خطر در کمین ما ایرانی های نمکین

ما ایرانی ها سه برابر استاندارد جهانی نمک می خوریم. نمک جزو مواد ضروری تغذیه است. بدن ما به سدیمی که در نمک موجود است نیازمند است. اما همین نمک ضروری می تواند مضر باشد اگر بیش از اندازه مصرف شود.

0

دکتر شریفه جعفری/

یکی از راه های مفید کم کردن نمک غذا، افزودن گیاهان و ادویه های مفید است.

نمک همان کلرور سدیم است. کلر و سدیم جزو الکترولیت ها و از مواد مهم بدن هستند و کمبود آن ها موجب اختلال در سوخت و ساز بدن می شود. یکی از آزمایشاتی که برای بسیاری از بیماران درخواست می شود اندازه گیری میزان سدیم و کلر خون است که باید در محدوده خاصی باشد. این که ذائقه ما به نمک حساس است و غذای بی نمک را دوست نداریم، در راستای حفظ سلامتی ماست.

 

نمک مرز سلامتی و بیماری

اما گاهی ذائقه ما به خوردن نمک زیاد عادت می کند و این جا مرز بین سلامتی و خطر بیماری است.

نمک زیاد، زمینه ساز بیماری هاست و در بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی عروقی و بیماری کلیوی باعث می شود که بیماری از کنترل خارج شود. مردم کشور ما به خوردن غذاهای خوشمزه عادت دارند و یکی از ویژگی های بسیاری از این غذاها، خوش نمک بودن آنهاست. بعضی گزارش ها حاکی از ان است که ما ایرانی ها سه برابر استاندارد جهانی نمک می خوریم. به همین علت لازم است عادات غذایی خود را طوری تنظیم کنیم که از مقدار مصرفی آن کم کنیم. ذائقه به مزه و طعم غذاها عادت می کند و ما می توانیم ذائقه خود را تغییر دهیم. اگر کسی از نزدیکان شما مجبور به رعایت رژیم کم نمک باشد، بعد از مدتی که این رژیم را رعایت کرد، وقتی که غذای معمولی خانواده را می خورد به نظرش شور می آید؛ زیرا ذائقه اش به نمک کم عادت کرده  و غذا با کمترین مقدار نمک هم به نظرش شور می آید.

 

چگونه ذائقه مان را تغییر بدهیم

یکی از راه های مفید، استفاده از گیاهان و ادویه های معطر است که طعم خوبی به غذا می دهند و به جای این که غذای خوش نمک بخوریم غذای خوش طعم می خوریم. بوی خوش و طعم مطبوع می تواند توجه شما را از نمکدان کم کرده و به سوی لذت بردن از بوهای خوش و طعم های خوب که با بویایی و ذائقه خود حس می کنید سوق دهد. کسانی که از این روش استفاده کرده اند، اظهار رضایت می کنند؛ حتی بیش از وقتی که از غذای خوش نمک لذت می بردند. به علاوه، گیاهان خوش طعم خاصیت هم دارند. اگر شما هم اکنون از این مواد استفاده می کنید می توانید تنوعش را بیشتر کنید. به خاطر داشته باشید که بیشتر این مواد را یا روی سالاد و ماست و سایر غذاها بپاشید ، یا کنار غذا بگذارید و یا اگر برای پخت استفاده می کنید حتی المقدور بیست دقیقه آخر اضافه کنید که بیشترین طعم حفظ شود. استفاده از این گیاهان و ادویه ها به مقداری که برای غذاها به کار می رود و معمولا اندک است؛ هیچ اثر سویی ندارد و مصرف فراوان آن ها می تواند اثر دارویی داشته باشد.

 

گیاهان مفید   

سبزیجات معطر را می توان به صورت خشک و یا تازه مصرف کرد. می توانید هر کدام را که دوست دارید به غذای خود اضافه کنید. امتحان کنید و بعد انتخاب کنید. اکثر این سبزیجات حاوی فیبر، ویتامین آ، ویتامین سی، اسید فولیک و آنتی اکسیدان هستند. ممکن است بعضی هم دارای آهن باشند اما جذب آهن گیاهی در بدن ما کم است و از این جهت چندان به حساب نمی آید. نباید این گیاهان را عنوان دارو و به مقدار زیاد مصرف کرد. آویشن و شوید از سبزیجاتی هستند که مصرف دارویی دارند، به صورت دارو و تغلیظ شده، در اختیار همگان قرار دارند.

بعضی سبزی هایی که برای پخت و پز و یا استفاده سر سفره شهرت دارند و به صورت خام، هنگام طبخ و یا به صورت خشک برای ماست و سالاد و غیره استفاده می شوند و بسیار خوش بو و خوش طعم هستند؛ عبارتند از:

ریحان: سبزی خوش بویی است که معمولا خام و به عنوان یکی از اجزای اصلی سبزی خوردن مصرف می شود. بعضی معتقدند که ریحان آرام بخش است. ریحان را با برنج و یا کباب هم می توان پخت.

جعفری: از اجزای اصلی خورش های سبزی و آش و سوپ است. بوی خوش و طعم مطبوعی به غذا می دهد.

شوید: بوی شوید اعم از خام و یا خشک آن برای همه آشناست و مصارف گوناگون دارد.

رزماری: بوی خوب و قوی آن موجب می شود که هنگام سرخ کردن و یا برای تزیین غذاهای گوشتی استفاده شود.

گشنیز : بوی گشنیز برای بسیاری که با آشپزی سروکار دارند شناخته شده است. برای پلو و آش استفاده فراوانی دارد اما همراه سبزی خوردن هم مصرف دارد. تخم گشنیز بسیار معطر است و برای روی غذا و ماست و سالاد و داخل نان به کار می رود.

نعنا: معرف همه هست. نعنای خشک هم بسیار مصرف می شود و از اجزای اصلی بعضی غذاهاست.

پونه: علاوه بر بوی خوش، دم کرده اش مصرف دارویی هم دارد.

آویشن: در آشپزی انواع غذاها، بخصوص پخت گوشت قرمز جایگاه ویژه دارد.

 

ادویه ها

دارچین: به عنوان ماده ای که می تواند قند خون را پایین بیاورد مطرح است اما هنوز ثابت نشده که چنین اثری داشته باشد . اما به عنوان ادویه ای که در بسیاری از غذاها استفاده می شود و طعم و بوی قوی دارد خیلی استفاده می شود.

سماق: که در فرهنگ ما همراه همیشگی کباب است علاوه بر مزه ترشی که دارد حاوی ماده ضدچربی است. سماق را می توان سر سفره به غذاها اضافه کرد. البته نمی توان پودر اندکی که روی غذا و یا داخل آن می ریزیم را جانشین قرص هایی مثل آتورواستاتین که پزشکان برای درمان چربی خون تجویز می کنند، نمود.

تخم کرفس + فلفل + تخم کتان (بزرک) + تخم گشنیز: اگراین مجموعه را موقع خوردن غذا، آسیاب کرده و روی غذا بپاشید و میل کنید، طعم خوبی به غذا می دهد.

زیره سبز: علاوه بر بوی خوش، بر دستگاه گوارش اثر دارد.

زعفران: عطر و رنگ خوش زعفران بر همه مردم ما عیان است. 

زردچوبه: رنگ و بوی مخصوص آن در بیشتر غذاهای پختنی ما حاضر است. بعضی متخصصین گیاهی معتقدند که زردچوبه رگ ها را لایروبی می کند.

زنجبیل: گیاهی است بسیار معطر و گرم. از ادویه های مهم برای ماهی است. در بسیاری از غذاها می توان استفاده کرد و به صورت تازه و یا پودر به کار می رود. 

گردغوره: طعم خوبی به بسیاری از غذاها می دهد.

سیر: بوی مخصوص سیر  طرفداران فراوانی در همه دنیا دارد. همراه طبخ غذا و یا به صورت کوبیده و یا  پودر خشک در بسیاری از غذاها، سالادها، ماست و غیره به کار می رود.

شما می توانید هرکدام از این مواد را که دوست دارید انتخاب کرده و به کار ببرید تا به  حذف نمکدان سر سفره کمک ذی قیمتی کنند.

نویسنده هم، از این روش استفاده کرده و در حذف نمکدان سر سفره بسیار موفق بوده است.   

/انتهای متن/

درج نظر