خاک رنگی، زندگی زنان هرمزی را جادو کرده است

نخستین بار که برای برگزاری یک کارگاه مجسمه شنی به استان هرمزگان سفر کردم در طی بازدید از جزیره هرمز با مشاهده کوه ها و خاک های رنگی جزیره به نظرم رسید می توان از این منابع طبیعی زیبا در خلق هنر طبیعی استفاده کرد. وفکرکردم چرا زنان هرمزی دراین زمینه فعالیت نکنند؟

0

 شیما عباس زاده/

احمد نادعلیان، دکتری فلسفه هنر در زمینه تخصصی نقاشی و تزئینات دیواری در گفت و گو با خبرنگار به دخت خاطرنشان کرد: این است که حالا اینجا در شاهراه کشتیرانی و گلوگاه نفتی خاورمیانه، نفت نیست که تقدس دارد بلکه هنر خاک است که زندگی مردمان هرمز را جادو کرده و روایتگر زندگی زنان هرمزی شده است.

 

دکتر نادعلیان نظرتان را در مورد زنان هرمزی و هنرهای این زنان بگویید؟

– روزگاری تمام هنر زنان جزیره، سوزن دوزی، دوختن چادرهای رنگی، ایجاد نقش و نگار با حنا و پختن ماهی کباب بود اما حالا با خلق نقش سنت و آیین اشان بر روی خاک های رنگی جزیره از فرش به عرش رسیده اند و زندگی شان متحول شده است.

زندگی سفید و سیاه شان رنگ طبیعت گرفته و رنگی رنگی شده است. اکنون گردشگران و دوستداران هنر و طبیعت به این جزیره می آیند و آدرس این هنرمندان را از طریق نقاشی های خاکی دیوارهای هرمز دنبال می کنند تا بانوان کارآفرین و هنرمند جزیره را در موزه نادعلیان ببینند و از نقاشی های شان به یادگار ببرند.

 

به نظر شما تغییری در وضعیت جزیره پیدا شده ؟

بله ، مکانی که زمانی پاتوق معتادان و نماد فلاکت یکی از زیباترین نقاط جهان بود حالا خانه هنرمندان و گردشگران و محل معرفی و آموزش هنر محیطی شده است.

 

دقیقا به ما بگویید  چگونه این مرکز هنری، زندگی زنان این جزیره ناشناخته و دور افتاده را تغییر داده است؟

در آغاز با دوچرخه در جزیره، رفت و آمد و در طبیعت زندگی می کردم اما پس از شش سال یک خانه متروکه در جزیره هرمز خریداری کرده و هنرسرای نادعلیان را راه اندازی کردم. در آغاز هدفم از راه اندازی این هنرسرا این بود که هنرمندان از نقاط مختلف ایران بتوانند به این مرکز بیایند و با مردم این منطقه تعامل داشته باشند، اما درنهایت با استقبال و مراجعه بسیار هنرمندان به این مرکز، به تدریج این هنرسرا به موزه نادعلیان تبدیل شد.

در واقع من که در رشته هنرمحیطی ایران کار می کنم در هنگام نقاشی در ساحل جزیره به تفاوت فاحش بین زیبایی های شگفت انگیز طبیعت و سطح زندگی مردمان جزیره هرمز پی بردم و تصمیم گرفتم از این ظرفیت طبیعی برای ایجاد یک  انقلاب در جزیره استفاه کنم و ساکنان آن را از فقر نجات دهم، بنابراین این خانه ای متروکه که در بافت قدیمی جزیره بود خریداری شد   و یک پاتوق معتادان و اوباش  را به هنرسرا و مرکز معرفی هنرمندان هنرمحیطی تبدیل کردم.

 در این مرکز هنری به زنان جزیره نقاشی با خاک های رنگی آموزش داده می شود و حالا نه تنها این هنرسرا، موزه و مرکز جذب مسافران و هنرمندان شده بلکه شهره هنر بانوان این جزیره در سراسر ایران پیچیده و سبب اشتغال زایی و کاهش بروز آسیب های اجتماعی در این جزیره شده است.

 

 

شما خودتان چه نقشی در این برنامه دارید؟

 در زمان رفت و آمد به بافت شهر هرمز برای تهیه مواد غذایی و نقاشی در دل طبیعت آن متوجه اختلاف عمده بین زیبایی جزیره و نحوه زیست ساکنان جزیره شدم. متاسفانه ساکنان این جزیره از معضل بیکاری و آسیب های اجتماعی رنج می بردند، به همین دلیل، نخستین بار هشت سال پیش تصمیم گرفتم به صورت داوطلبانه در کمیته امداد و محیط زیست فعالیت کنم تا با برپایی کارگاه های هنری، نقاشی و خلق هنر با خاک های رنگی جزیره را به صورت رایگان به زنان جزیره آموزش دهم. ضمنا طرح های ابتدایی که توسط برخی مردان و زنان معتاد به این مرکز هنری جزیره ارائه می شود را ویرایش کرده و آنها را ترغیب می کنم این هنر را بکار گرفته  تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. علاوه بر آن روحشان با نقاشی و خلق هنر آرامش می یابد و گرایش آنها به مصرف مواد مخدر کاهش می یابد.

 

در حال حاضر چه فعالیت هایی در مرکز هنری شما جریان دارد؟

در حال حاضر 30 نفراز بانوان این جزیره در این موزه عضو هستند و انجمن زنان نقاش جزیره را تشکیل می دهند. این زنان نقاشی پشت شیشه با خاک های رنگی جزیره انجام می دهند و از این طریق معاش زندگی خانواده را تامین می کنند. بنده نیز این انجمن را در تهیه طرح و رفع مسائل فنی نقاشی کمک می کنم  و علاوه بر آن فنون کارشان را ارتقا می دهم. در این موزه علاوه بر ارائه آثار هنری، شش نفر از بانوان نقاش به عنوان راهنمای گردشگری موزه و جزیره معرفی شده اند تا در زمان نبود بنده کارهای این مرکز را انجام دهند و با گردشگران و هنرمندان در تعامل باشند.

نادعلیان اضافه کرد: در سال جاری انجمن حافظان محیط زیست نیز در این موزه فعال شده است تا در فصل هایی که گردشگر کم است به کودکان آموزش فرهنگ، محیط زیست، گردشگری و آفرینش هنری داده شود. هدف مان از فعالیت در جزیره هرمز توانمندسازی بانوان جزیره هرمز است تا بتوانند در شرایط بیکاری همسران شان به آنان در تامین معاش زندگی کمک کنند. علاوه بر آن نقاشی موجب سلامت روان می شود و جامعه را از بزهکاری دور می کند و علاوه بر آن موجب تبادل فرهنگی می شود.

/انتهای متن/

درج نظر