انتقاد از رشد ۴۵۰ درصدی تعرفه واردات پارچه چادری به کشور

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با انتقاد از رشد ۴۵۰ درصدی تعرفه وارداتی پارچه چادری گفت: افزایش تعرفه واردات پارچه از ۷ درصد به ۳۲ درصد فشار مضاعفی را بر تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب وارد کرده است.

0

به گزارش به دخت و به نقل از فارس، سید مهدی جوادی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در نشست هم‌اندیشی برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن با اشاره به لزوم ایجاد حلقه اتصال بین تولیدکنندگان، طراحان و توزیع‌کنندگان، ایجاد انشقاق در میان فعالیت‌های اقشار را از جمله خلأهای فعالیت این حوزه برشمرد و افزود:  نگاه ما در این انجمن صنفی و فرهنگی است در عین حال که انجمن از نهادهای دولتی مستقل عمل می‌کند اما تعامل خوبی با کارگروه ساماندهی مد و لباس داریم.

وی با بیان اینکه حدود 80 میلیون یارد مصرف پارچه چادری در کشور داریم، گفت:حدود  2 میلیون یارد از این حجم در داخل کشور تولید می‌شود که در صورت تحقق وعده‌های داده شده در خصوص راه‌اندازی کارخانجات تولید پارچه چادری میزان تولید داخل کشور را حداکثر به 15 میلیون یارد خواهد رسید.

جوادی با انتقاد از رشد 450 درصدی تعرفه واردات پارچه چادری گفت: در گذشته تعرفه واردت پارچه چادری به کشور 7 درصد بود که با 450 درصد افزایش هم اکنون به 32 درصد رسیده است که این افزایش فشار مضاعفی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد چرا که آستانه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و محصولات بسیار لوکس و گران در سبد خرید خانواده‌ها جا ندارد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید بالا رفته است، گفت: تولیدکنندگان با وجود افزایش تعرفه‌های واردات ناچار هستند محصولات خود را به همان قیمتی که سال‌های گذشته به فروش می‌رسانند عرضه کنند که یکی از فلسفه‌های راه‌اندازی و تشکیل این انجمن رسیدگی به این دغدغه‌هاست.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: متأسفانه با تولیدکنندگان و طراحان عفاف و حجاب به گونه‌ای برخورد می‌شود که با صنعتگران برخورد می‌کنند و این از معضلات صنفی این قشر است به گونه‌ای که اگر یک تولیدکننده بخواهد در زمینه‌هایی به غیر از عفاف و حجاب فعالیت کند از حمایت‌های بیشتری برخوردار می‌شود.

وی به بخش‌های مختلف بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: بخش عرضه لباس مردانه، عرضه پارچه‌های چادری با قیمت مناسب، لباس کودکان، مهد کودک و فعالیت‌های فرهنگی از جمله بخش‌های این نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بیشتر به صورت یک فروشگاه بود، گفت: باید به فکر ایجاد سامانه‌های فروش ثابت در سطح شهر باشیم چرا که برگزاری تعداد زیادی از این نمایشگاه‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند به عنوان مثال در آخر هر سال که اوج فعالیت تولیدکنندگان عرصه پوشاک به حساب می‌آید سال گذشته نمایشگاه‌های بهاره متعددی در اسفند ماه برگزار شد و با توجه به کمبودهای ویترین، این نمایشگاه‌ها جنبه حیاتی پیدا می‌کنند.

جوادی ادامه داد: در بخش عفاف و حجاب این نمایشگاه نگارخانه‌ای تأسیس شده است که بیشتر فعالیت‌های نمایشگاهی انجام می‌دهد و مدل‌های برتر در آنجا به  نمایش گذاشته می‌شود، مدل‌هایی که در کمیته متشکل از تولیدکنندگان طرح‌های آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی همچنین به موضوع قیمت‌ها در بخش عفاف و حجاب این نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: همچنین در کمیته‌ای که در آنجا نیز نمایندگانی از تولیدکنندگان حضور دارند در مورد قیمت گذاری، کارهای کارشناسی صورت گرفته است در سال‌های گذشته شاهد بودیم محصولاتی در قالب حجاب ارائه می‌شد که کمترین شاخص‌های هویتی ایرانی – اسلامی را نداشت اما در سال جاری ارزیابی محصولات یکی از ارکان اصلی برگزاری نمایشگاه است و از ورود محصولات غیرمتعارف به نمایشگاه جلوگیری می‌شود. همچنین در نمایشگاه امسال شاهد حضور حداکثری برندهای برتر حجاب هستیم که این حضور تاکنون کم سابقه بوده است.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک بخش خصوصی انتظار حمایت‌های مالی از مسئولان نداریم و تأکید ما بر رفع موانع قانونی و حقوقی، کاهش تعرفه‌ها و نظارت منطقی‌تر است.

وی همچنین یکی از برنامه‌های سال جاری انجمن را بحث الگوهای برشی و استانداردسازی به شکل جدی مطرح کرد و گفت: یکی از معضلاتی که در زمینه تولید چادر با آن مواجه هستیم تولید آن‌ها در تولیدی‌های زیرپله‌ای است که اغلب با تفکرات سودجویانه تولید می‌شود و الگوهای درستی در مورد آنها وجود ندارد، تلاش داریم الگوهای استاندارد برش را برای انواع چادرها تعریف کنیم که این موضوع یکی از اتفاقات تسهیل‌گر در ترویج الگوهای صحیح حجاب در جامعه است.

جوادی افزود: در حوزه پوشاک اسلامی و حجاب به طراحانی نیازمندیم که قابلیت تولید طرح‌هایی برای تولید صنعتی را نیز داشته باشند چرا که بسیاری از طرح‌های  تولید شده در زمینه عفاف و حجاب اگر قرار باشد به تولید صنعتی انبوه برسد هزینه زیادی را برای تولیدکنندگان خواهد داشت.

 

مسئولان نگاه ابزاری و سیاسی به موضوع حجاب نداشته باشند

در ادامه این مراسم، نژاد رمضانی دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب نیز با بیان اینکه ماهیت حجاب و چادر به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه ما هنوز نزد مسئولان شناخته نشده است، گفت: یکی از موضوعات اصلی که در حوزه صادر کردن انقلاب باید به آن توجه ویژه‌ای داشت موضوع حجاب است چرا که تنها کشوری که در آن التزام به حجاب وجود دارد کشور ما است و اولین نکته‌ای که متدین دنیا در بیان ویژگی‌های کشور ما به آن اشاره می‌کنند قضیه حجاب است.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی موضوع عفاف و حجاب در جامعه نشان‌دهنده عدم برنامه‌ریزی و عدم تفکر در خصوص آرمان هایی بوده است که آنها را آغاز کرده‌ایم و مهجوریت حجاب از همین جا آغاز می‌شود.

نژاد رمضانی خاطرنشان کرد: خواسته ما از نظام به عنوان یک تولیدکننده این است که نگاه ابزاری و سیاسی را کنار بگذارند و نسبت به آن شناخت پیدا کنند و حمایت‌های معنوی که در حوزه فرهنگ دیده می‌شود در حوزه حجاب نیز اجرایی شود.

 

اعلام آمادگی انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برای همکاری با رسانه ملی و دستگاه‌ها

محمدعلی صدق‌آمیز در ادامه این نشست با بیان اینکه رسانه ملی نقش مهم و اساسی در ترویج موضوع عفاف و حجاب دارد، گفت: ما آماده هر گونه همکاری در خصوص تأمین انواع محصولات عفاف و حجاب برای فعالان عرصه رسانه هستیم چرا که آنها به عنوان الگو در جامعه مطرح هستند و می‌تواند ترویج دهنده شکل صحیح حجاب در جامعه باشند.

وی به برخی از نگاه‌های مسئولان به موضوع  حجاب اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اخیر کتاب شاهد بودیم که حتی جلوی نصب جلوی یک تابلو حجاب نیز گرفته می‌شد و توجیه آنها این بود که با نصب این تابلو باعث می‌شود ذهنیت مخاطبان تغییر کند و میزان فروش آنها کاهش پیدا کند و با تلاش بسیار توانستیم تنها در روز پایانی نمایشگاه این تابلو را نصب کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب همچنین به همکاری با دانشکده‌های طراحی و طراحان اشاره کرد و گفت: در عرصه گسترش طراحی‌ها در حوزه مد و لباس در گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس ارتباطاتی را با دانشکده‌های طراحی برقرار کرده بود اما این اتفاق کافی نیست و باید ارتباط خوبی با طراحان داشته باشیم و تلاش داریم تا این موضوع را گسترش دهیم.

/انتهای متن/

درج نظر