آداب و رسوم مسلمانان جهان در روز عید فطر + تصاویر

کشورهای اسلامی بخصوص کشورهای عربی که فرصت نوروز را برای نو شدن خانه و لباس و … ندارند، «عید فطر» را نه تنها عید طراوات روحانی بلکه فرصتی برای نو شدن وابسته‌های مادی خود برمی‌شمرند.

0

مسلمانان کشورهای اسلامی مختلف عید فطر را عید نو شدن دانسته و به بهانه این عید، دست به یک تمیزکاری اساسی خانه و کاشانه زده و برای اعضای خانواده لباس نو خریداری می‌کنند؛ این کارها در ایران در اولین روزهای بهار انجام می‌شود.

هر چند نو و تازه شدن لباس و خانه در میان مسلمانان ایرانی یک بار در آغاز فصل بهار و به بهانه «نوروز» انجام می‌شود اما ایرانی‌ها هم «عید فطر» را عید طراوات روح می‌دانند. اما سایر کشورهای اسلامی بخصوص کشورهای عربی که فرصت نوروز را برای نو شدن خانه و لباس و … ندارند، «عید فطر» را نه تنها عید طراوات روحانی بلکه فرصتی برای نو شدن وابسته‌های مادی خود برمی‌شمرند.

 

نماز عید فطر زنان در پاکستان

عید فطر در میان مسلمانان رنگ و بوی خاصی دارد. این عید یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین عیدهای مسلمانان است که به مناسبت آن کشورهای اسلامی چند روز تعطیلی دارند و با آداب و رسوم خاصی پس از یک ماه روزه داری به استقبال آن می روند.

خانه های مسلمانان در این روزها حال و هوای روحانی و مطبوعی به خود می گیرند. مسلمانان خود را برای جشن گرفتن و مهمانی رفتن آماده می کنند و شیرینهای مخصوص می پزند.

مسلمانان جهان پس از یک ماه عبادت و تلاش برای آن که خود را از آلودگی‌ها پاک کنند، در نهایت به عید فطر می‌رسند. نماز صبح عید فطر، مراسم مشترک همه ملت‌های مسلمان است که به نوعی نشانه آغاز این عید بزرگ است. علاوه بر این آداب و مراسم اجتماعی این روز، عید فطر را به جشنی همگانی تبدیل کرده که در کشورهای مختلف، به گونه‌‌ای منحصر به فرد برگزار می‌شود.

در اکثر کشورهای اسلامی و بخصوص عربی در این عید سعید، «آتش‌بازی» می‌کنند. ویژگی‌های خاص مراسم عیدفطر در نقاط مختلف جهان بخصوص کشورهای اسلامی یا کشورهایی که تعداد مسلمانان آن قابل توجه است در ادامه آمده است:

 

عید فطر در امارات

مسلمانان امارات همچون دیگر کشورهای اسلامی با آداب و رسوم خاصی به استقبال عید فطر می روند. زنان از یک هفته قبل خانه تکانی منزل را آغاز می کنند. دختران و زنان دستان و پاهای خود را با نقوش خاصی حنا می بندند و پدران و همسران برای اعضای خانواده خود لباس نو می خرند. به دلیل شگوم روزهای عید، لباسهای مخصوص عروس و دامادها در روزهای عید خریداری می شود. به مناسبت روزهای عید، شیرینیهای مخصوص محلی با نام های«لقیمات» و «بلالیط» پخته می شود.

در این روز مردم به دید و بازدید می روند و با میوه و شیرینی، خرما، قهوه و چای از یکدیگر پذیرایی می کنند.

