دختر شطرنج ایران، بهترين در ميان بهترين ها

دختری آرام و خنده رو كه وقتی صفحه شطرنج مقابلش قرار می گیرد در یک نگاه چند حرکت بعدی خودش و حریف را می خواند. ساکت است اما هنگامي كه مسابقه شطرنج آغاز می شود، فکرش مثل کامپیوتر و همچون ساعت دقیق و لحظه به لحظه کار می کند و به پیش می رود.

0

مونا گل نبي/

سال 2015 برای میترا حجازی پور سالی بسیار موفقیت آمیز بود. دختر شطرنج ايران توانست در ميان بهترين شطرنج بازان دنيا يعني شطرنج بازان آسيا به مقام قهرماني دست پيدا كند و در ميان بهترين ها، بهترين باشد.

او در ابتدای سال جاری به عنوان نماینده آسیا به جمع 64 نفره برترین بانوان شطرنج باز جهان در روسیه دعوت شد و اگر چه مربی همراه او نبود، اما در مقابل یکی از بهترین های جهان، نمایش خوبی داشت:

کار برایم سخت بود. حضور در جمع برترین های جهان البته کمی با دلهره همراه بود به خصوص که مربی نداشتم. دور اول را مقابل یکی از بهترین های جهان بد شروع کردم، اما به مرور خودم را پیدا کردم. کلا دوبار باید با هم بازی می کردیم. روز دوم آن قدر به حریف نزدیک بودم که یک لحظه احساس کردم می توانم ببرم. اما تجربه بسیار خوبی بود. فضای مسابقات و حضور در جمع 64 بانوی برتر شطرنج جهان خیلی عالی بود. هرچند سرمای هوا در روزهای پایانی سال 93 در سوچی روسیه بد جوری اذیت می کرد، اما سالن مسابقات با حضور برترین های جهان  داغ و گرم بود.

کارشناسان شطرنج براین باورند اگر حجازی پور زمان  شروع مسابقه تمرکز داشته باشد می تواند با بزرگ ترین رقبای جهانی خود مقابله كند، اما اگر تمرکز او به هم بریزد خیلی سخت به بازی برمی گردد. گرچه شاید یک حرکت خوب بتواند او را به همان سرعت به بازی برگرداند.

میترا حجازی پور که مقیم مشهد ، اما متولد تهران است ،در دور آخر بخش استاندارد مسابقات قهرمانی زنان آسیا که روز دوشنبه ۱۹ مرداد ماه برگزار شد، با غلبه بر استاد بین المللی بانوان ماری آن گومز (دارای ریتینگ ۲۳۱۴) از هندوستان به مقام اول آسیا  دست یافت و قهرمان زنان آسیا در سال ۲۰۱۵  شد در نتيجه به مسابقات قهرمانی بانوان جهان به عنوان تنها سهمیه آسیا از این مسابقات راه یافت و همچنین مستقیماً عنوان استاد بزرگی بانوان را نیز دریافت كرده و ۳۵ واحد نیز بر ریتینگ خود افزود.

شادی پریدر از بزرگان شطرنج ایران و آسیا در باره میترا حجازی پور می گوید: میترا و استعدادهای بزرگی مثل او نیاز به مربیان سطح اول جهانی  دارند.

باید بپذیریم که سطح دانش و استعداد این بچه ها بسیار بالاتر از دانش مربیان خودمان است و باید قبول کنیم که حالا با این اتفاقات خوب قطعا به حضور مربیان طراز اول جهانی در رده پسران و دختران نيازداریم.

شادی پریدر که خود از مربیان خوب حال حاضر شطرنج بانوان است در حالی از لزوم دعوت از مربیان طراز اول جهانی می گوید که شاید برخی ها ناراحت شوند و به او خرده بگیرند، اما او واقعیت را می گوید و ترسی هم از گفتن آن ندارد.

ساراسادات خادم الشریعه ، مطهره اسدی و خیلی از نوجوانان و جوانان نسل فعلی در رده های سنی قهرمان جهان شده اند و حالا برای ارتقا آن ها باید نگاهمان به  دانش روز مربیان و مدرسان روز جهانی باشد.

البته طبیعی است که عده ایی که منافع شان با حضور مربیان خوب خارجی  به خطر می افتد، در برابر علم و دانش روز مربیان بزرگ خارجی مقاومت کنند. اما فدراسیونی که سید امیر حسینی در آن سرپرست است و کارشناسان بزرگی که در این فدراسیون حضور دارند نباید نگران اعتراض معدودی از افراد منفعت طلب باشند.

در هر حال به میترا خانم حجازی پور تبریک مي گوييم و منتظر مي مانيم تا پس از بازگشت به ايران با او گفتگوي مفصلي داشته باشيم.

