بیکاری زنان تحصیل کرده و زنان سرپرست خانوار نگران کننده است

0

به گزارش به دخت به نقل از خبر آنلاین، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بیکاری زنان تحصیل کرده و زنان سرپرست خانوار نگران کننده است و در دولت یازدهم تلاش کرده‌ایم که در این دو زمینه اقدامات فوری انجام دهیم.

شهیندخت مولاوردی در نشست تخصصی «بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پساتحریم» که در معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: در 10 استان بیشترین تعداد فارغ التحصیلان دختر را داریم این موضوع هشداری برای برنامه‌ریزان است. در یک سال گذشته کارگروه‌هایی را مانند کارگروه کارآفرینی و اشتغال تاسیس کرده‌ و توانسته‌ایم بررسی و تحقیق درستی از وضعیت موجود انجام دهیم که اساس برنامه‌ریزی ما خواهد بود.

وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت اشتغال زنان نسبت به قبل از انقلاب تغییر چندانی نکرده و در حدود 12 درصد در جا زده است. در حال حاضر 7 درصد خانواده‌ها تک نفره و 12 درصد آنان بی‌سرپرست هستند. 82 درصد زنان سرپرست خانوا بیسواد و بیکار محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به سیاست‌های سال‌های اخیر گفت: افزایش مهارت، دانش و تخصص برای ورود دختران به دانشگاه‌ها و برداشتن موانع برای مشکلات اقتصادی زنان دو راهبرد بود که راهبرد اول به درستی محقق شد اما هنوز موانع چند لایه و پیچیده‌ای برای مشارکت اقتصادی زنان به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد سیاستگزاران تمایل چندانی برای رفع آن‌ها ندارند و پیگیری زنان در این زمینه نیز به جایی نرسیده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد:‌ افزایش بیکاری و انتخاب بازار را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم. زنان آخرین افرادی هستند که به کار گمارده می‌شوند و اولین کسانی هستند که از کار کنار گذاشته می‌شوند. قوانین حمایتی نیز باعث کاهش احتمال بکارگیری زنان شده است.

وی تاکید کرد: چاره‌ای جز افزایش تولید، رونق اقتصادی و خروج از رکود نداریم و دولت نیز تلاش‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهد. معاونت‌های حقوقی و زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌توانند در جهت اصلاح قوانین مزاحم کسب و کارآفرینی فعالیت کنند و امیدواریم که بتوان کارآفرینی زنان در برنامه ششم توسعه را به جایگاه خوبی رساند.

وی تاکید کرد:‌لازم است بسته‌های تشویقی داشته باشیم و فرصت‌ها را شناسایی کنیم علاوه بر آن تلاش خود را برای تصویب فعالیت صندوق کارآفرینی زنان انجام می‌دهیم.

مولاوردی گفت:‌ زنان باید در سیستم دولتی سهم متناسبی برای اشتغال داشته باشند و باید در جهت توسعه کارآفرینی و توانمندسازی زنان و افزایش مشارکت اقتصادی و درآمد زنان تلاش شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم حسن طایی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اظهار کرد: در کشوری که 1800 مجوز و چندین بند و تبصره قانونی وجود داشته باشد کار کردن مشکل است. اکنون دانش ، مهارت ، فرهنگ کار و بهره‌وری اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به تورم اظهار کرد: اکنون تورم را نمی‌توان با سیاست‌ها و ابزار کلی کنترل کرد بلکه با تولید این مسأله حل می شود و لازم است که به کارآفرینی توجه لازم را بکنیم.

وی با اشاره به آمار شاغلان کشور گفت:‌ اکنون 22 میلیون شاغل در کشور وجود دارد که تعداد آن‌ها تا سال 1400 باید به 35 میلیون نفر برسد. برای دستیابی به این هدف نیازمند نرخ رشد 8 درصدی هستیم و دستیابی به این هدف کار سختی است؛ البته زنان می‌توانند در کاهش این اختلاف نقش مهمی را ایفا کنند، در این جهت نیازمند جرات و جسارت آنان برای ورود به کار هستیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که «من در حقیقت معاون بیکاران هستم» اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما این است که شبکه بانکی با سیاست‌های پولی و مالی خود تولید را در شرایط دشوار قرار داده است.

وی گفت: ما در صندوق کارآفرینی امید و سایر صندوق‌های خردوام‌ها و اعتبارات خرد داریم که سطح سود آن‌ها در حد کارمزد است. انتظار داریم به ساماندهی کسب و کار خرد و خانگی و ایفای نقش به عنوان عامل پشتیبانی توجه شود. حجم وام کارفرمایی بسیار کم است ولی می‌توان خوشه‌ای و شبکه‌ای عمل کرد.

/انتهای متن/

درج نظر