انساني محدود، زيرساخت‌هاي ضعيف و فقدان معلمان آموزش ديده اشاره کرد.
بنابر اين گزارش تخمين زده مي‌شود که حدود 10 درصد مدارس افغانستان به دليل ناامني و جنگ بسته شده و بيش از نيمي از کلاس‌هاي درسي در چادر، مساجد و منازل شخصي برگزار مي‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر