بازتاب جهانی اولین سایت همسریابی ایرانیان + عکس

ساعاتی پس از انتشار اخبار و گزارشات مربوط به رونمایی از نخستین پرتال همسریابی مخصوص ایرانیان توسط وزارت ورزش و جوانان، صدها نشریه و خبرگزاری در فضای مجازی، به تحلیل و بررسی رونمایی از این پرتال پرداختند.

0

نخستین سایت همسان گزینی مخصوص جوانان ایرانی توسط وزارت ورزش و جوانان راه اندازی شد. این خبر پس از انتشار، بازتاب گسترده ای در رسانه‌های مجازی جهان داشته است به گونه ای که صدها پرتال اینترنتی در بیش از سی زبان مختلف، به پوشش خبری و تحلیل رسانه ای این رویداد اجتماعی ایران در فضای مجازی پرداختند. از ژاپن و بنگلادش، تا فرانسه و آمریکا، این حرکت صورت گرفته در سایبر دیپلماسی کشور، با انعکاس و تحلیل‌های متعددی در رسانه‌های جهان همراه بوده است.

به گزارش به دخت و به نقل از سرویس دیجیتال برترین ها، اگر چه راه اندازی نخستین سایت رسمی همسان گزینی توسط مقامات رسمی کشور ظرف چند روز اخیر، با بازتاب‌های خاصی در میان رسانه ها و جوانان ایرانی همراه نبود، اما راه اندازی این پرتال، بازتاب گسترده ای در رسانه‌های جهان داشته است و با تحلیل ها و برداشت‌های مختلفی همراه شده است. خبری که دکتر محمود گلزاری، معاون وزیر ورزش و جوانان با معرفی سایت همسان گزینی ایرانیان منتشر کرد، ظرف کم تر از چند ساعت به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های دیجیتالی جهان تبدیل شد که جالب توجه بود.

طرح همسریابی و همسر گزینی پایدار، عنوان پروژه ای است که وزارت ورزش و جوانان برای اولین بار در ایران، از طریق اینترنت پیگیری می‌کند و قصد دارد فرصت آشنایی جوانان مستعد و علاقمند با ازدواج را در سراسر کشور از طریق این تعامل مجازی، ایجاد کند. این پرتال بر روی سایت تبیان راه اندازی شده است که پیش تر، به عنوان یکی از پرتال‌های اطلاع رسانی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و هنری، بسیار فعال و پر مخاطب است. شاید یکی از دلایل استقبال گسترده رسانه‌های جهان از پوشش خبر راه اندازی نخستین سایت همسریابی ایرانیان، راه اندازی این پرتال توسط دولت و هم چنین، فراهم کردن بستری برای آشنایی دختران و پسران با یکدیگر در فضای مجازی است که پیش تر مسبوق به سابقه نبوده و به نوعی تابو قلمداد می‌شده است.

hamsar 1

 

خبر راه اندازی پرتال همسان گزینی در نشانی http://hamsan.tebyan.net یکی از جنجالی‌ترین اخبار در فضای جامعه اطلاعاتی ایران از آغاز سال تا کنون بود. ویدئوی زیر نگاهی دارد به آنچه اتفاق افتاده است.

دویچه وله، رادیو صدای آلمان ساعاتی پس از انتشار این خبر در کشورمان، در خبری ویژه اعلام کرد که پرتال همسان گزینی ایران که از آن به عنوان matchmaking یاد کرد، قصد دارد تا به جنگ چالش ازدواج برود و برای میلیون ها ایرانی مجرد، فرصت ازدواج فراهم کند.

hamsar 2

 

دویچه وله نوشت که این پرتال بیش از یکسال است که راه اندازی شده است و اخیراً به طور رسمی رونمایی گردید و تلاش می‌کند تا 100 هزار فرصت ازدواج را ظرف 12 ماه آینده برای جوانان ایرانی فراهم کند. این پرتال نوشت که راه اندازی این پروژه، در ادامه نظرات رهبر عالی ایران است که انتظار دارد جمعیت ایران تا سال 2050 میلادی به 150 میلیون نفر افزایش یابد. صدای آلمان، در پوشش این خبر، از سفر عقد ایرانی به عنوان تصویر مکمل استفاده کرده است که جالب توجه می‌باشد.

 

hamsar 3

 

سرویس خاورمیانه شبکه BBC انگلیس نیز راه اندازی سایت همسان گزینی برای ازدواج ایرانیان را پوشش خبری داد.

