دانش آموزان شین آباد، حق از کار افتادگی می گیرند

قرار است از هفته آينده براي بچه‌ها كلاس تقويتي زبان، رياضي و علوم بگذارند كه بتوانند عقب افتادگي از درس را جبران كنند.

0

«گرچه اين كودكان مي‌توانند با تلاش و همراهي خانواده‌ها، روياهاي كودكي خود را تحقق بخشند و اميدوار و موفق به زندگي ادامه دهند اما اين چيزي از مسووليت دولت در قبال اين عزيزان كم نمي‌كند.»، اين صحبت‌هاي چند روز گذشته وزير كار بود، «اين كودكان» كه علي ربيعي از آنها ياد مي‌كند، دختران شين‌آباد هستند كه بيش از دو سال است با زخم‌ها و داغ حادثه آتش‌سوزي در كلاس كوچك‌شان در مدرسه انقلاب اسلامي زندگي مي‌كنند.

به گزارش به دخت به نقل از اعتماد، حالا براي اين جراحات مادام‌العمر سرانجام مستمري مادام‌العمر تصويب شده است. ربيعي گفت « براساس دستور ويژه رييس‌جمهوري، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي حسب وظيفه انساني و ماموريت سازماني، حمايت از اين فرزندان را در دستور كار قرار مي‌دهد و سازمان‌هاي تابعه موظفند در چارچوب امكانات و اختيارات، تسهيلاتي براي آنان فراهم كنند.» منظور از «سازمان‌هاي تابعه» صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير مكلف است با توجه به موافقت هيأت امنا نسبت به برقراري مستمري براي دانش‌آموزان به مبلغ ماهانه ٦ ميليون ريال از اول فروردين سال ٩٤ اقدام كند و البته سازمان بيمه سلامت موظف است نسبت به برقراري پوشش بيمه پايه درمان دانش‌آموزان و تمهيد شرايط لازم براي پوشش و ارايه خدمات درمان تحت پوشش بيمه اقدام مقتضي انجام دهد. سايت‌ها و خبرگزاري‌ها خبر را پوشش دادند، صدا و سيما از برقراري مستمري گفت، رسانه‌ها پيش از خانواده‌ها از جزييات مستمري باخبرند.

آن سوي خط تلفن صداي فش‌‌فش دستگاه آبپاش مي‌آيد. يوسف راك پدر يكي از اين دختران است، مشغول آبياري است و بايد بلند با او حرف زد تا سوال‌ها لابه‌لاي هياهوي كار روزانه‌اش گم نشوند. «من سر مزرعه بودم و از جايي خبري نداشتم، از مردم يك چيزهايي شنيدم. مي‌گفتند تلويزيون گفته قرار است مستمري بچه‌ها را بدهند. به خودمان هنوز هيچ خبري نداده‌اند.» پدر آمنه در پاسخ سوال‌ها حرف زيادي ندارد، تنها كليت خبر را دهان به دهان شنيده و حالا خودش شروع مي‌كند به پرسيدن از جزييات ماجرا و بعد توضيح مي‌دهد: «شما در روزنامه هستيد، لابد بيشتر از ما خبر داريد.»

پدر سيما، محمد شادكام هم موضوع را از طريق اخبار شنيده: «از تلويزيون شنيدم كه قرار است مستمري ٦٠٠ هزار تومان باشد. اما هنوز با خودمان تماسي گرفته نشده، نمي‌دانم به استان ابلاغ شده است يا نه، آخرين بار گفته بودند كه فقط مراحل اداري كار باقي مانده است.» او البته از وضعيت همكاري دفتر رياست‌جمهوري با خانواده‌ها راضي است، مي‌گويد كه هزينه‌هاي رفت و آمدهاي ثابت‌شان به تهران و بيمارستان حضرت فاطمه زهرا به موقع پرداخت مي‌شود و حتي اميدوار است كه براي وضعيت معيشت خانواده‌هم فكري شود: «وضعيت كاري خانواده‌ها به هم ريخته چون هر ١٥ روز يك‌بار بايد براي درمان بچه‌ها به تهران برويم، يعني ١٢ دانش‌آموزي كه وضعيت‌شان وخيم‌تر است اينطورند. فكر مي‌كنم قرار است حق بيكاري هم تعلق بگيرد، نامه‌اش را قبلا ديده بودم.»

