باز هم مسأله حجاب در فوتبال زنان

بدنبال اظهار نظر اخیر ميشل دي هوگ، رئيس كميته‌ پزشكي فيفا در خصوص پوشش زنان کشورهای مسلمان مینی بر خطرناک بودن پوشش سر ورزشکاران، بار دیگر فوتبال زنان ایران دچار سردرگمی و بلاتکیلفی شد.

0

سرویس خبر به دخت/

 رئیس کمیته پزشکی فیفا با خطرناک دانستن روسری زنان خاطرنشان کرد که مسئولیت هیچ گونه آسیب دیدگی را در میادین ورزشی بدلیل این نوع پوشش برعهده نخواهد گرفت و بر این اساس دختران محجبه نمی توانند با پوشش سر بازی کنند.

وقتی اسفند ماه سال گذشته فیفا در مرحله مقدماتی تحقیقاتش، نوع پوشش زنان فوتبالیست را بدون مشکل دانست و موافقت خود را برای بازی زنان مسلمان با پوشش اعلام کرد، تقریبا همه فوتبالیست های محجبه دنیا را با این تصمیم غرق در شادی کرد و امید دوباره به آنها داد که آنها هم می توانند بدون هیچ قید و شرطی در رقابتها شرکت کنند.

روسای فیفا در سوم مارس 2012هم موافقت خود را با بازی زنان فوتبالیست با پوشش سر (مقنعه) اعلام و تصمیم سال 2007 خود را لغو کرد تا زنان مسلمان به صورت آزمایشی اجازه پیدا کنند با پوشش سر فوتبال بازی کنند. همان زمان اعلام شد که این مساله نیاز به بررسی نهایی دارد و تصمیم نهایی در نشست شوراي قانون گذاري فيفا اعلام خواهد شد.

اما در حالی که کمتر از یک هفته به تشکیل جلسه نهایی فیفا باقی مانده است،  رئیس کمیته فیفا از لغو مجدد قانون آزمایشی خبر می دهد و با خطرناک دانستن پوشش سر ورزشکاران آنها را از حضور در میادین بین المللی با پوشش سر منع می کند.

 رئیس کمیته پزشکی فیفا با اعلام اینکه بعضي از روسریهاي ورزشي ازنظر فیفا خطرناك هستند چون احنمال آسیب دیدگی ورزشکار را فراهم می کنند، ورزشکاران را از استفاده این نوع روسریها در زمین بازی منع می کند.

 او معتقد است، وقتي ورزشكاري به سرعت در حال دويدن است، ممكن است كه بازيكن حريف روسري او را بكشد و اين منجر به آسيب ديدگي‌ سر و پيچ افتادن گردن شود و من نمي‌توانم مسئوليت چنين آسيب ديدگي‌‌ها را بر عهده بگيرم.

در حالی که مسئولان فیفا از آسیب دیدگی جدی ورزشکاران سخن می گویند، اما ورزشکاران این رشته و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران از جمله نائب رئیس فوتبال زنان معتقد است که این روسری ها تا به حال هیچکس را خفه نکرده و این پوشش سر نمی تواند باعث آسیب دیدگی جدی شود.

فریده شجاعی، نائب رئیس فوتبال زنان که در این مدت رایزنی های بسیاری را با مسئولان فیفا در جهت گرفتن حق دختران فوتبالیستش و مجوز حجاب آنها داشته است، بعد از انتشار خبر اظهارنظرهای جدید در فیفا به ایسنا گفت که تنها مشکل این پوشش، تعريق فوتباليست هاي محجبه در مقایسه با سایر ورزشكاران بوده است كه اين موضوع فقط عملكرد آن‌ها را كاهش مي‌دهد و به معناي آسيب ديدگي‌ نيست.

به نظر می رسد تصمیمات اتخاذ شده در زوریخ  بار دیگر سدی پیش پای فوتبال زنان ایران و حتی کشورهای مسلمان باشد. هر چند که در برخی از این کشورها حجاب برای ورزشکاران اجباری نیست، اما این تصمیم نگرانی های زیادی را برای فوتبالیست های محجبه جهان ایجاد کرده است.

در این شرایط نتیجه نشست غير رسمي شوراي قانون گذاري فيفا كه قرار است پنجم ژوئيه در زوريخ برگزار شود، برای ورزشکاران محجبه بسیاری از کشورها بسیار مهم خواهد بود و برای فوتبالیست های کشورمان سرنوشت ساز.

عصرایران/انتهای متن/

درج نظر