برای پذیرش زنان در عرصه کارآفرینی نیاز به فرهنگ سازی داریم

در سال های اخیر بانوان ایرانی علاوه بر حضور مستمر و مفید در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، در بازار اشتغال کشور نیز نقش آفرینی کرده‌اند؛ در رابطه با کم و کیف حضور بانوان در بازار کسب و کار ایران با معصومه رحمنی ازکارآفرینان جوان موفق مصاحبه‌ای را ترتیب داده‌ایم.

3

فرشته میرزا/

معصومه رحمنی، کارشناس کارآفرینی در گفتگو با خبرنگار به دخت گفت: فضای کارآفرینی در خانم ها طبیعتاً متأثر از فضای کلی کار آفرینی در کشور است و بخشی از مشکلاتی که در این مسیر دارند همسو با مشکلات تمامی فعالین این عرصه است. از طرفی مسائلی، و نه لزوما مشکلاتی، وجود دارند که مختص زنان فعال در این حوزه است.

1

وی درباره وضعیت حمایت از این مقوله افزود: اگر ظرفیت ها و قابلیت های کشور در اینگونه فعالیت ها را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که حمایت های شایسته این عرصه صورت نگرفته است و علیرغم رشد فراوانی که در کارآفرینی کشور رخ داده است، هنوز حمایت نهادهای دولتی از آن ضروری به نظر می‌رسد.

رحمنی با اشاره به مفهوم ارزش افزایی در کارآفرینی گفت: ایران از لحاظ فضای تولید و کارآفرینی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد. به طور مثال چند مورد اساسی یعنی «مواد اولیه در دسترس»، «نیروی تولید ارزان» و «تکنولوژی پیشرفته» را داراست که اینها امتیازات بزرگی برای ارزیابی قابلیت کارآفرینی در یک کشور محسوب می‌شوند.

این کارشناس کارآفرینی با بیان اینکه در چندسال اخیر فرهنگ‌سازی نسبتا مناسبی برای کارآفرینی صورت گرفته است، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حوزه کارآفرینی باید کارشناسی و رفع شود، برنامه ریزی‌های کوتاه و بلندمدت برای حمایت های عملی از این حوزه است؛ وی به عنوان مثال به وام هایی که به بنگاه های زودبازده اختصاص یافته بود اشاره کرد و چنین بیان کرد که در زمانی وام‌هایی که به کسب و کارهای زودبازده اختصاص داده می‌شد، مشمول پیگیری‌های محل مصرف نشد و همین باعث شد که جریان نقدینگی به سمتی غیر از تولید برود و در عوض آسیب های مرتبط با افزایش نامناسب نقدینگی در فضای اقتصادی کشور رخ دهد. به جای چنین برنامه های مقطعی و بدون برنامه ریزی، می بایست برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در کنار هم لحاظ شوند تا هم به نیازهای فوری علاقه مندان و فعالان این حوزه رسیدگی شود و هم زیرساخت های لازم برای بهبود افزاینده ی آن فراهم شود.

این پژوهشگر کسب و کار در ادامه گفت: ظرفیت‌های کشورمان در بحث کارآفرینی یک مزیت تجاری برای فضای اقتصادی کشور فراهم می‌آورد و قابلیت بهره گیری و رشد فراوانی به خصوص  در ایجاد ارزش افزوده ی چندین برابری دارد.

این کارشناس درباره حضور زنان در کارآفرینی نیز بیان کرد: خوشبختانه فضای جامعه به سمتی پیش می‌رود که زنان نیز فرصت خوبی برای حضور در این عرصه پیدا کرده‌اند. البته بانوان کشورمان بیشتر درکسب وکارهای کوچک و زودبازده و کسب و کارهای خانوادگی مشغول شده اند.

رحمنی فرصت و شرایط لازم برای ورود به این عرصه را برای هر دو قشر زن و مرد یکسان دانست و تأکید کرد: از لحاظ شرایط کاری زنان و مردان شرایط نسبتا مشابهی دارند اما هنوز فضای جامعه به آن حد از بلوغ نرسیده است که حضور زنان در این عرصه بدون چالش های جنسیتی پذیرفته شود و از لحاظ اجتماعی و فرهنگی هنوز نیاز به فرهنگ سازی داریم.

وی ارزش های خانوادگی را یکی دیگر از مسائل قابل توجه در مسیر اشتغال زنان دانست و اظهار داشت: ممکن است عدم مدیریت زنان بین مسئولیت های خانوادگی و مسئولیت های کاری، باعث بروز مشکلاتی در روابط خانوادگی آنان بشود و بانوان گرامی باید توجه کنند که هرگز نقش همسری و مادری خود را فدای اشتغال نکنند.

پژوهشگر کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان با ذکر مثال هایی خاطرنشان کرد: از آنجا که ویژگی‌های روحی و جسمی زنان با مردان تفاوت‌های طبیعی زیادی دارد، زنان نباید برای موفقیت در کسب و کار خود رو به «مرد شدن» داشته باشند. در عوض می بایست با حفظ ویژگی های فطری و زنانگی، در طراحی مدلی مناسب با زنان در کارآفرینی، موتور خلاقیت خود را راه بیندازند. این خلاقیت می تواند تمام مراحل کارآفرینی از کشف فرصت و ایده پردازی تا بلوغ کسب و کار را دربر بگیرد. در این صورت می توانند با همراهی و حمایت خانواده و بدون دلزدگی به فعالیت خود ادامه دهند.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (3)