 

عید فطر در عراق
یکی از چیزهایی که عید فطر را در عراق از دیگر کشورهای اسلامی متمایز می کند، پخت شیرینی«کلیجه» به صورت دسته جمعی است. برای پخت این شیرینی اعضای خانواده دور هم جمع شده و شیرینی می پزند. این شیرینی با ترکیبی از آرد، روغن، شکر مخلوط با خشکبار، خرما و کنجد تهیه می شود. پس از آن در قالبهای کوچک و بزرگ ریخته و مادر خانه آنها را در داخل فر قرار می دهد. در روز عید مردم که برای عید و بازدید به خانه های هم می روند، این شیرینی را به مناسبت آنکه فصل سرما باشد یا گرما با نوشیدنی گرم یا سرد میل می کنند.

مردم عراق درجنوب بصره، بر اساس عادت قدیمی در کوچه ها و محله های خود برای ایجاد مهر و محبت جمع شده و غذای مخصوص«المطبک» را که از گوشت و برنج درست شده با هم می خورند. این آداب و رسوم را از آبا و اجداد خود به ارث برده اند و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند. این آداب و رسوم، رسم کشورهای جزیره عربی، نجد و حجاز بوده است و در عربستان و کویت همچنان ادامه دارد.

 

عید فطر در اردن
زنان خانه دار اردنی، از جمله زنانی هستند که آداب و رسوم در کشورهای خود را از قذیم الایام فراموش نکرده و به آن پایبندند و نسل به نسل آداب پخت کیک و شیرینی مخصوص عید را به فرزندان خود منتقل می کنند. زنان اردنی با وجود شیرینی ها جدید، همچنان شیرینی های سنتی خود با نام«الهیطلیه» و«اللزاقیات» را می پزند. در روز عید فطر مردم به دید و بازدید یکدیگر می روند و از این شیرینی ها تناول می کنند. مردم اردن با پایبندی به آداب و رسوم خود مهر و محبت را در خانه هایشان تقسیم می کنند.

 

عید فطر در سوریه
مردم سوریه چند روز قبل از عید با خانه تكانی به استقبال آن می روند، اعضای خانواده تا صبح بیدار مانده و منزل را رنگ و فضایی تازه می بخشند. آنها برای عید لباس نو می خرند و فضای بازار دراین ایام بسیار دیدنی است.

یكی از عادات مردم سوریه خرید انواع شیرینی قبل از رسیدن عید است تا با آن در ایام تعطیلات عید از میهمانان خود پذیرایی كنند. از جمله شیرینی های سوری می توان به ‘معمول’، ‘عجوه ‘ ، ‘برازق’، ‘مبرومه’، ‘بقلاوه’ و ‘بلوریه’ اشاره كرد.
بر اساس بخشنامه دولت سوریه همه ارگان ها، نهادها و موسسه های دولتی به مناسبت عید فطر سه روز تعطیل هستند.

مردم سوریه در ساعات اولیه روز عید نماز خود را در مسجد جامع اموی و یا دیگر مساجد برپا می کنند و پس از آن به زیارت اهل قبور رفته و بر سر مزار اموات خود، قرآن تلاوت می کنند. مردم سوریه به ویژه در روستاها طبق آداب و رسوم خود اقوام و خانواده ها به دور هم بر سر یک سفره که مملو از غذاها، خواراکی ها و شیرینی های محلی است، جمع می شوند.

این شیرینی ها شامل«المزالیقات، الملیحی، قطایف و فطایر» می شود. در شهرها و استانهای سوریه،مرردم علاوه بر شیرینی ها از کیکها م نوشیدنی هایی لذت می برند که به مدت طولانی آن را تناول نکرده بودند که شامل السندوات، القشه، المحاشی و الکبب می شود. دمشقی ها مثلی دارند که می گویند دهه اول ماه مبارک رمضان«للمرق»، دهه دوم« للخرق» و دهه سوم«لصر الورق» است و به این معنی است که دهه اول به آبگوشت خوری، دوم خریدن لباس و دهه سوم به خوردن شیرینی جات اختصاص دارد.

