شهدای غواص بر خیل دست های امت تشییع شدند

روز سه شنبه پیکر مطهر شهدا از جمله شهدای غواص در میان یکی از کم نظیرترین مراسم مشایعت شهدا تشییع شد.

0

فرشته میرزا/

به گزارش خبرنگار به‌دخت، روز سه‌شنبه 26 خرداد ماه، مراسم تشییع پیکر پاک 270 شهید تازه تفحص‌شده در تهران برگزار شد.

 

حضور حیرت انگیز

بنابراین گزارش، میدان بهارستان میزبان خانواده شهدا، ایثارگران، مسئولین لشکری و کشوری و جمع کثیری از هموطنان ایرانی بود. طبق برنامه‌ای که از طریق رسانه‌ها اعلام شده بود، جمعیت از ساعت 16 در میدان حاضر شدند و با وجود گرمای شدید به احترام شهدا در انتظار شروع مراسم ایستادند.

در این مراسم نورانی، که با حضور حیرت انگیز جمعیت بسیاری زیادی از نقاط مختلف کشور همراه بود، اقشار مختلف مردم با در دست داشتن گل‌های گلایول سفید و تابلو‌هایی با محتوای «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده»، «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»،…. شرکت کرده بودند .

 

مراسم پرشور

در ابتدای برنامه پس از قرائت قرآن کریم، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی، با ذکر خاطراتی از دفاع رزمندگان اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت.

مراسم با مداحی، ذاکران اهل بیت دنبال شد.

کاروان شهدا به دلیل استقبال بی‌نظیر و پرازدحام مردم، حرکت کندی داشت و با یک ساعت و چهل دقیقه تأخیر به میدان بهارستان رسید.

پیکر275 شهید که 175 تن از آنها شهدای غواص بودند در ده کامیون، از میدان بهارستان به سمت خیابان بهشت تشییع می‌شدند، در‌نهایت به معراج شهدا رسیدند؛ درحالی‌که بسیاری از مادران شهدا در این مکان در انتظار استقبال از شهدا بودند.

 

shahid 1

 

به گزارش به‌دخت، در این مراسم پیام ویژه رهبر معظم‌ انقلاب قرائت شد . در بخشی از این پیام آمده بود:

صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود بر فراز میهن اسلامی برافروختند و صلوات و تحیات خدا بر شهیدان مظلوم غواص که با ظهور و حضور خود این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند و پرچم یادهای عزیز و گرانبها و ذخیره های معنوی امت را با شکوهی هر چه تمام تر در کشور برافراشتند. و سپاس بی پایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظه های نیاز این ملّت خداجوی و خداباور، بشارتهای تردید ناپذیر را بر دلهای بیدار نازل می فرماید و غبارها را می زداید... و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه و مسئولیت پذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی می شناسید و می نیوشید و پاسخ می گویید.

 

shahid 2

 

ای کاش نظم بیشتری بود

مراسم باشکوه مشایعت پیکرمطهر شهدای غواص می توانست با نظم و برنامه ریزی دقیق تری همراه باشد. کافی بود که محل شروع حرکت کاروان دقیقا به مردم اعلام می شد تا جمعیت فشرده و منتظر بجای ایستادن در یک نقطه درهمه طول مسیر همراه کاروان بود. درحالی که به علت ازدحام زیاد در میدان بهارستان بعضی از مشایعت کنندگان با وجود انتظار چندساعته نتوانستند  کاروان را ببینند. رفت و آمد هم سخت بود و عده ای تا پاسی از شب در راه برگشت ازمحل معراج شهدا معطل شدند. برای خیل شرکت کنندگان که بعضا مسن بودند یا  کودکان خردسال به همراه داشتند، هیچ پیش بینی رفاهی برای رفت و آمد یا تامین آب خوردن هم نشده بود.

سوال این است که آیا اگراطلاع رسانی مراسم دقیق تر صورت می گرفت ونظم و ترتیب برپایی مراسم بهتر بود، اثرگذاری معنوی چنین مراسم باشکوهی بیشتر نمی شد و مردم شهیدپرور با سهولت بیشترموفق به شرکت دراین مراسم نمی شدند؟

/انتهای متن/

درج نظر