خاطرات اسطوره مقاومت گیلانغرب رونمایی شد

0

کتاب فرنگیس شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور با گردآوری مهناز فتاحی طی مراسمی در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شد.
به گزارش به دخت به نقل از مهر، مراسم رونمایی از کتاب «فرنگیس» شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور از مقاومت مردم گیلانغرب در ۸ سال دفاع مقدس عصر امروز با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.فرنگیس

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی در سخنانی با اشاره به اینکه این کتاب را در فرصتی دو روزه خوانده است و بسیاری از صفحات آن منجر به درنگ او شده است گفت: شاید اگر از خانم حیدرپور سئوال کنیم که میزان سواد او تا چه اندازه است پاسخش برای ما قانع کننده نباشد اما آنچه که او در کلاس حریت در این اثر به ما نشان می دهد اهمیت دارد و در سراسر کتاب سرشار است.

وی ادامه داد: وقتی این کتاب را می بینیم و در ذهنمان از خانم حیدرپور سئوال می کنیم که چرا سرزمینش را دوست داشت و چرا نام دانه دانه شهدای آن سرزمین را به خاطر سپرده و مقاومت آن خطه را فراموش نمی کند بهاین پاسخ می رسیم که او ترس را نمی شناسد و انگار دست دیگری هست که او را هدایت کرده است.

خاموشی همچنین گفت: اگر وجب به وجب خاکمان دارای شخصیت هایی چون فرنگیس حیدرپور نبود امروز ما در موقعیت فعلی مان قرار نداشتیم. این شخصیت ها و زندگی شان است که سدی را در مقابل سلطه ساخته اند که می بایست آن را قدر دانست.

در ادامه این مراسم مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر پایداری حوزه هنری نیز در سخنانی عنوان داشت: ادبیات جنگ درهای جنگ را به روی مردم عادی بازی می کند؛ مردمی که بسیاری از اتفاقات جنگ را باور ندارند و از قضا اتفاقات این کتاب هم بسیار غیر قابل باور است. شخصیت های کتاب بسیار دوست داشتنی هستند تا جایی که بسیاری از آنها را نمی توان باور کرد که در دوران معاصر وجود داشته باشند؛ اما قدرت بیان این کتاب، آنها را باورپذیر کرد.

وی همچنین با اشاره به خاطره نگار کتاب گفت: خانم فتاحی در این کتاب با عبارات و کلمات در جنگ بوده است اگر من خاطره ای بخوانم و به آن شک کنم راوی و خاطره نگار آن باخته اند. جنگ نویسنده جنگ، با کلمه ها است نه ادبیات آهنگین. او باید شخصیت های دلپذیر و زیبا و ناشناخته برای ما بسازد که در این کتاب نمونه اش را دارید؛ شخصیت هایی که تنها در گیلانغرب می توان آنها را یافت و نمونه دیگری ندارند.

سرهنگی تاکید کرد: خاطرات منطقه شمال غرب کماکان دست نخورده باقی مانده. امیدواریم که حوزه هنری کرمانشاه مساعدت کند تا این خاطرات دریافته شود ما برای این کار به خانم فتاحی دل بسته ایم قلم او ادامه تبر فرنگیس است. خانم حیدرپور نیز بی تردید یکی از مراجع تجربه زندگی در جنگ است.

سرهنگی با بیان آنکه در منطقه گیلانغرب با خاطرات دست نخورده ای روبه رو هستیم که فراتر از کشتن یا کشته شدن در جنگ را بیان می کند، افزود: سرمایه ایران تنها نفت و منابع زیر زمینی نیست بلکه آدمهایی مانند فرنگیس حیدرپور هستند که جزو سرمایه های ایران به شمار می آید.

در ادامه این مراسم فرنگیس حیدرپور برای سخنرانی بر روی سن دعوت شد که وی در سخنان کوتاه خود از زنان سرزمینش خواست تا انسانهایی مسلمان، با حجاب و بی اعتنا به تبلیغات کشورهای بیگانه بوده و راه مبارزه را در پیش بگیرند.

مهناز فتاحی راوی این کتاب نیز سخنان پایانی این مراسم بود که بااشاره به نگارش نخستین خاطره خود در سن ۱۲ سالگی از پدر شهیدش گفت: از آقای سرهنگی سپاسگزارم که با دلگرمی هایش ما را حمایت می کند. ایشان جمله ای جادویی دارد: «مبارک باشد». وقتی این جمله را به ما می گوید حس می کنیم که کاری را که در پیش گرفته ایم و پیشنهادش را به او داده ایم می توانیم به پایان برسانیم.

وی همچنین کرمانشاه را استانی پر ازحکایت و داستانهای باورنکردنی درباره دفاع مقدس معرفی کرد و افزود: من گیلانغرب را با فرنگیس حیدرپور بیشتر شناختم البته منبع من برای نوشتن این کتاب تنها ایشان نبود من با همه مردم، خانواده و حتی کوهها صحبت کرده ام، مستندات کتاب همگی واقعی و قابل اعتمادند. من از شهری سخن گفتم که مردمشانش و حتی درختانش هم جانبازند، از روستایی سخن گفتم که ۸۰ شهید به انقلاب تقدیم کرده است و وظیفه خود می دانستم که این خاطرات را ثبت و روایت کنم.

/انتهای متن/

درج نظر