از آخرين باري كه با شادكام صحبت كرده بوديم وضعيت تحصيلي بچه‌ها هم بهتر شده، شادكام اسفندماه در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته بود: «وضعيت درسي سيما هيچ خوب نيست. اين بچه‌ها به خاطر خطر عفونت نمي‌توانند به مدرسه و ميان شلوغي بچه‌ها بروند به خصوص كه اينجا هوا سرد است. چندين بار به آموزش و پرورش پيرانشهر مراجعه كرديم كه براي اينها معلم بگيرند اما هيچ خبري نشده. فقط بلدند از بچه‌هاي ما مخفيانه عكس بگيرند. مثلا اول مهر ميني بوس فرستادند و آنها را به مدرسه بردند و موقع پياده شدن ازشان عكس گرفتند تا به عنوان مدرك اقدامات آموزش و پرورش بفرستند تهران». حالا گويا وضعيت متفاوت شده است، بچه‌ها البته همچنان از درس و مدرسه عقب هستند اما پدر سيما مي‌گويد: « قرار است از هفته آينده براي بچه‌ها كلاس تقويتي زبان، رياضي و علوم بگذارند كه بتوانند عقب افتادگي از درس را جبران كنند.» اين‌بار در صداي يوسف شادكام اميد بيشتري هست، هرچند او هم مانند پدر آمنه مي‌گويد كه وضعيت دخترش خوب نيست اما آرزو مي‌كند كه روند درمان به همين روال پيش برود تا شايد تغييري در وضعيت دخترش حاصل شود.

سقف پرداختي صندوق بيمه اجتماعي روستاييان ٦٠٠ هزار تومان است

يكي از سازمان‌هاي مسوول در موضوع رسيدگي به وضعيت دانش‌آموزان شين‌آباد، صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير است. عباس اورنگ، معاون بيمه و امور استان‌هاي اين سازمان در خصوص مستمري، در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «با مصوبه هيات امناي صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير قرار بر اين شد كه كودكان حادثه‌ديده از تاريخ اول فروردين ماه سال جاري مشمول مستمري مادام‌العمر از كارافتادگي به مبلغ شش ميليون ريال شوند. در حال حاضر هم تنها در انتظار دريافت اطلاعات هويتي از طريق فرمانداري هستيم و به محض نام‌نويسي حقوق دانش‌آموزان از تيرماه پرداخت مي‌شود و معوقات هم يكجا در اختيار آنها قرار مي‌گيرد.» به گفته اورنگ در تعيين رقم مستمري درصد سوختگي دانش‌آموزان در نظر گرفته نشده و همه ٢٦ نفر دختر حادثه‌ديده به صورت برابر مستمري مي‌گيرند. او در پاسخ به اينكه مبلغ ٦٠٠ هزار تومان بر چه اساس براي بچه‌ها در نظر گرفته شده مي‌گويد: «اين مبلغ در واقع سقف سطح درآمدي صندوق است، يعني بالاترين سطح را براي آنها در نظر گرفته‌ايم. البته اين مبلغ هر سال مشمول افزايش‌هاي معمول صندوق هم كه بر اساس نرخ تورم محاسبه مي‌شود، قرار مي‌گيرد. » او مي‌گويد كه اين مبلغ به حساب پدران دانش‌آموزان واريز مي‌شود و در واقع هزينه تامين معيشت خانواده مي‌شود تا زماني كه دختران شين‌آباد به سن قانوني برسند و از آن پس مستمري در اختيار خودشان قرار مي‌گيرد، هزينه‌اي كه قرار است مانند جراحاتي كه برداشتند تا پايان عمر همراه‌شان باشد.

/انتهای متن/

درج نظر