۵۰۰ هزار زایمان طبیعی در ۱۵ ماه صورت گرفت

0

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: بالغ بر ۵۰۰هزار نفر تا به حال به طور رایگان زایمان طبیعی انجام داده‌اند و از خدمات درمانی بیمارستان‌های دولتی بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش به دخت به نقل از مشرق، «بسته حمایت از زایمان طبیعی» نام طرحی است که وزارت بهداشت در قالب برنامه‌های تحول سلامت سعی دارد با اجرای آن رویه نادرست ترویج سزارین را اصلاح و مادران را به انجام زایمان طبیعی ترغیب کند. انجام عمل زایمان طبیعی به صورت رایگان در بیمارستان‌های دولتی طی 15ماه گذشته توانسته است شیب نمودار انجام سزارین را تا حدی کاهش دهد و با 10 درصد کوچک‌تر کردن اعداد و ارقام مربوط به سزارین موفقیت بزرگی در ترویج زایمان طبیعی و حفظ سلامت مادر و کودک به دست آورد. این در حالی است که تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت آمارهای غیررسمی از
80 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین در کشور حکایت داشت. بسته حمایت از زایمان طبیعی که نیم نگاهی به سیاست‌های جمعیتی کشور دارد به عنوان یک طرح دومنظوره بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌های دولتی اجرایی شده این موضوعی است که سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، به عنوان سکاندار هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آن تاکید دارد و در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی روزنامه «وطن امروز» ارزیابی از نحوه اجرای این طرح و برنامه‌های تکمیلی آن را تشریح کرده است.

کاهش 10 درصدی آمار سزارین

«یکی از برنامه‌هایی که هم رویکرد بهداشتی دارد و هم رویکرد درمانی، بسته حمایت از زایمان طبیعی است.» سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت با بیان این مطلب اظهار داشت: این طرح به دلیل اینکه شیوع سزارین را از نظر قدر مطلق 10درصد کاهش داد به عنوان یک طرح بهداشتی و در قالب یک برنامه پیشگیری قابل بررسی است. به گفته هاشمی، این طرح از جمله برنامه‌های موفق حوزه سلامت به شمار می‌رود، چرا که توانسته است مانع از رشد و پیشرفت آمارهای افزایشی سزارین در مراکز درمانی شود. وی با اشاره به بعد درمانی طرح حمایت از زایمان طبیعی خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه توانست در کاهش هزینه‌های درمانی موثر باشد و از این طریق به افراد جامعه بویژه آنهایی که بیمه در اختیار نداشتند کمک قابل توجهی شده، چرا که در قالب بسته حمایت از زایمان طبیعی انجام این عمل در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان انجام می‌شود.

500هزار زایمان طبیعی رایگان

این در حالی است که همواره برای ارزیابی میزان توفیق یک طرح یا برنامه در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، بهره‌گیری از آمارها و مقایسه نمودارهای قبل و بعد از اجرای طرح می‌تواند کمک شایانی به این موضوع کند. وزیر بهداشت که رایگان شدن عمل زایمان طبیعی را موفقیت‌آمیز دانست درباره میزان استقبال خانواده‌ها از این طرح بیان داشت: بالغ بر 500هزار نفر تا به حال به طور رایگان زایمان طبیعی انجام داده‌اند و از خدمات درمانی بیمارستان‌های دولتی بهره‌مند شده‌اند.

به گفته هاشمی، بسته حمایت از زایمان طبیعی تنها در رایگان بودن عمل زایمان خلاصه نمی‌شود و در کنار آن حمایت از خانم‌های باردار در قالب طرح‌ها و برنامه‌های بهداشتی و حمایت از نوزادان و کودکان زیر 2 سال برای دریافت مکمل‌های غذایی و دارویی در حال انجام است.

زایمان طبیعی رایگان ادامه دارد

کاهش آمار مربوط به انجام عمل سزارین که به باور وزیر بهداشت حدود 10درصد از قدر مطلق این روش نامناسب فرزندآوری را کاهش داده به طور کلی توانسته است مهر تاییدی بر موثر بودن این بسته حمایتی برای توجه بیشتر مادران به عمل زایمان طبیعی باشد. در عین حال دستیابی به این موفقیت باعث دلگرمی وزارت بهداشت برای تداوم این طرح در سال‌های آتی شده است. قاضی‌زاده‌هاشمی در این باره خاطرنشان کرد: به طور حتم این طرح طی سال‌های آینده هم با توجه به دستاوردهای مطلوب آن طی 15ماه گذشته تداوم خواهد یافت و موارد دیگری هم جهت تکمیل بسته حمایت از زایمان طبیعی به آن افزوده خواهد شد. به باور وی طرح حمایت از انجام زایمان طبیعی یک برنامه بلندمدت است که طی 5 تا 10سال آینده به نتیجه مطلوب و هدف نهایی خواهد رسید.

ایجاد 360بلوک زایمانی تا پایان سال

این در حالی است که ساخت و تجهیز 360 بلوک زایمانی به عنوان یکی از برنامه‌های تکمیل‌کننده طرح حمایت از زایمان طبیعی در دستور کار قرار دارد. وزیر بهداشت با تایید این موضوع افزود: طی سال جاری 2 برنامه به عنوان طرح‌های متمم بسته حمایت از زایمان طبیعی به اجرا در خواهد آمد. هاشمی با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در سال جاری، یادآور شد: یکی از برنامه‌های مکمل در راستای این طرح نوسازی و بازسازی 360 بلوک زایمانی است که طی سال جاری با هدف ارتقای زایمان طبیعی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مشوق‌های مالی برای بخش خصوصی

یکی از موضوعاتی که همواره به عنوان نقطه ضعف درباره انجام زایمان طبیعی مطرح می‌شود تمرکز این طرح در مراکز درمانی دولتی و کم‌توجهی مراکز خصوصی به کاهش آمار سزارین است اما آن‌طور که وزیر بهداشت گفته است در سال جاری برای ساماندهی این وضعیت هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. به گفته وی، برای کاهش شیوع سزارین طی سال جاری مشوق‌های مالی برای مراکز درمانی و بیمارستان خصوصی کشور در نظر گرفته خواهد شد تا این مراکز هم برای توقف رشد میزان سزارین به کمک مراکز دولتی بیایند و مسیر دستیابی به اهداف بسته حمایت از زایمان طبیعی در طرح تحول سلامت کوتاه‌تر شود.

/انتهای متن/

درج نظر