 

عید فطر در عربستان
مسلمانان عربستان پس از یک ماه روزه‌داری، نماز عید فطر را با وجود ازدحام شدید در خیابان‌ها، میادین و محله‌های این کشور اقامه می‌کنند. بازارهای عربستان در عید فطر با ازدحام شدیدی روبرو است و برخی از آنها در اماکن خارج از شهر، خیمه برپا می‌کنند یا در کنار ساحل به صید ماهی می‌پردازند. در روز عید سعید فطر همه شهرهای عربستان با چراغ‌های رنگی تزئین می‌شوند و درخت‌های نخل را چراغانی می‌کنند.
برگزاری مراسم خاص فرهنگی اعم از موسیقی محلی، صدقه دادن، انفاق، هدیه به کودکان، برگزاری نمایش، تئاتر، آتش‌بازی، مسابقات اسب‌دوانی و برگزاری جلسات شعر از برنامه‌های خاص عید فطر در عربستان به شمار می‌رود. عربستانی‌ها شب قبل از عید فطر یا روز عید را با غذاهای خاصی می‌گذرانند که گوشت پخته و کباب از جمله آنها هستند.

مردم عربستان بر اساس عادت و آداب و رسوم همیشگی خود صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آبمیوه ها و خرماها را تناول می کنندو پس از آن یکی از مشهورترین خوردنی ها که از برنج و گوشت «الکبسه» درست شده می خورند. از عادت های اهل مکه خوردن شیرینی«المنار» بعد از نماز عیدفطر است که همسرانشان تهیه کرده اند.

 

عید فطر در مصر
با نزدیک شدن به روزهای عید فطر، فانوسهای رمضان کم کم در خیابانهای قاهره روشن می شود و پاساژها و لباس فروشی ها برای خرید لباسهای عید شلوغ می شود. آداب و رسوم مردم مصر از دیگر کشورها متفاوت است. به مناسبت عید فطر، سرودهای مذهبی خوانده می شود و از بلندگوهای مساجد صدای الله اکبر شنیده می شود تا مردم را برای برپایی نماز عید فطر در میدانهای بزرگ مساجد جامعه به دور هم جمع کنند.

مصری ها برای جدا شدن این روز از عید قربان، به عید فطر، عید صغیر«کوچک» و به عید قربان، عید کبیر«بزرگ» می گویند. از دیگر نشانه های عید پخت نان و کیک است که بیشتر آنها از شیر درست می شود.

مسلمانان مصر یک هفته قبل از فرا رسیدن عید فطر به استقبال این روز می‌روند، کودکان و نوجوانان مصری لباس عیدی می‌خرند، شب عید آواز باستانی «ای شب عید» را می‌خوانند، زنان مصری یک روز قبل از عید فطر شیرینی‌های خاصی تهیه و هنگامی که به عید دیدنی می‌روند، آن را هدیه می‌دهند و یا شب عیدفطر به همراه گوشت، میوه، سبزی و شیرینی به خانواده‌های نیازمند تقدیم می‌کنند.

خانواده‌های مصری روز عید را در دامان طبیعت سرسبز و بیشتر در شهرهای ساحلی اسکندریه به تفریح می‌پردازند. برگزاری مراسم عروسی در این روز بسیار دیده می‌شود. همچنین در این ایام بازی‌های مختلف چون بازی با چوب و آتش‌بازی بسیار رایج است.

 

عید فطر در تونس
عید فطر با حلوی آغاز می شود. این نام شیرینی ای است که مردم از اجداد خود از صد سال پیش یاد گرفته و به یکدیگر یاد داده اند. به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی هایی با نامهای« المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می کنند.بسیاری تونسی ها در این روز، طبقهای شیرینی خود را با یکدیگر مبادله می کنند و هنگام مهمانی رفتن از شیرینی های یکدیگر تناول می کنند. اهالی روستای صفاقس، در این روز بر اساس آداب و رسوم خود ماهی شور درست می کنند و در روز اول عید می خورند.

تونسی ها عید فطر را عید صغیر می نامند به دلیل اینکه اعتقاد دارند این برای کودکان است، زیرا بزرگترهابرایشان لباسهای عید، کفش و اسباب بازی می خرند و به آنها عیدی می دهند.

 

عید فطر در لیبی
اگرچه مردم در لیبی در شش ماهه گذشته به دلیل منازعات داخلی و حملات هوایی ناتو روزهای بسیار سختی را گذرانده اند، اما آداب ویژه عید فطر دراین كشور ریشه ای قدیمی دارد و به همین علت این رسوم ممكن است درعید فطر امسال لیبی كمرنگ تر از سال های قبل مطرح باشد.
آنچه در تاریخچه آداب این روز از مردم لیبی نقل شده این است كه 10 روز آخر ماه مبارك رمضان به شب زنده داری سپری می شود. بسیاری از فروشگاه ها به طور تمام وقت فعال هستند، به ویژه عرضه كنندگان پوشاك كه صرفا دقایقی به هنگام اذان صبح تعطیل می كنند.
پوشیدن لباس نور درروز عید فطر دراین كشور نیز مرسوم است. دیدار از بستگان و همسایگان عرف رایج این ایام است و پس از اقامه نماز عید فطر نمازگزاران به مصافحه و تبریك گویی حلول ماه شوال می پردازند.

هل خانه دراین روز نوعی خوراكی به نام ‘الفطیره’ مهیا می كنند. این خوراكی از مقداری خمیر آرد گندم بسیار نازك شده و طبخ شده در روغن حیوانی تهیه شده و با مقداری عسل همراه می شود. با توجه به عادت دستگاه گوارش به روزه داری نوعی خوراكی سبك به شمار می رود اما در كنار آن برخی شیرینی جات دیگر همراه با قهوه عربی استفاده می شود. پس از آن دید و بازدیدها با پوشیدن لباس های نو آغاز می شود. عیدی دادن به ویژه به كودكان دراین روز رایج است.

مردم لیبی در روز عید، لباسهای سنتی خود را می پوشند و با همان لباسهای سنتی خود به مساجد و به دید و بازدید اقوام خود می روند. در روز عید مردم شیرینی های « البقلاوه، المقروض و الغریبه» می پزند و آب انار و آبمیوه های دیگر می نوشند. برخی دیگر ازخوراكی های مردم لیبی در ایام عید سعید فطر عبارتند از: ‘الدبله’ نوعی شیرینی مركب از عسل و كنجد، ‘الغریبه’ كلوچه ای كه در آن بادام تركیب می شود،’ المقرود’ نوعی شیرینی سرشار از خرما كه به عسل آغشته می شود، ‘الصویبعات’ نوعی كیك كه با پسته و بادام مخلوط و با لایه ای از شكلات پوشانده می شود.

 

عید فطر در یمن
مردم یمن نیز به آداب و رسوم خاص خود پایبندند و از انواع مختلف شیرینی های محلی خود می خورند. شب عید فطر مردم یمن هیزم‌های زیادی جمع‌آوری و کومه‌های آتش درست می‌کنند و رقص‌های ملی می‌کنند. همچنین قربانی کردن و توزیع گوشت قربانی میان همسایگان و دوستان از رسوم این عید است. مردم میهمان‌دوست یمن بعد از ادای نماز عیدفطر به دیدار خانواده‌های خود می‌روند و در این دیدار مبلغی پول به عنوان «عواده» به هر زن میزبان که به آنها سلام می‌کنند، می‌دهند.
کودکان به هر خانه‌ای که وارد می‌شوند، از صاحب‌خانه عیدی دریافت می‌کنند، این عیدی ممکن است مبلغی پول یا بازی‌های متنوع باشد. زنان بعد از نماز عصر بهترین و زیباترین لباس‌های خود را بر تن می‌کنند و به مراسم و جشن‌های عروسی می‌روند. زنان به غیر از رفتن به عروسی مانند مردان در کنار هم جمع می‌شوند و علاوه بر تناول شیرینی به صحبت کردن در مورد مسائل مختلف و شادی‌آور مشغول می‌شوند.
برعکس دیگر کشورها مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می برند و لباسهای نو می خرند و می پوشند. زنان یمنی جزء معدود زنانی هستند که در طبخ گوشت و کبابی کردن آن مشهورند. مردان با چوب درختان برایشان وسایل کباب کردن گوشت را آماده می کنند. این نوع غذا در مهمانی ها و مراسم درست می شود.

 

عید فطر در سودان
مردم سودان در نیمه ماه مبارک رمضان با خانه تکانی کردن خود را برای عید آماد می کنند. زنان در خانه انواع کیک و شیرینی های محلی را می پزند و بعد از نماز عید به مساجد برده و به میان مردم و افراد کهنسال و کودکان تعارف می کنند. بعد از نماز عید فطر مردم به دیدن بیماران و افراد کهنسال می روند. ساعتهای اول عید به دید و بازدید اقوام و همسایگان اختصاص دارد. بعد از ظهر روز عید بعد از نماز ظهر و خوردن ناهار، مردم بر سر مزار اموات خود می روند.

سودانی‌ها در عید فطر به میادین بزرگ و خیابان‌های اصلی شهرها می‌روند، گروهی نیز موسیقی اصیل محلی اجر می‌کنند. در این جشن قبایل مختلف سودان شرکت می‌کنند که هر یک هنرهایی نظیر رقص‌های محلی، بازی با چوب، آتش‌بازی و موسیقی‌های خاص را اجرا می‌کنند.

کودکان سودانی از سن 7 سالگی روزه گرفته و زنان خانه‌دار، خانه‌های خود را تمیز و با عطرهایی خوشبو معطر می‌کنند، لباس نو می‌پوشند و خود را برای آمدن میهمانان آماده می‌کنند چون افرادی که سالی یکبار به خانه همدیگر می‌روند تنها در روز عید فطر به خانه‌های یکدیگر رفت و آمد می‌کنند.

 

عید فطر در فلسطین
مردم فلسطین، عید فطر را در میان خون و مرگ جشن می گیرند، ولی با این وجود مادرها در خانه ها شیرینی می پزند. پناهندگان فلسطینی در روز عید بر سر مزار اموات و شهدای خود می روند و برایشان قرآن تلاوت می کنند. یکی از اعضای خانه برای کودکان اسباب بازی های ارزان قیمت می خرد و به آنها هدیه می دهد تا شاید خنده را برلبان کودکان خود بیاورد.

 

عید فطر در پاکستان

مسلمانان پاکستان نیز مانند دیگر کشورهای مسلمان نشین، روز عید را با اقامه نماز عید فطر و صرف صبحانه ای ساده آغاز می کنند. سپس به دیدار بزرگان خانواده م روند و صله رحم را به جا میآورند.البته جشن واقعی عید فطر در پاکستان، از ظهر آن روز شروع می شود. شوهرها و پدرها به فرزندان و همسرانشان عیدی می دهند و خانم های خانه، غذای خوش طعمی را که به “خرمای شیرین شده” معروف است، آماده می کنند و همگی با هم به هنگام صرف ناهار، روز عید را جشن می گیرند.

همچنین مردم پاکستان در این ایام این است که دامادهایی که هنوز عروسی نکرده اند، به همراه خانواده و فامیل برای عروس عیدی می برند. ونیز تازه عروس ها وتازه دامادها به دیدار خانواده های خود می روند. همچنین طبخ غذاها و شیرینی های مخصوص از دیگر رسوم مردم این کشور در عید سعید فطر است.

تعطیلات عید فطر در پاکستان سه روز است و در آن، مدارس و اداره ها تعطیل می شود و همه به تفریح و شادی می پردازند و بیشتر وقت خود را با اقوام و آشنایان می گذرانند.

 

عید فطر در هندوستان

مسلمانان کشور هندوستان نیز در روز عید فطر آداب ویژه ای دارند. پس از نماز، بزرگترین فرد خانواده در منزل به انتظار اقوام و آشنایان می ماند و برای پذیرائی از آنها، غذای عید فطر را تهیه می کند. کوچکترها با حلقه های گل به دیدار ریش سفید خانواده می روند و ظهر عید فطر را با هم می گذرانند. در این روز، موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می شود و مردم لباس های نو به تن می کنند.

در حقیقت نمایش نمادهای سنت و فرهنگ اصیل هندی، بخشی از جشن عید فطر را به خود اختصاص می دهد; به طوری که بدون آن، عید مفهومی ندارد و با آن، رنگ و بوی دیگری می گیرد. از این رو جشن عید فطر، در میان مسلمانان هندی به دلیل سبک خاص فرهنگی که دارند، اندکی متفاوت است.

 

عید فطر در مالزی

در ایام عید فطر در مالزی، دانشگاه‌ها و مدارس مالزی یک هفته تعطیل هستند، هر چند ادارات و موسسات دولتی تنها دو روز تعطیل‌اند. پیشتر تعطیلی عید فطر در مالزی، دو هفته بود که به دلیل بعضی مخالفت‌ها به یک هفته کاهش داده شد.

عید فطر در مالزی به نام «هری رایا» معروف است که مراسمی دیدنی دارد. در این روز، مسلمانانی که توانسته‌اند یک ماه تمام را روزه بگیرند، پیروزی‌شان را جشن می‌گیرند.جشن «هری رایا» درست از لحظه رویت هلال ماه شوال آغاز می‌شود.

مسلمانان مالزی، شب عید فطر را در منازل خود سپری می‌کنند و صبح روز عید، اول وقت برای نماز «هری رایا» به مساجد می‌روند. مالزیایی‌ها که با لباس‌های رنگی در صفوف نماز عید فطر می ایستند طیفی از رنگ ها را یادآوری می کنند.

معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالایی، به ویژه زنان خانه‌دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند. از مهمترین این غذاها، رندانگ است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیر نارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر در مالزی، کتوفات است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود.

آنها سپس با حلقه‌های گل، به مزار عزیزانی می‌روند که این رمضان در کنار ایشان نبوده‌اند و برایشان نماز می‌خوانند. سپس به بازدید بزرگان خانواده می‌روند و صله رحم را به جا می‌‍آورند. آنها همچنین با پخت غذاهای مخصوص، آن را به عنوان خیرات در بین کوچه‌ها و معابر خیرات می‌کنند. پختن شیرینی موزی یکی از رسوم پخت شیرینی عیدفطر در مالزی است است.

آتش‌بازی در شب‌‎ عید فطر در مالزی مرسوم است. هر چند برای آتش‌بازی محدودیت‌های قانونی وجود دارد اما این مراسم به ویژه در بین بچه های مالایی از محبوبیت برخوردار است. آتش‌بازی از روزهای آخر ماه رمضان در مالزی شروع شه و تا یک هفته پس از پاان ماه رمضان نیز ادامه دارد. عید فطر در مالزی، تنها یک عید مذهبی و دینی نیست بلکه عید ملی نیز است و تمام چینی‌های مقیم مالزی و پیروان دیگر ادیان نیز در این جشن شرکت می‌کنند.

 

عید فطر در چین

منطقه خودمختار (هوی نینگ شیا) بزرگ‌ترین منطقه مسلمان نشین چین است. از میان جمعیت 5 میلیون و 300 هزار نفری این منطقه، (هوی‌ها) یک سوم آن را تشکیل می‌دهند. بقیه جمعیت این شهر را نیز مسلمانان تشکیل می‌دهند. این مسلمانان در (نینگ شیا) بیش از سه هزار مسجد ساخته‌اند. مسجد (تون شین) یکی از مساجد تاریخی و بزرگ این منطقه است که نماز عید فطر در آنجا برگزار می‌شود.

هنگامی که عید فطر فرا می‌رسد مقامات این شهر برای تبریک به مسلمانان و دیدار از روحانیان به این مسجد می‌آیند و نشست‌های مذهبی برگزار می‌کنند و در این منطقه فعالیت‌های مذهبی منع ندارد و مردم مسلمان می‌توانند به راحتی در خیابان‌ها جشن بگیرند. آنان در خیابان هاشکلات و شیرینی‌های خانگی پخش می کنند وسپس به دیدن بزرگ ترها می روند و صله رحم انجام می دهند.

 

عید فطر در اندونزی

عید فطر در اندونزی، «عید الفطری» نامیده می‌شود. به دلیل وجود چند فرقه مختلف در بین مسلمانان اندونزی، اکثر مردم برای پرهیز از اختلاف به زمانی‌که از طرف دولت اعلام می‌شود اقتدا می‌کنند. این روز، یک تعطیلی عمومی است و تعطیلات چند روز قبل از عید آغاز شده و تا چند روز بعد ادامه دارد و مدارس نیز برنامه خاصی برای این مدت در نظر می‌گیرند.

یک رسم دیگر در اندونزی، مودیک(mubik) نام دارد و به معنای بازگشت به سرچشمه است و در طی آن، مهاجرینی که از شهرهایی چون جاوه یا جزایر دیگراندونزی به جاکارتا آمده‌اند، برای چند روز به موطن خود باز می‌گردند و از والدین و اقوام خود دیدن می‌کنند.

 

عید فطر در ترکمنستان

جشن عید فطر یکی از مراسم دیدنی و زیبا درمیان ترکمن‌های مقیم ترکمنستان است که همراه با رسوم خاصی اجرا می‌شود. اکثر مراسم عروسی و عقدکنان دخترها و پسرها در این روز فرخنده برگزار می‌شود. کوچک‌ترها به دیدن بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدهای فامیل می‌روند و با شیرینی و نان‌های مخصوصی که از عسل و شیر تهیه شده پذیرایی می‌شوند. ریش‌سفیدها شروع به آواز خواندن و نواختن آلات موسیقی مخصوص ترکمن‌ها می‌کنند و کوچک‌ترها نیز آنان را همراهی می‌نمایند.

در میان زنان نیز شور و هلهله‌ای برپا است. آنان با لباس‌های رنگارنگ و طلا و جواهرات خود در این مراسم شرکت می‌کنند و به آماده کردن بساط نهار و شام می‌پردازند. مردم در پایان جشن عید فطر به همسران‌شان هدیه می‌دهند. مسابقه اسب دوانی و کشتی نیز جز مراسم جشن فطر است و برنده از ریش سفید قبیله جایزه دریافت می‌کند و او از آن به عنوان برکت زندگی‌اش یاد می‌کند.

 

عید فطر در ژاپن

مسجد جامع توکیو هر ساله شاهد برگزاری عیدفطر و نماز فطر می باشد. مسلمانان ساکن در توکیوهمه ساله قبل از طلوع آفتاب به سوی مسجدجامع توکیو می آیند تا در نماز فطر شرکت کنند.این مسجد یکی از زیباترین و بزرگ ترین مساجدژاپن به شمار می رود. خادمین و بانیان ودست اندرکاران این مسجد اهل کشور ترکیه می باشند.

این مسجد دارای دو طبقه است وحیاطش در طبقه دوم قرار دارد. مسلمانان در هردو طبقه به جماعت می ایستند. امام جماعت مسجد نیز از اهالی ترکیه است و به ترکی صحبت می کند، اما گفته های او به انگلیسی و ژاپنی هم ترجمه می شود.

به طور کلی مراسم عید فطر دراین مسجد حدود 2 ساعت برگزار می شود. پس ازنماز به نمازگزاران صبحانه مفصلی داده می شود وبا شکلات و شیرینی از آنان پذیرایی می شود.مسلمانان در ژاپن که از کشورهای مختلف بانژادهای گوناگون هستند این مراسم را در مسجدبرپا می کنند و آن روز به سرکار نمی روند ومرخصی می گیرند تا در خانه نیز به جشن ادامه دهند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان /انتهای متن/

درج نظر