استاد بسیجی برای جهاد علمی منتظر بودجه نمی ماند

سالروز شهادت «شهید دکتر مصطفی چمران» در تقویم رسمی کشور، به روز «بسیج اساتید» نامگذاری شده است. شاید معنای  این نامگذاری  این است که از اساتید دانشگاه‌ها انتظار می‌رود تا دانشجویانی با ابعاد علمی، اعتقادی و شخصیتی شهید چمران به جامعه تحویل دهند.

0

فرشته میرزا/

 از زمان انقلاب تاکنون دانشگاه بستر مناسبی برای تحولات گوناگون جامعه بوده است، از نقشی که در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد تا امروز که در هریک از مسائل بنیادی نظام، جایگاه ویژه خود را داراست.

 

ما دانشگاه مستقل می خواهیم

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی درباره نقش و اهمیت دانشگاه و جامعه دانشگاهیان می‌فرمایند: «ما دانشگاهی می‏خواهیم که ما را از وابستگی‌ها بیرون بیاورد؛ ما را مستقل کند، تمام کشور ما را مستقل کند و از وابستگی‌ها خارج کند. ما متخصص می‏خواهیم و اسلام با تخصص موافق است.»

این سخن امام راحل می‌تواند نقشه راهی برای جامعه علمی کشور باشد و به نظر می‌رسد که وزنه این مسئولیت بیشتر بر دوش اساتید دانشگاه باشد؛ یک استاد دانشگاه در فضای علمی کشور، مدیریتی را در نوع آموزش خود تدبیر می‌کند که فرهنگ وابستگی و «ما نمی‌توانیم» هرگز به ذهن دانشجو خطور هم نکند.

 

خروجی دانشگاه‌ها؛ مدیران کشور

خروجی دانشگاه‌ها به طور مستقیم ورودی ارگان‌های مدیریتی، فنی، پژوهشی و تربیتی جامعه را تشکیل می‌دهد و هرگونه تشکیکی در توانمندی علمی و مهارت افراد و یا حتی هرگونه ضعفی در وابستگی اندیشه افراد، می‌تواند به قیمت تهدید فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه تمام شود.

دکتر فاطمه واعظ جوادی، استاد دانشگاه تهران و رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره به خبرنگار به‌دخت گفت: ساختار بسیج یعنی شکل گرفتن یک نهضت از درون دل یک ملت و جامعه؛ یعنی تک تک مردم احساس تکلیف شرعی، عقلی و انقلابی کنند که باید در صحنه‌هایی که حضور آن‌ها لازم است، حاضر شوند.

این استاد بسیجی دانشگاه در ادامه افزود: اگر حرکات بسیجی از درون جامعه نخبگان و فرهیختگان جامعه – که به مدارج بالای علمی هم دست پیدا کرده‌اند- شکل بگیرد، خیر بزرگی برای کشور و چه بسا جوامع بین‌المللی خواهد داشت.

 

javadi

 

جهاد علمی، مهمترین وظیفه یک استاد بسیجی

معاون رئیس دولت نهم اظهار داشت: عمده انتظاراتی که از اساتید خانم و بسیجی دانشگاه وجود دارد، بحث علمی است؛ هرکدام از ما در یک حوزه‌ تخصصی مطالعه و تحقیق کرده‌ایم که اگر این فعالیت‌های علمی برای خدا و سرافرازی اسلام و در مسیر انقلاب باشد، اثرگذاری بسیاری خواهد داشت.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در جمع اساتید دانشگاه‌ها، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بحث «جهاد علمی» وظیفه اساتید دانشگاه در این موضوع را کاملاً مشخص کرده‌اند.

جوادی با بیان اینکه عالمان ما باید با روحیه جهادی به علم ورود کنند، بیان کرد: وظیفه ما اساتید در این شرایط و با این کلیدواژه، مشخص می‌شود، یعنی ما نباید در انتظار بودجه و یا برنامه‌ای از طرف ارگان‌های دولتی سرعت فعالیت علمی را کند کرده و یا متوقف کنیم.

وی افزود: ما وظیفه داریم با روحیه‌ای خودجوش و جهادگونه به‌عنوان یک استاد دانشگاه به دنبال یک مسئله در کشور رفته و برای یافتن راه‌حل علمی آن مسئله تلاش کنیم.

 

اساتید زن، نماد زن مسلمان در جامعه

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: بانوان بسیج اساتید در کنار جهاد علمی، باید نماد یک زن مسلمان در کشور باشند؛ متأسفانه دغدغه برخی افراد به محدودیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها تقلیل یافته و به دنبال شکستن برخی سدها هستند و این نگاه نه پایه و اساس عقلانی دارد و نه اخلاقی و شرعی.

وی با بیان اینکه رفتار و عملکرد اساتید زن دانشگاه، بر جامعه اثرات مستقیمی می‎‌گذارد، گفت: یک استاد بسیجی متعهد باید تلاش کند تا حضرت زهرا سلام‌الله علیها را به عنوان اسوه خود قرار دهند و نباید فراموش شود که ایشان وقتی برای ایراد خطبه به مسجد رفتند، برای دفاع از همسرشان نبود بلکه برای حمایت از ولایت این‌کار را انجام دادند و همین نکته از سیره این بانوی اسلام، سرلوحه‌ اساتید محترم خواهد بود.

مقام معظم رهبری در دوم تیرماه سال 1389 در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها تاکید کردند:

نقش استاد در محیطهای آموزشی نقش بسیار برجسته و مهمی است. استاد فقط آموزنده‌ی دانش نیست؛ بلکه منش استاد و روش استاد میتواند مربی باشد؛ استاد، تربیت کننده است. تأثیر استاد روی شاگرد، علی الظاهر از تأثیر بقیه‌ی عوامل مؤثر در پیشرفت علمی و معنوی و مادی متعلم بیشتر است

یعنی این که بسیج محدود به یک تشکیلات نطامی نیست، بسیج یک تفکر است که در ابعاد گوناگون به ثمر می‌نشیند؛ نقش اساتید دانشگاه در تربیت و رشد علمی نسل‌های کشور غیرقابل انکار است و اندیشه بسیجی وار و رویکرد توحیدی استادان دانشگاه به این رسالت، مهمترین نکته در تکامل فضای علمی-معنوی دانشگاه‌هاست.

/انتهای متن/

درج نظر