جان زن‌ها در ترکیه به لب رسیده است

0

به گزارش به دخت به نقل از سلامانه ، خشونت علیه زنان در ترکیه، کل این کشور را دچار یک بحران بزرگ کرده است. در حالی که امیدی به بهبود شرایط نیست، این سؤال مطرح شده: آیا کاری که «سیلم کارابولوت» کرد، می‌تواند آغازگر مبارزه ای علیه مردسالاری در ترکیه باشد؟

سیلم کارابولوت 28 ساله خودش را به اداره پلیس شهر آدانا تسلیم کرد و گفت، شوهرش را کشته است. بعد هم اضافه کرد، این کار را برای دفاع از «ناموس» اش انجام داده است.

جان زن‌ها در ترکیه به لب رسیده است
حسن 33 ساله، او را کتک می‌زده، به مواد مخدر می‌بسته و آزار می‌داده است. سیلم حتی ادعا کرده، شوهرش او را به تن فروشی وادار می‌کرده است.

این خبر به سرعت در ترکیه پیچید و رسانه‌ها به سمت آدانا سرازیر شدند. حالا فقط این مردها نیستند که به خاطر ناموس آدم می‌کشند. سیلم می‌گوید: «این جا نباید فقط زن‌ها بمیرند. حالا وقتش است که بعضی از مردها هم بمیرند.»

گفته می‌شود فقط در سال جاری میلادی، بیش از 150 زن در ترکیه به دست شوهر، پدر یا برادرانشان کشته شده‌اند. لیلا کایا، نماینده سازمان حقوق بشر در این باره می‌گوید: «کارابولوت می‌توانست یک عدد دیگر در این آمار باشد. اما او پیشدستی کرد و به جایش، شوهرش را کشت.» او می‌گوید، گروهی از قاضی‌ها اجازه ورود او و همکارانشرا به دادگاه‌ها نمی‌دهند: «آن‌ها جلوی ورود ما را می‌گیرند چون نمی‌خواهند واقعیت را در این باره بشنوند که دولت هیچ مکانیسم واقعی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان ندارد.»

آمار نشان می‌دهد، تعداد زنان قربانی خشونت در ترکیه در سال 2014، 286 تن و در 2013، 226 تن بوده است.

/انتهای متن/

درج نظر