تختخواب مشترک مادر و نوزاد

 عمل شریک شدن تختخواب  مادر و نوزاد،  شیردادن­های شبانه را برای مادر آسانتر می کند ولی ممکن است این کار برای نوزادان خطرناک  هم باشد.

0

نتیجه پژوهش ها و مطالعات بسیاری نشان می دهد که شریک شدن مادر و با کودک در یک تختخواب می تواند خطرناک باشد. بر طبق مطالعه منتشر شده در سال 2014 در مجله پزشکی اطفال با توجه به آمار مرگ و میر بیش از هشت هزار کودک در آمریکا به این نتیجه رسیده است که نوزادان تازه متولد شده به علت سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می­میرند.

 

خطر برای نوزاد

احتمالا به علت شریک شدن یک تختخواب با والدین یا یکی از آنها یا خوابیدن در تختخواب بزرگسالان است که بعضی نوزادان می میرند.

 در تحقیقی که در سال 2013 انجام شد محققان به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که زیر سه ماه سن دارند و با یکی از والدین خود در تختخواب خوابیده اند، پنج برابر کودکانی که در همان اتاق ولی جدا از پدر و مادر خود می خوابندف در معرض سندروم مرگ ناگهانی کودک (SIDS) قرار دارند.

خطر سندروم مرگ ناگهانی این نوزدان که بین سه ماه تا یک سال سن دارند، سه برابر کودکانی است که خواب مشترک با والدین خود ندارند. بر طبق مجله Science Daily این پژوهشگران برآورد می کنند که می توان از  81 درصد این مرگ و میر در میان نوزادان زیر سه ماه که بدون عوامل خطرناک دیگر صورت می گیرد، باید جلوگیری شود.

آیا بایستی جنسیت نوزاد متولد نشده خود را مشخص کنیم؟

اگر چه مطالعات نشان می دهند خوابیدن کنار کودک به شیردادن بهتر مادران در زمانی طولانی تر کمک می­کند. بر طبق مطالعه منتشر شده در سال 2013 در مجله پزشکی اطفال هرچه مادران با نوزادان خود در هنگام خوابیدن طولانی تر شریک شوند، به مدت طولانی­تری آنها می­توانند به نوزادان خود شیر دهند.

 

راه حل کارشناسان

بنا به نظر گروهی از کارشناسان خوابیدن مشترک مادر و نوزاد  را می­توان با توجه به عوامل مشخصی به طور امن و ایمن انجام داد که از جمله به خوابیدن در تختخوابی بزرگ می­توان اشاره کرد.

با توجه به این که  برای هر کسی اتاق و فضای کافی وجود دارد، به جای آنکه کودک را در میان والدین قرار دهیم، ترجیحاً او را به پشت و میان مادر و حفاظ تخت بخوابانید و مطمئن شوید شکاف یا درزی وجود نداشته باشد که نوزاد درون آن بلغزد.

 

نوزاد خوشحال

برخی دیگر خاطر نشان می­کنند که خوابیدن با کودک در طول شب عمل شیردهی را برای مادران آسان تر کرده و سبب کاهش اضطراب هم برای مادر و هم برای نوزاد می­شود.

شراکت در تخت برای نوزاد و مادر خوب است. به این دلیل که مادران شیرده و نوزادان برای در کنار هم بودن در طول زمان­های خواب حساس و خسته هستند. میزان اضطراب در نوزدان بالا بوده و آنها ضربان قلب و دمای بدنی متغیری دارند مخصوصا در زمانی که آنها از مادران شان جدا نگه داشته می­شوند.

مادران زمانی که از نوزادان خود جدا هستند احساس نگرانی و اضطراب دارند. هنگامی که آنها تختخواب مشترکی دارند، نوزاد خوشحال­تر بوده و مجبور نیست برای جلب توجه مادر گریه کند و مادر مجبور به بلندشدن از رختخواب نیست.

مادر فقط نوزاد را محکم می­گیرد و احتمالاً به راحتی می­خوابد.

منبع: یاهو /انتهای متن/

درج نظر