در باب آداب خواستگاری

آیا شماهم به عنوان دختر و یا پسری که در آستانه ازدواج قرار دارد در هنگام خواستگاری اضطراب دارید؟ آیا هنوز نتوانسته اید جمع‌بندی خوبی از سوالاتی که در جلسات آشنایی قرار است بپرسید، داشته باشید؟ با ما همراه باشید و گام به گام با چگونگی  پرسش ‌های خواستگاری آشنا شوید.

0

نسیم شهسواری/

طبق آداب کهن ایرانیان در مسیر تشکیل خانواده، خواستگاری نخستین مرحله از این تصمیم بزرگ تلقی می‌شود که می‌تواند علاوه بر کیفیت، ارزش‌های زندگی و تمام سرنوشت دنیوی و اخروی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

امروزه با توجه به گستردگی جامعه و افزایش بینش و آگاهی جوانان، خواستگاری به امری مهم، هدف‌دار و تأثیرگذار تبدیل‌شده است و هر کس سعی می‌کند که بتواند در این نشست خانوادگی، نه‌تنها آداب و اصول را به خوبی رعایت کند بلکه بتواند در خلال این نشست به بینشی کامل و همه‌جانبه از طرف مقابل دست یابد؛ و این سؤال تقریباً سؤال هر دختر و پسر در آستانه ازدواج است که در مراسم خواستگاری چه کنیم و چه بگوییم.

 

اول تکلیفش با خودش روشن شود

شناخت و دانستن هدف ازدواج از مهم‌ترین آداب فردی خواستگاری است. کسی که اقدام به خواستگاری می‌کند، باید به شناخت درستی از خود رسیده باشد و بداند که چه کسی است، چه هدف‌هایی در زندگی دارد، معیارش برای ازدواج چیست، چه خط قرمزهایی دارد، سطح انتظاراتش از همسر آینده‌اش چیست، و… و اما پس‌ازاینکه به اصطلاح تکلیفش با خودش روشن شد از خانواده خود بخواهد که به قول معروف برایش آستین بالا بزنند.

 

به وقتش
مشخص است که روز و ساعت دقیق خواستگاری از قبل باید تعیین شود و تحت هیچ شرایطی نباید بدون هماهنگی برای خواستگاری به خانه شخصی دیگر بروید؛ حتی اگر با آن‌ها آشنا باشید و خیلی احساس غریبی نکنید. البته حواستان باشد ساعتی که برای این کار تعیین می‌کنید هم خیلی بی‌موقع نباشد و موجب ناراحتی خانواده عروس نشود. برای همین هیچ‌وقت هنگام ظهر یا صبح کسی به خواستگاری نمی‌رود و این کار معمولاً هنگام غروب و بعدازظهر انجام می‌شود با توجه به روایات و سنت نبوی زمان مناسب برای خواستگاری روز جمعه و در ساعات بعدازظهر است.

 

صادق باشید
صداقت و راست‌گویی یکی از بهترین ویژگی‌های شخصیتی است که می‌تواند ضامن خوشبختی همسران باشد. البته بعضی‌ها ممکن است تصور کنند این صداقت در زندگی مشترک معنا پیدا می‌کند و قبل از آن، هر یک از افراد زندگی شخصی خودشان رادارند و هر طور بخواهند می‌توانند درباره آن صحبت کنند یا تصمیم بگیرند. درحالی‌که اگر پایه‌های زندگی بر دروغ و فریبکاری بنا شود، نتیجه‌اش هم ویرانی و نابودی خواهد بود. پس سعی کنید که در خواستگاری  فقط واقعیت‌ها را بگویید. البته این موضوع منحصر به دختر و پسر نمی‌شود و درباره خانواده‌ها هم صادق است؛ به این معنی که بهتر است که خانواده‌ها هم فقط درباره آنچه حقیقت دارد، صحبت کنند و بدانند که حقیقت‌گویی زمینه‌ساز ساختن دیوارهای محکم اعتماد برای یک زندگی موفق است .

 

بدون تعارف

یکی از مهم‌ترین بایدهای جلسه خواستگاری کنار گذاشتن تعارفات و رودربایستی‌ها است. بهتر است در جلسه خواستگاری با آرامش کامل و با وقت کافي به گفتگو و تبادل‌نظر پرداخت و از عجله کردن و شتاب‌زدگی خودداری شود و بعد از پايان جلسه، به نتیجه‌گیری و پردازش آنچه ميان شما و طرف مقابل مطرح‌شده پرداخته و نتیجه‌گیری کنيد.

تا اینجا به بررسی آداب خواستگاری پرداختیم و در قسمت های آینده به طرح پرسش‌ها و شیوه رفتار طرفین خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر