نقاشی روی شیشه ساده و زیبا

نقاشی روی شیشه یا ویترای یکی از تکنیک های نقاشی است که هم هنری است و زیبا و هم ساده برای کسانی که دوست دارند در خانه کار کنند.

0

 فاطمه قاسم آبادی/

نقاشی بر روی شیشه از دیرباز کاری هنری و مورد علاقه ی معماران و طراحان دکوراسیون داخلی بوده است . این تکنیک هنری، علاوه بر سرگرمی هنری، تکنیکی قدرتمند و موجب خلق اثرهایی جالب می شود.

تزئین ظروف شیشه ای و همچنین آینه ها وگلدان ها  با نقاشی های ساده کاری راحت است که با یادگیری چند تکنیک ساده می توان ظرف چند ساعت در منزل انجام داد.

 

وسایل لازم

برای نقاشی روی شیشه که آن را ویترای نیز می نامیم به وسایل زیر نیازمندیم:

مقداری رنگ مخصوص ویترای

خمیر ویترای

قلم مو

اسفنج

ظروف شیشه ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش مثل بطری ها و شیشه های مورداستفاده در خانه

( البته کسانی که حرفه ای هستند می توانند از شیشه های سفارشی و برش خورده استفاده کنند.)

برای نقاشی بر روی شیشه رنگ های مخصوص شیشه در بازار موجود است. این رنگ ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد.

 

رنگ های محلول در آب

 گروه اول رنگ های محلول در آب هستند. این رنگ ها نیازی به حرارت دیدن در کوره ندارند. این رنگ ها به ویژه برای نقاشی بر روی وسایلی مانند آینه که نیاز به شست وشو ندارند، مناسب ترند. رنگ های محلول در آب همچنین برای بچه ها ایده آل هستند. با این رنگ ها کودکان شما می توانند بدون نگرانی برای نقاشی روی وسایل شیشه ای استفاده کنند.

 

رنگ های مخصوص شیشه

گروه دوم رنگ های مخصوص شیشه هستند که باید در کوره حرارت ببینند. این رنگ ها باید حدود ۳۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد پخته شوند و پس از پخت ثابت شده و قابل شست وشو خواهند بود.

 

رنگ های محلول در تینر

گروه سوم رنگ های محلول در تینر هستند که اغلب شفاف بوده و بدون حرارت دیدن در کوره نیز می توان ظروف رنگ آمیزی شده با آنها را با دقت و احتیاط شست.

 

خمیر ویترای

علاوه بر رنگ از خمیر ویترای نیز می توان برای ایجاد طرح های خطی برجسته و یا خطوط مرزی طرح های رنگی استفاده کرد. این خمیرها امروزه به صورت آماده در تیوب هایی با سر باریک و مناسب برای رسم خطوط باریک از فروشگاه های عرضه کننده لوازم هنری قابل تهیه هستند. اما می توانید این خمیر را با پودر مل و چسب چوب نیز تهیه کنید و آن را با قیف هایی که از سلفون درست می کنید، مورد استفاده قرار دهید.

 

 

رنگ ها و رقیق کننده

رنگ های ویترای  متشکل از ۲۶ رنگ مایع، آماده مصرف، شفاف، براق، پر مایه و مقاوم در برابر نور که قابلیت ترکیب با یکدیگر را دارا می باشند.

محصول رقیق کننده: جهت رقیق کردن این رنگ ها می توان از تینر و یا وایت اسپرایت استفاده کرد، نسبت رنگ به رقیق کننده باید ۲ به ۱ باشد.

 

میزان مقاومت رنگها

 رنگ های ویترای پس از خشک شدن دارای استحکام و مقاومن مناسب جهت شستشوی آرام و ملایم (و نه سنگین خیساندن و غوطه ور کردن) هستند ولیکن سطوح تزئین شده با این رنگ ها جنبه دکوراتیو دارند و نباید از آن ها استفاده مداوم کرد.

 

نمونه رنگها

جدول رنگی بسیار متنوع رنگ های ویترای این امکان را به شما می دهند که خلاقیت های خود را به بهترین نحو ارائه کنید. این رنگ ها را می توان به طور خالص، ترکیبی با یکدیگر و یا با مدیوم روشن کننده استفاده کرد.

 

محافظت از قلم موها

برای شست وشوی قلم موهای خود و محافظت از آنها از مدیوم های حلال خوشبو با مارک ورساچ و ویناتو استفاده کنید.این حلال ها از کیفیت بالایی برخوردارند و علاوه بر اینکه نقاشی روی شیشه را برای شما بسیار آسان می کند ، از خرابی قلم موهای شما جلوگیری می کند.

 

شیشه های قابل استفاده

شما با استفاده از این تکنیک می توانید ظروف شیشه ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش مثل بطری ها و شیشه های مورداستفاده در خانه را به ظروفی زینتی و منحصر به فرد تبدیل کنید. 

می توانید هروقت که  که برای خرید  به سوپرمارکت می روید، به شکل ظاهری انواع ظروف مثل ظروف مربا، ترشی، سس و…توجه کنید و ظروفی را که برای آراستن با رنگ و نقاشی مناسب ترند انتخاب نمایید.

 پس از خالی کردن ظرف آن را خوب بشویید. سطح شیشه را از برچسب  کنید.(اگر برچسب روی شیشه به راحتی جدا نمی شود، آن را با آب داغ خیس کنید و پس از برداشتن کاغذ برای پاک کردن باقی مانده اثر چسب از روی شیشه از یک پنبه ی آغشته به استون استفاده کنید.)

 

روش کار

روش‌های متنوعی برای رنگ آمیزی شیشه وجود دارد. برای انتقال طرح بر روی شیشه می‌توانید به آسانی آن را زیر شیشه قرار دهید و در صورتی كه قابل دسترسی باشد با چند قطعه چسب در جای خود ثابت كنید.

 اگر ظرف شما فرمی مانند یك بطری دارد و نمی توانید طرح را در داخل آن بچسبانید، كافی است آن را لوله كرده و در بطری قرار دهید. سپس داخل بطری را با لپه، عدس و یا موادی از این قبیل پر كنید تا طرحی بی حركت و چسبیده به شیشه باقی بماند.

برای رنگ كردن طرح‌ها علاوه بر استفاده از قلم مو از یك قطعه اسفنج نیز می‌توانید بهره بگیرید. اسفنج را به كمی رنگ آغشته كنید و با ضربات ملایم رنگ را روی شیشه بزنید تا پوشش كافی را ایجاد كند. یكی دیگر از تكنیك‌هایی كه برای اجرای طرح‌های رنگی روی شیشه استفاده می‌شود، تكنیك استنسیل است.

 برای این منظور استنسیل طرح مورد نظر را با كاغذ درست كنید و آن را روی شیشه بچسبانید. سپس با یك قطعه اسفنج آغشته به رنگ قسمت‌های خالی آن را رنگ كنید.

وقتی طرح مورد نظر را زیر شیشه چسبانده و دقیقا منطبق کردید، طراحی خطی طرح را بااستفاده از خمیر انجام دهید.(دقت داشته باشید خطوط شما باید صاف و بدون خط خوردگی باشد.)در صورت خط خوردگی آن را رها و بعد از خشک شدن خط را با کاتر بردارید.

پس از خشک شدن کامل خطوط رنگ های طرح را در پالت تشکیل دهید و با دقت فضای خالی بین خطوط را رنگ آمیزی کنید. برای رنگ آمیزی بهتر است از قطره چكان استفاده شود.

دنیای رنگارنگ نقاشی روی شیشه به همین جا ختم نمی شود، تکنیک ها و روش های بسیار زیادی برای ایجاد نقش های زیبا و دلفریب روی شیشه وجود دارد که آموزش و یادگیری آن به صورت تئوری امکان پذیر نبوده و مستلزم کارعملی و تمرین زیاد می باشد.

/انتهای متن/

درج نظر