این شبکه خبری در گزارشی با عنوان ” نخستین سایت دوست یابی (dating) دولتی راه اندازی شد!!” که به قلم نسیم حاتم مخابره کرده بود، بدون اشاره به جزییات و اهداف این طرح به ارائه تحلیلی مغرضانه از وضعیت ازدواج و زندگی جوانان در کشور پرداخته و آمار و اطلاعاتی را منعکس کرده است.

hamsar 4

 

با وجود آنکه هدف راه اندازی این پرتال همسریابی، همسان گزینی است و نه دوست یابی مرسوم در شبکه‌های اجتماعی، اما بی بی سی بار دیگر با تحریف خبر، تحلیل سیاسی خود را از یک موضوع اجتماعی در اختیار مخاطبان بین المللی خود قرار داد. پرتال یاهو نیز روز گذشته، راه اندازی این پرتال را به نقل از کریستین ساینس مانیتور، به خبر نخست سرویس خاورمیانه خود تبدیل کرد. ساینس مانیتور به قلم دنیس حسن زاده، این پرسش را مطرح می‌کند که چرا تهران وارد کسب و کار dating شده است؟ این نشریه نیز همچون بی بی سی، مساله همسان گزینی را به اشتباه با دوست یابی رایج در فضای مجازی برابر دانسته، اما تلاش کرده است تا خواننده را به این موضوع متمایل کند که کاهش جمعیت و وجود میلیون ها جوان مجرد در ایران، زمینه حرکت دولت به فراهم کردن بستری آنلاین برای آشنایی این جمعیت جوان را فراهم کرده است.

به هر حال، کریستین ساینس مانیتور نتوانسته است به این سؤال پاسخ دهد که چطور در این پرتال دوست یابی!!، کاربران با یکدیگر امکان آشنا شدن ندارند و تنها افراد معتمد، کار تطبیق اطلاعات ثبت شده و معرفی افراد دارای شرایط مشابه به یکدیگر را تحت فرآیند خاصی انجام می‌دهند.

سرویس بین الملل نشریه مشهور لوفیگارو چاپ فرانسه نیز ساعاتی پیش در گزارشی با عنوان: L’Iran joue les entremetteurs entre célibataires یا ایران بین افراد مجرد، همسان گزینی (matchmaking) راه اندازی کرده است، به صورت تحلیلی به موضوع راه اندازی سایت همسان گزینی در ایران و ضرورت‌های مربوط به آن بر اساس واقعیت‌های جامعه امروز پرداخت.

hamsar 5

 

این نشریه فرانسوی زبان در خبری که منتشر کرد، تصویر یک مزون مربوط به لباس عروس در تهران را نشان داده است.

نشریه واشنگتن پست آمریکا نیز روز گذشته با گزارشی تحت عنوان راه اندازی پرتال رسمی همسان گزینی در ایران، به بیان اظهارات دکتر گلزاری در این حوزه پرداخت. این نشریه، جزو معدود نشریات خارجی بود که تصویر دکتر گلزاری را بر روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد.

hamsar 6

 

خبری که واشنگتن پست Washington Post آن را منتشر کرد، در واقع توسط ناصر کریمی در خبرگزاری آسوشییتد پرس Associated Press ارائه شده بود.

نشریه نیویورک تایمز نیز، روز گذشته خبر راه اندازی این پرتال را به نقل از آسوشیتد پرس، باز نشر داده است.

hamsar 7

 

نشریه صهیونیستی هاآرتز چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز خبر راه اندازی پرتال را منعکس نموده و خبر خلاصه خود را به نقل از AP ارائه کرده و تصویر ایندکس سایت همسان گزینی تبیان را نیز در متن خبر گنجانده است.

hamsar 8

 

نخستین روزنامه اینترنتی بنگلادش نیز در گزارشی کوتاه، به اعلام راه اندازی نخستین پرتال همسان گزینی برای ایرانیان جوان از سوی دولت پرداخته و تصویری از یک دختر و پسر جوان ایرانی که مشغول تماشای آسمان شب هستند، در متن خبر منتشر کرده است.

hamsar 9

به هر حال، بازتاب خبری گسترده راه اندازی این پرتال در نشریات جهان و به زبان‌های مختلف نشان می‌دهد، که این حرکت که توسط وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته است، در صورتی که به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد، می‌تواند برد تبلیغاتی گسترده ای را برای وزارت ورزش به همراه داشته باشد و الگویی برای کشورهای مسلمان شود. باید پذیرفت که هر اقدامی که در فضای مجازی صورت بگیرد و توسط دولت حمایت شود، بخشی از سایبر دیپلماسی Cybe Diplomact کشور را تشکیل داده که می‌تواند حرکتی ارزشمند در راستای نشان دادن جلوه ای بهتر از ایران در میان میلیاردها کاربر تور جهان گستر شود.

/انتهای متن/

درج نظر