او فقط روی این جمله تاکید دارد که قهرمانی ما در آسیا متاسفانه انگار اهمیتی برای وزارت ورزش ندارد در حالی که جایزه شطرنج بازان هم باید تابعی از جوایز دیگر قهرمانان در رشته های مختلف ورزشی باشد.

ميترا حجازي پور در سال 1371 در تهران به دنیا آمد ساکن مشهد است.این شطرنج باز ایرانی در سال 2008 درجه استاد فیده زنان را به دست آورد.

در تیر سال 1388، رقابت هاي شطرنج قهرماني زير20 سال آسيا با کسب يک مقام نايب قهرماني و عناوين چهارمي و ششمي براي نمايندگان ايران در 9 دور به پايان رسيد. در دور پاياني اين بازيها که در دو بخش دختران و پسران در کلمبو پايتخت سريلانکا برگزار شد، در بخش دختران ميترا حجازي پور با تساوي، برابر ديگر نماينده کشورمان مينو عسگري زاده با 7،5 امتياز نائب قهرمان شد .

وی که ، مقام نایب قهرمانی زیر 10و زیر 8 سال شطرنج جهان را هم در کارنامه اش دارد، در سال 89، در آخرین جلسه هیات رئیسه فدراسیون بین المللی شطرنج که در آنتالیا ترکیه برگزار شد، موفق به کسب عنوان ارزشمند استاد بین المللی بانوان شد. وی در آن زمان درجه 2252 را داشت.

مسابقات شطرنج فینال قهرمانی بانوان کشور در سال 91 با حضور 24 شطرنج باز طی 11 دور به روش سوئیسی به میزبانی هیات شطرنج استان زنجان برگزار گردید .در پایان این مسابقات؛ میترا حجازی پور با کسب 9 امتیاز قهرمان شد ، استاد بین المللی بانوان “شایسته قادرپور” با 8.5 امتیاز و پوئن شکنی بهتر، نایب قهرمان شد و استاد بین المللی بانوان، غزل حکیمی فرد با 8.5 امتیاز و پوئن شکنی کمتر در جای سوم ایستاد. 5 نفر اول این مسابقات به عضویت تیم ملی شطرنج بانوان ایران درآمدند.

در مهر 92، دور سیزدهم و پایانی مسابقات قهرمانی جوانان زیر 20 سال جهان به میزبانی ترکیه برگزار شد. میترا حجازی پور که در رده‌بندی اولیه مسابقات قهرمانی جوانان جهان، بخت چهاردهم بود، در دور پایانی با واردا مدینا؛استاد بین المللی بانوان با درجه 2301 از اندونزی که بخت دهم رده بندی اولیه مسابقات را به خود اختصاص داده بود، به رقابت پرداخت. نماینده ایران توانست حریف خود را در این پیکار مغلوب و در مجموع 9 امتیاز از 13 بازی را به نام خود ثبت کند و به مقام سومی مشترک (چهارم در پوئن شکنی) با استاد بزرک بانوان از روسیه که در بخت نخست رده بندی اولیه قرار داشت، دست یابد.بدین ترتیب برنز مشترک رقابت‌های قهرمانی جوانان زیر ۲۰ سال جهان به میترا حجازی‌پور رسید.

رتبه اش در نوامبر ۲۰۱۰ معادل ۲۲۶۸ بود که او را در ردهٔ سی ‌و چهارم، بین کل شطرنج‌ بازان فعال ایرانی و ردهٔ دوم بین شطرنج ‌بازان زن این کشور قرار می‌داد.

افتخارات:

 

    مدال نقره قهرمانی نوجوانان جهان (10 سال) ؛ 2001 – اســـپانیا

    مدال نقره قهرمانی نوجوانان جهان (10 سال) ؛ 2002 – یــــــونان

    مدال نقره قهرمانی نوجـــــــوانان آسیا (12 سال) ؛ 2002 – ایران

    مدال برنز قهرمانی نوجوانان آسیا (12 سال) ؛ 2004 ســـنگاپور

    مدال نقره قهرمانی نوجـــــــوانان آسیا (14 سال) ؛ 2006 – ایران

    مدال برنز تیــــــــمی قهرمانی داخـل سالن آسیا ؛ 2007 – ماکائو

    مدال نقره قهرمانی نوجـــــــوانان آسیا (16 سال) ؛ 2008 – ایران

    مدال برنز تیـــــمی مسـابقات قهرمانی بانوان آسیا ؛ 2009 – هند

    مدال نقره قهرمانی جوانــــان آسیا (20 سال) ؛ 2009 – سریلانکا

    مدال نقره قهرمانی نوجــــــــوانان آسیا (18 سال) ؛ 2010 – چین

   مدال برنز انفرادی میز چــهار قهرمانی تیـمی آسیا ؛ 2012 – چین

/انتهای متن/

درج نظر